• Mariecarol

Aktiviteter/Lekar/Leksaker som passar 2,5-åring?

Hej!

Jag behöver tips på bra lekar, leksaker och aktiviteter för min 2,5-åring, jag har total idétorka :( . Han har svårt att aktivera sig själv, och jag leker gärna med honom under dagen, men ibland måste man ju städa, laga mat och annat och då skulle jag behöva tips på saker han kan aktivera sig med i min närhet. Han vill inte vara ensam på sitt rum på övervåningen om vi inte är i hans rum och leker med honom. Tyvärr blir det att han han får sitta framför något barnvänligt på TVn en stund när jag fixar maten till exempel. Rita gör han bara någon minut innan han tröttnar och eka med lera går bra så länge vi är med honom och leker för att ge några exempel.

Tips emottages tacksamt :)

Kram C

• Svar på tråden Aktiviteter/Lekar/Leksaker som passar 2,5-åring?
  • Coruscant
    Med hyfsat mycket leksaker som Lego, spis och kastruller, litet bord, tallrikar och glas m.m., papper, pennor, målarfärg, play doh, pärlor till halsband och pärlplattor, pussel, spel, tågspår, bilar, bilmatta, garage, dockor, dockvagn, utklädningskläder etc. kan ju barnet byta aktivitet när det tröttnat på att leka med en sak - och ha gärna lite saker i en korg att ta med till barnet dit du behöver vara (köket / badrummet / sovrummet). De vill ju gärna att man som vuxen är i närheten - och det är ju bra att kunna prata medan barnet leker och du "pysslar" så har ni ändå fortsatt kontakt utan att du behöver leka med barnet.
  • Mariecarol

Tack för tipsen! Lego har han massor och pärlplattor är för avancerat för honom än så länge. Men play doh har vi inte testat och utklädningskläder skulle han nog tycka vara kul att leka med. En sak slog mig just, eftersom han har så himla mycket leksaker kanske man ska plocka undan en del för att sedan plocka fram och variera på så sätt kanske han inte blir uttråkad när alla hans leksaker finns framme och tillgängliga hela tiden. På så sätt skapar man kanske lite variation och leksakerna får nytt värde när de plockas fram igen. 

Svar på tråden Aktiviteter/Lekar/Leksaker som passar 2,5-åring?