• Zemiramis

Uppsägning av lägenhet - vad gäller???

Hej

Jag hoppas att någon här kanske vet vad som gäller.

Jag har sagt upp mitt hyreskontrakt och fått en bekräftelse från fastighetsförvaltaren som säger att jag är skyldig att hålla visningar för nya intressenter (hyresgäster). Är detta verkligen möjligt? Hur kan de kräva att jag ska släppa in kreti och pleti i mitt hem (detta medan mitt kontrakt fortfarande gäller)? Och dessutom hålla visningar? Jag har varken tid, lust eller ork att hålla på med något sådant.

Jag ska ringa Hyresgästföreningen i morgon, men ville bara slänga ut en fråga här ifall någon här redan vet vad som gäller.

Mycket tacksam för svar.

/z

• Svar på tråden Uppsägning av lägenhet - vad gäller???
  • Jefa

Ja, när man hyr lägenhet är man skyldig till att visa andra. Hur ska det annars kunna flytta in någon när ni flyttar? Det finns väl ingen som tar en lägenhet utan att ha sett den först??

• Lejra

men så är det väl alltid med hyreslägenheter? iallafall i alla jag bott i!

• Cuthalion

Står det något i kontraktet om det?

Personligen tycker jag det är en självklarhet att hyresvärden måste få en chans att visa lägenheten för att få en ny hyresgäst.

Senast jag skulle flytta ringde hyresvärden och sade vilken dag en eventuell spekulant skulle komma och titta på lghtn och ifall det gick bra. Dessutom gjorde vi upp om ifall jag ville vara med under visningen eller om hyresvärden kunde sköta det. Det fungerade utmärkt och det var inte som vid en husförsäljning där 50 personer kan komma en dag utan hyresvärden hade i princip hyresgästen klar.

Du får gärna berätta vad hyresgästföreningen säger.

• AnneSophie

Njae inte helt säker, så att ringa Hyresgästföreningen är väl ett bra råd, men jag tror att hyresvärden faktiskt kan kräva att du släpper in potentiella hyresgäster för att se på lägenheten.

När vi hade sagt upp vår hyreslägenhet i S-tälje så fick vi ha två visningar av lägenheten för två olika familjer. Hyresvärden ringde och arrangerade kanske jag ska tillägga så det var inte jobbigt eller stökigt eller så och vi hade ju inget problem med det. Tog ju inte mer än 10 minuter per familj ch jag kan väl förstå att Hyresvärden vill speeda upp processen för att slippa ha en tom lägenhet.

• Smajla

Du måste nog släppa in nya hyresgäster för att de ska kunna se lägenheten - däremot kan jag inte tänka mig att ni måste vara hemma. Hyresvärden kan ju gå in med huvudnyckeln.

• Blixa

I vårt hyresavtal står det att vi är skyldiga att hålla visning vid avflyttning. Kolla vad som står i ditt avtal. Tror nog att detta är det vanligaste.

• phil

I vårt hyreskontrakt står det att vi är skyldiga att medverka till visning av bostaden för nästa hyresgäst. Står det något sådant i ditt kontrakt?

• Japonica

När jag va spekulant på den här lgh så ringde i alla fall jag direkt till den som bodde i den, för visning.

• Jefa

Och dte är ju knappast 30 stycken som kommer och kollar. Föreningen som äger lägenheten vljer ut kanske en eller två som får komma och kola. Och det tar högst 15 minuter (har det gjort hos oss iaf) och det är INTE för mycket begärt!

• Zemiramis

Tack för era svar.

Ja, det är klart man vill se en lägenhet innan man tackar ja. Men samtidigt har jag svårt att förstå att jag har en skyldighet att visa lägenheten för ny spekulanter. Om värden ordnar med visningarna samt håller i dem så visst kan de få ett par nycklar, men jag vill inte bli inblandad och det blir inga visningar så länge vi bor i lägenheten (vi kommer flytta en månad innan kontraktet löper ut).

Cinzano - Nä, det är ju det jag var orolig för, att 50 pers skulle stövla in här . Hur många är det som får komma och titta på en ledigt lgh? Min lgh ligger i ett mycket attraktivt område, så jag tror att första möjligen andra kommer ta den. Jag återkommer med svar från hyresgästföreningen.

• Zemiramis

Jag hittar tyvärr inte kontraktet, vi har redan börjat packa... Ska leta vidare imorgon när lillen är vaken...

• Japonica

Man står ju i första, andra tur och så vidare på en lägenhet. jag stod som 2a i tur på denna, och 1an kollade aldrig, och sen hade det varit en till och kollat tror jag, så dt rör sig nog inte om fler än ett par, tre stycken skulle jag gissa.

• Blixa

Det kan nog bero på hur många som kommer. Vår lägenhet lämnades till allmänna bostadskön och det var 30 personer plus medsökanden som var kallade till visning, dock vid ett och samma tillfälle. Tiden bokade vi med bostadskön.
    Märkligt nog kom bara sex-sju sökanden med sällskap och det var tydligen alldeles normalt enligt bostadsförmedlingen.

Hela visningen var över på mindre än en halvtimma.

• Zemiramis

Blixa: var 30 pers kallade? Det kan alltså dyka upp så många... Jag har pratat med fastighetsägaren och de säger att de lämnar lägenheten till allmäna bostadskön, så då är det alltså vad jag har att vänta... 30 pers, kanske mer... *suckar*

Det här området är jättepopulärt, det är lika lång kötid som till innerstaden (13 år)... Det kan ju komma precis hur många som helst...

• Blixa

Vi bor inte helt tokigt i heller med hyfsat lång kötid och trots det kom bara ca 6 sällskap. Det som var bra var att bostadsförmedlingen ringde och bokade en tid med mig. Jag slapp att alla ringde själva. De sätter oftast bara upp en halvtimmes visningstid och kallar 30 personer. Till mig sa hon att "har vi tur kommer hälften, ibland kommer ingen alls" så trettio personer kommer nog inte hem till dig.

• Zemiramis

Så här svarar hyresgästföreningen...

"Du har skyldighet att hålla lägenheten tillgänglig för visning för tilltänkta hyresgäster. Däremot finns det inget som säger att du personligen måste finnas på plats utan det kan lika gärna vara hyresvärden/hyresvärdens representant som visar lägenheten. Visning av lägenhet ska ske på lämplig tid efter överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst."

Det innebär iaf att jag har rätt att slippa visa den personligen, skönt det.

• Cuthalion

Det kan finnas för och nackdelar med att vara med. Personligen vill jag vara i lägenheten när andra människor är där eftersom det är mina saker som är i lägenheten, men visst, det är skönt att slippa tvånget

• Zemiramis

Cinzano: tanken är ju att de inte får titta på lägenheten förrän vi flyttat ut... lägenheten kommer stå tom från början på mars till sista april (om det nu inte finns någon som vill flytta in tidigare vill säga) så först då kommer det att finnas en "lämplig tid" för visning...

Jag/vi släpper inte in några främmande människor i lägenheten när våra katter finns där eller våra saker för den delen. Och vi har en liten kille på snart 5 månader så jag tänker inte visa någon lägenhet med en skrikande bebis på armen och med lägenheten full med folk... Så värden får ta hit en representant efter vi har flyttat.

Det som stör mig mest med hela förfarandet är just att vi ska visa lägenheten medan vi fortfarande står på kontraktet för att värden ska slippa stå för hyran om det blir glapp, men de visar ingen samarbetsvilja överhuvudtaget när det gäller att försöka få in någon tidigare så vi slipper dubbla hyror under två månader... därför är jag lite osamarbetsvillig jag med, så barnslig är jag.

• Jefa

TS
    Betalar ni för den månaden ni inte bor där?
    Om ni inte gör det, så bilr ni ändå tvungna att visa den. Att man har katter är tyvärr ingen ursäkt då det står imkontraktet att ni är skyldiga till att visa den

• Zemiramis

Jefa:

Jag skriver ju att vi ska visa lägenheten, men inte medan vi bor där. Lägenheten kommer stå tom i nästan _två_ månader (_som vi betalar för eftersom vi har tre månader uppsägningstid_), då kan den visas för nya spekulanter. Jag säger inte att vi inte ska visa lägenheten pga av katterna utan att jag inte vill visa lägenheten utan oss i men med katterna kvar. Som jag tidigare skrivit så har jag inte hittat mitt kontrakt, men jag har inget minne av att det står att vi är skyldiga till att visa lägenheten, däremot säger Hyresgästföreningen att vi är det, men att vi inte måste vara hemma vid visningarna. Citerar mig själv: "Så värden får ta hit en representant efter vi har flyttat."

Och som jag skrev i inlägget ovan: "Det som stör mig mest med hela förfarandet är just att vi ska visa lägenheten medan vi fortfarande står på kontraktet för att värden ska slippa stå för hyran om det blir glapp, men de visar ingen samarbetsvilja överhuvudtaget när det gäller att försöka få in någon tidigare så vi slipper dubbla hyror under två månader... "

Svar på tråden Uppsägning av lägenhet - vad gäller???