• Anonym (Pruttis)

Jag fiser så himla illa och rapar unket !

Jag vet inte vad jag ska göra, är gravid i vecka 17 och rapar och fiser som aldrig förr !
    Jag äter inte stark mat, lök eller något "konstigt", jag har en laktosfri kost då jag är känslig mot laktos och jag har inte fuskat. Har inte heller ändrat min kost något nämnvärt.

ÄNDÅ så rapar jag riktigt illa och mycket ! Och när jag fiser så luktar det typ surt och svider i rumpan.
    När jag rapar smakar det "unket" jag vet inte hur jag ska förklara det men det är så jag vill kräkas av det ibland.
    Jag har även fått en extrem halsbränna på kvällarna...

Någon som vet varför?

Mår dåligt av det då jag verkligen måste släppa mig när det tränger på annars får jag världens magknip. Inte så kul när man t.ex. går i affärer eller om man ska ha myskväll med sambon... Vill inte gå ut längre!

Kan även tillägga att jag har fått lämna urinprov som ska in på odling för misstanke om UVI om nu det kan ha något med det andra att göra...

• Svar på tråden Jag fiser så himla illa och rapar unket !
  • aurora1827

Matsmältningen kan ju ändras en hel del när man blir gravid, så även om du inte har ändrat vad du äter så hänger det nog rätt mycket på kosten. Om det är likadant hela tiden är det i så fall något du äter regelbundet. Gaser kan man ju få av olika frukter och grönsaker till exempel, det kan vara värt att fråga någon som vet lite mer om det.
    Sedan finns ju probiotika som man kan testa som kan lugna magen lite, och även olika receptfria läkemedel som kan hjälpa både mot halsbränna och gaser. Omeprazol har alltid funkat bäst för mig.
    Hoppas du mår bättre snart!   

• Anonym (Pruttis)
    Lemio skrev 2012-07-05 23:49:39 följande:
    Är det inte typiskt graviditet har jag hört?
    Kanske, men kan man verkligen kalla det normalt när det svider och bränner så pass i rumpan att man tror att man bajsat på sig ibland?  (ursäkta äckligheten Skäms)
  • Anonym (Pruttis)
    aurora1827 skrev 2012-07-05 23:52:10 följande:
    Matsmältningen kan ju ändras en hel del när man blir gravid, så även om du inte har ändrat vad du äter så hänger det nog rätt mycket på kosten. Om det är likadant hela tiden är det i så fall något du äter regelbundet. Gaser kan man ju få av olika frukter och grönsaker till exempel, det kan vara värt att fråga någon som vet lite mer om det.
    Sedan finns ju probiotika som man kan testa som kan lugna magen lite, och även olika receptfria läkemedel som kan hjälpa både mot halsbränna och gaser. Omeprazol har alltid funkat bäst för mig.
    Hoppas du mår bättre snart!   
    Okejj, tack för tipsen !
    Jag hoppas också, inte kul att inte vilja gå ut...
  • Anonym (Pruttis)
    Anonym (Pruttis) skrev 2012-07-06 00:03:22 följande:
    Kanske, men kan man verkligen kalla det normalt när det svider och bränner så pass i rumpan att man tror att man bajsat på sig ibland?  (ursäkta äckligheten Skäms)
    Typ "rännskita"-sveda liksom... och återigen ursäkta äckligheten Skäms
  • Jesper f
    Anonym (Pruttis) skrev 2012-07-06 00:03:22 följande:
    Det är din galla som "rinner" fast det inte finns någon föda att spjälka, det är därför det svider i stjärten på dig. Förmodligen ligger bebis och trycker på gallblåsan, och det är inte så mkt att göra åt. Det rättar till sig per automatik. Det man kan prova med för att "lura" kroppen, är att ta till tex Dimor som på vissa har en gall-lugnande effekt. Men det förutsätter att du INTE har problem med trög mage eller tarmfickor från första början. Annars skapar du bara ett nytt problem. Alternativet annars är att du äter något preparat mot halsbränna, som mildrar effekten av gallan när den går genom tarmen.

Får man inte äta preparat mot halsbränna, kan man prova ett gammalt husmors recept, gå och köp vanligt bikarbonat i kryddhyllan, häll upp motsvarande en större tesked i handflatan, och slicka i sig. Smakar syrligt/salt - inte alls särskilt gott, men det hämmar halsbränna och sur mage. Och fungerar även ofta på illamående.
  • Anonym (Pruttis)
    Jesper f skrev 2012-07-06 11:16:50 följande:
    Det är din galla som "rinner" fast det inte finns någon föda att spjälka, det är därför det svider i stjärten på dig. Förmodligen ligger bebis och trycker på gallblåsan, och det är inte så mkt att göra åt. Det rättar till sig per automatik. Det man kan prova med för att "lura" kroppen, är att ta till tex Dimor som på vissa har en gall-lugnande effekt. Men det förutsätter att du INTE har problem med trög mage eller tarmfickor från första början. Annars skapar du bara ett nytt problem. Alternativet annars är att du äter något preparat mot halsbränna, som mildrar effekten av gallan när den går genom tarmen.

Får man inte äta preparat mot halsbränna, kan man prova ett gammalt husmors recept, gå och köp vanligt bikarbonat i kryddhyllan, häll upp motsvarande en större tesked i handflatan, och slicka i sig. Smakar syrligt/salt - inte alls särskilt gott, men det hämmar halsbränna och sur mage. Och fungerar även ofta på illamående.
    Dimor verkar inte vara något för mig då min mage inte alls jobbar på som den brukar just nu men däremot får man juh dricka Samarin då och då  
    Tack så himla mycket för hjälpen !
Svar på tråden Jag fiser så himla illa och rapar unket !