• Nemi76

    Färga vit sockerpasta själv?

    Eftersom färdigfärgad sockerpasta är något dyrare än vit sockerpasta så funderar jag på hur svårt det är att färga den själv med pastafärg? Om jag gör det, vad bör jag tänka på?

    Och hur mycket sockerpasta och färg ska jag köpa till två tårtor i långpanna med dekoration på? Tänkte göra lite blommor i två hörnen på varje tårta, en banderoll samt ett par babyskor. Täcket på tårtorna ska ha en färg och dekorationen en annan. 

  • Svar på tråden Färga vit sockerpasta själv?
  • Nemi76

    Åh, såklart finns det en Tårt-tråd Min hjärna vill inte sammarbeta idag så tack för tipset!

  • Emmalinnéa

    Du köper pastafärg och doppar en tandpetare först i färgen sedan i sockerpasten sen knådar du tills det bli jämn färg. ta heller för lite än för mycket färg och tillsätt mera efter hand. Färgen kan mörkna efter en stund. Ska du färga något till någon mörkare djupare färg får du köpa extrapigmenterad pastafärg. Låt den färgade pastan ligga över natt i tät försluten plastpåse gärna dubbla utan luft. 

    Pasta färger räcker hur långe som helst så du kan köpa en i varje färg du vill ha och sockerpasta skulle jag gissa på att 2-3 kg ska räcka. locket ska vara mycket större än tårtan för att lättare får bort alla väck. 

  • lördagsgodis

    Du kan ju även göra egen sockerpasta det gör jag. Googla så får du en massa olika recept att välja bland och det är mycket billigare!

  • Nemi76

    Tack för alla tips! Ja, sockerpasta är ju inte direkt gott men jag äter inte marsipan så det kändes uteslutet (visserligen är tårtan inte bara till mig men ändå ). Så läste jag i tårttråden om MMF och seriöst, jag är hopplös på att fatta sådana här beslut och så ger ni mig ännu fler valmöjligheter! Fast det låter ju godare än sockerpasta... Hur är det att jobba med, att göra figurer osv? Har köpt blomutstickare nu iaf.

  • lördagsgodis

    Jag tycker mmf är svårjobbat och blir lätt "knöligt" men om man bara ska täcka och göra några blommor på en tårta så funkar det.

  • Nemi76

    Nu har jag köpt lite provgrejer på Maxi så nu ska jag testa att göra blommor osv med sockerpasta och så gör jag en omgång MMF och gör en provtårta. Jag är totalt novis i köket så jag måste nog testa innan jag står där på dopdagen med full panik

Svar på tråden Färga vit sockerpasta själv?