• LindaLarsson

Finns det ingen juniorsäng med rejält höga kanter runtom??

Har nu till sist skruvat ihop två spjälsängar till något som liknar en stor lekhage. Inte särskilt smidigt... Sonen kan inte sova i en vanlig spjälsäng (1,5 år) för han är rätt lång, och rör sig enormt mkt på natten, så han kör fast på tvären rätt snabbt och vaknar då stup i kvarten. Han har legat i en resesäng (bredare och mjuka väggar) sen han var 6 mån men är så enormt trött på det! Den förstör hela rummet tycker jag, plus att han börjar bli för tung för den. Dom är ju inte gjorda för att användas konstant heller.

Har letat och letat, men alla dom juniorsängar jag sett har alldeles för låga sidor eller en stor öppning i sidan. Han skulle falla ur direkt! Sängar för funktonshindrade?? Fast dom är nog dyra, om det nu finns några sådana särskilt för juniorer... 

• Svar på tråden Finns det ingen juniorsäng med rejält höga kanter runtom??
  • Natulcien

Men alltså...är det inte bättre att öppna upp än att stänga in...? Typ madrass på golvet, men en mjuk matta nedanför.

Att spänna ett tak över sängen verkar ju inte alls särskilt trevligt.

• Tant Blå

Stick in en rad kuddar under madrassen längs långsidan på växasängen, litar madrassen och han lär inte ramla ur!

• LindaLarsson
    Natulcien skrev 2012-07-06 09:38:24 följande:
    Kan han inte bara sova på en madrass på golvet då?

Den skulle han tyvärr flyga av väldigt fort. Har varit inne på en lekhage med maddrass i, men asså, i dessa båda fallen föredrar jag till och med en resesäng. Vill verkligen ha en riktig säng :/
  • LindaLarsson
    magdalena 80 skrev 2012-07-06 10:11:53 följande:

Ikea har ju de där "taken" som passar på deras växasängar... Inte så snygga de heller men med ett sånt på borde han ju hållas i sängen i alla fall  

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40116206/

Vet du om dom är lika långa som själva sängen? Så det inte blir en lucka nånstans där han kan hoppa ut?
  • LindaLarsson
    Natulcien skrev 2012-07-06 13:57:23 följande:
    Men alltså...är det inte bättre att öppna upp än att stänga in...? Typ madrass på golvet, men en mjuk matta nedanför.

Att spänna ett tak över sängen verkar ju inte alls särskilt trevligt.
    Alltså det är inte så att kan kanske ramlar av maddrassen. Han kommer garanterat att  ligga på hårda golvet inom max två timmar. Och jag vill ju inte gå och plocka upp honom från golvet varannan eller varje timme hela natten hehe... Asså, ni kan nog inte föreställa er hur rörlig han är i sängen. Han bara slänger sig fram och tillbaka, och krälar runt när han sover. Han sover dock äntligen hela natten, vilket han började göra för bara ca två månader sen. Resesängen funkar fint. Bara det att den är ful. Vill att den nya lösningen ska vara en riktig säng, bara en som han inte trillar ur.
  • hannis

Kolla på barnens hus. De har en juniorsäng i vitt trä med höga kanter.

• LindaLarsson
    hannis skrev 2012-07-08 22:35:10 följande:
    Kolla på barnens hus. De har en juniorsäng i vitt trä med höga kanter.

Vet du vad den heter som du syftar på?
  • mojsa

Jag har också funderat mycket i de där banorna. Nu är sonen snart 5 år i ofs och har sovit innanför mig i dubbelsängen som står mot väggen. Han är också väldigt rörlig och sätter sig t ex upp och sen bara ramlar åt sidan och sådant skyddar ju inte några kuddar under madrassen mot. Men det ska finnas "trilla ur skydd".

Hittade det här:

http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/143:BabySleep_trill_ej_ur_saengsida

• mojsa

Idag såg jag en "sänggringd" på Lidl faktiskt. Den liknade den på Babyproffsen i typ. Kostade 169 eller nåt sånt....

• Michiyo

jag har haft samma funderingar som du TS..

min dotter snurrar bara inte mycket i sängen utan hon kastar sig åt sidorna.. hon fick en resesäng för att inte göra illa sig.. samt kuddar blev instoppade mellan säng och vägg då hon smäller i huvudet 3 av 7 kvällar..

hon är snart 2 år och hon sätter sig upp mitt i natten när hon vaknar så slänger hon sig åt det håll hon tycker är intressant för tillfället... ibland ser det ut som att hon ska till att bryta nacken och jag vågar inte skaffa junior säng även om hon är för stor för denna.

• Luella

Vi hade världens problem när min dotter, då 2,5 år, skulle sluta med spjälsängen för hon for runt som ett yrväder på nätterna. Jag hittade ingen säng med så höga kanter som jag ville så vi köpte en lite bredare växasäng istället. (den här: www.bonti.se/produkt/897/vaxasang-edstorp). Självklart ramlade hon ned på golvet redan första natten, lilla gumman. Så efter hon somnade så testade vi med att sätta ned de största barnböckerna mellan sängen och madrassen och det fungerade faktiskt. Nu när hon är drygt 3 år har vi inte kvar böckerna för hon har "lärt sig" att hålla sig i sängen.

• LindaLarsson
    Michiyo skrev 2012-07-21 16:42:44 följande:
    jag har haft samma funderingar som du TS..

min dotter snurrar bara inte mycket i sängen utan hon kastar sig åt sidorna.. hon fick en resesäng för att inte göra illa sig.. samt kuddar blev instoppade mellan säng och vägg då hon smäller i huvudet 3 av 7 kvällar..

hon är snart 2 år och hon sätter sig upp mitt i natten när hon vaknar så slänger hon sig åt det håll hon tycker är intressant för tillfället... ibland ser det ut som att hon ska till att bryta nacken och jag vågar inte skaffa junior säng även om hon är för stor för denna.
    Eller hur! Har löst det där med väggen genom att ha den en rejäl bit bort från väggen. Estetiskt värre... Vi får väl se när det går med en juniorsäng.. :/
  • LindaLarsson

Tack för alla svar. Ledsen att jag inte varit inne på så länge. Lillen sover fortfarande i resesängen och jag har gett upp allt annat för tillfället. Ska ha en liten till om sju veckor med, så det andra krånglet får vänta. Han får väl sova i resesängen tills han blir tre, om inte botten brakar innan det, robust är han, min lille gosse :) Dom har ju nån maxvikt på vad är det? 20 kilo? Han väger typ 16 nu. (hm.. eller var maxvikten 15? Hoppas inte det)

• tilj75

Vi har en vanlig juniorsäng (ikea?) som vi skruvade fast skivor på så det blev högre kanter. Skruvade på insidan av de befintliga kanterna så det syns inte när man tar bort det.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
Svar på tråden Finns det ingen juniorsäng med rejält höga kanter runtom??