• LillaLivetIMagen

    Hjälp med att planera föräldraledighet

    Jag söker någon som har koll på det mesta kring planering av föräldraledighet ovh uttagning av föräldrapenning.
    Har ingen koll alls och vill ha hjälp med hur jag skall ta ut för att det skall bli bäst och som jag vill. Har inloggning via Bank-ID på försäkringskassan. Kanske lättare att ringa eller gå dit?

    Någon snäll själ som har koll och vill hjälpa mig i denna djungel??


  • Svar på tråden Hjälp med att planera föräldraledighet
  • J N

    Hur länge vill du vara föräldraledig till att börja med? Och hur mycket pengar behöver du få i månaden för att ni ska gå runt?


    Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Nicolas*2011-2011♥Danilo 2012♥
  • clembke

    Sätt dig/er ner o kolla hur mkt du måste få ut för att det ska gå runt. Sen kan du gå in på fks sida där dom har en länk som hjälper en att planera, eller om din dagersättningssumma är satt kan du gå in o begära dagar för att på så sätt se hur mkt du får ut.

    Jag tog alltid det första året 1-18 varje månad, mån-sön o fick då samma peng varje månad.

    För att få pengar i tex juli begär du mellan den 21 juni till den 20 juli. Men du måste begära senast den 9 juli (tror jag det va).

    Är du osäker så ring o boka en tid för info för då får du svar på alla dina frågor :) lycka till

  • LillaLivetIMagen

    Tanken är att jag skall vara ledig till slutet av maj nästa sommar, då skall mannen vara hemma och pappaledig under semestern medan jag jobbar, sen skall jag gå hemma lite på hösten igen när han börjat jobba...
    Vill ta ut 18 dagar/mån 4 dagar/vecka för att spara mina dagar. 


  • Ripper500

    Om du vill ta ut exakt 18 dagar varje månad så tar du 7 dagar i veckan mellan den 1 och 18 varje månad.

  • LillaLivetIMagen
    Ripper500 skrev 2012-07-05 19:08:34 följande:
    Om du vill ta ut exakt 18 dagar varje månad så tar du 7 dagar i veckan mellan den 1 och 18 varje månad.
    lägger jag in ny period varje månad då?
  • clembke

    Men när du går in o begär så kan du lägga in flera månader samtidigt så behöver du inte att gå in o begära varje månad.
    Jag la in mellan 3-6 månader i taget o behövde på så sätt inte tänka på det varje månad.

  • LillaLivetIMagen

    Om vi planerar att mannen ska gå hemma från mars . Måste jag då ta ut alla sgi dagar eller blir de lägsta dagar efter 1 år?

  • Anne69

    Du kan inte ta ut alla sgi-dagar, han har rätt till minst 60 stycken. De första 180 dagarna som tas ut för barnet är alltid sgi-dagar, sen kan ni blanda som ni vill.

  • clembke

    [quote=65694467][quote-nick]LillaLivetIMagen skrev 2012-07-09 05:10:26 följande:[/quote-nick]Om vi planerar att mannen ska gå hemma från mars . Måste jag då ta ut alla sgi dagar eller blir de lägsta dagar efter 1

    Av era totala 400 nånting dagar så är 90 dagar sk lägsta nivå.

    Har ni delad vårdnad så får du 60 dagar som är öronmärkta för enbart dig plus 180 dagar, din man får 60 dagar som är öronmärkta för enbart honom plus 180 dagar. De 180 dagarna ni får var kan du skriva alla el en del till honom o vice verse.

    Av era totala dagar är 90 dagar sk lägsta nivå dagar som vem som helst av er få ta ut. Dock måste ni som ovan skrev ta ut 180 SGI dagar först.

    Lägsta nivå dagar kan som de övriga sgi dagarna sparas tills barnet fyller 8 år

  • Ida9007

    Man kan även ta ut hela den perioden du vill ta ut på samma gång, så slipper du göra ny ansökan varje månad. Så gjorde jag.

  • LillaLivetIMagen

    Okej tack för hjälpen :)
    Lägger in höstperioden först då det inte är bestämt till 100 än hur vi ska göra

  • clembke
    LillaLivetIMagen skrev 2012-07-09 20:55:45 följande:
    Okej tack för hjälpen :)
    Lägger in höstperioden först då det inte är bestämt till 100 än hur vi ska göra
    Glöm inte att kryssa i att du kommer att göra en ny begäran efter denna. Sätter du att du inte kommer göra det men ändå vill göra det så måste du göra om anmälan. O anmälan har en handläggningstid på ca 30 dagar (under sommaren kan det ta upp till 40 dagar).
  • clembke
    LillaLivetIMagen skrev 2012-07-10 17:43:09 följande:
    Vart kryssar man i det???
    Det kommer på en av sidorna när/om man gör det via nätet. Står typ "kommer att du att begära mer direkt efter denna perioden?" (eller nåt liknande) Där kryssar man i ja. Så behöver man inte göra om anmälan varje gång man går in o begär dagar.
  • clembke
    LillaLivetIMagen skrev 2012-07-11 12:43:18 följande:
    Men anmält föräldrapenning gjorde man ju i början? Nu går man ju in på ansök varje gång man skall lägga till ny period?



    Men då är det säkert i kryssat el så har dom ändrat det sen jag va fl-ledig. :)
  • mariaj87

    Om jag planerar att ta föräldrapenning fram till dec 2018 - hur många dagar i veckan ska ja ta för att de ska räcka från idag?

Svar på tråden Hjälp med att planera föräldraledighet