• isen

Perenner i västerläge?

Behöver lite hjälp här! Är nästan totalt okunnig när det gäller sånt här, men ska nu göra fint i en rabatt som har västerläge och sol endast ett par timmar på eftermiddagen. Bor i västerbotten för övrigt, kanske också har betydelse!

Det ska vara lättskötta och fleråriga växter. Mot husväggen tänkte jag få in något lite högre, helst något som blommar lite mer. Gärna vita eller blåa blommor. Behöver också något som täcker bra att ha framtill. Rabatten är ca 6x1 m så det kommer krävas några plantor, så de ska helst inte vara så hemskt dyra heller...

Funderar även på en klätterväxt. Skulle en klematis kunna funka?

• Svar på tråden Perenner i västerläge?
  • Pion06

Vad kul med ny fin och stor rabatt! Mina växtförslag:

Lite buskar som stomme:

3 vita pioner jämnt fördelade sorter tex Duchesse de Nemours, Festiva Maxima

1 vitbrokig kornell

1 Norrlandsschersmin vackra blommor underbar doft

En eller två vita hortensior Vidje- sorten Annabelle eller Syrenhortensia

I framkanten kan du ha jättedaggkåpa och vit kärleksört

Fyll upp mellan buskarna med vitt löjtnantshjärta och vitpytta, blå och vita flox, långt bak blålila jättevädd

Tror alla dessa klarar västerläge och din odlingszon som jag tror är 5 men fråga på plantskolan efter sorter som är härdiga där du bor

Klart du ska ha en lila clematis tex på en fristående spalje i form av ett torn slocknats blommar tidigt men finns också andra fina lila som blommar senare om du har plats sätt två

För att spara kan du så jättedaggkåpa själv och dels din kärleksört varje vår för att få fler plantor vitpytta sprider sig också lätt och är lätt att dela

• isen

Hej och tack att du svarade! Har tyvärr inte kunnat komma in och läsa efter att jag fått svar. Men det roliga är att jag nu fyllt upp rabatten, och många av dina tips är med! Både pion och löjtnantshjärta hade jag velat ha, men hittade inga fina, och var orolig att de inte skulle trivas med så lite sol. Men då kanske det får bli nästa vår, då är jag ute i bättre tid för plantering också.

Men, 2 superfina norrlandsschersmin blev det, och så har jag fått lite plantor med kärleksört (dock rosa/röda blommor), jättedaggkåpa och en funkia/hosta/kalla (guacamole) av mamma. Det blev även lite sommarblommor eftersom det inte fanns att hitta så mycket fina perenner nu. Vita lobelior och strandkrassling med vita blommor som luktar honung! Placerade ut några små dahlior och en stor. Resten fyllde jag upp med liljekonvaljer som jag också fått lov att gräva upp. Blir spännande att se om de kommer upp och blommar nästa vår!
    Och så blev det en vit clematis som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den hette. Hoppas bara den tar sig fint. Just nu ser den ganska liten ut där den står  

• Pion06

Det låter jättefint strandkrasslingen blev jag särskilt nyfiken på! Och pionerna o löjtnantshjärtat mår nog bäst av vårplantering ändå

Svar på tråden Perenner i västerläge?