cruz skrev 2012-07-07 00:39:02 följande:
Tack snälla ni för era svar

. Unik Familj: Jag har precis börjat läsa om "Problemskapande beteende". Den är värd att läsas om flera gånger. Just detta med att "människor som kan uppföra sig gör det" (som han tagit från Ross Greene, men som genomsyrar hela Heilskovs tankesätt) är så rätt och så logiskt egentligen. Grejen är att man som förälder måste bli påmind om det då och då. Egentligen borde man läsa Heilskov eller Greene varje vecka. Medvurst doppade i chokladsås... Känns underbart att höra att det finns fler familjer än vår som utåt sett ser helt galna ut.
Tydliggörande av vardagen med bilder och struktur och rutiner är något som jag måste bli bättre på. Eftersom min pojke verkar så verbal och "med" så är det lätt att överskatta hans förmågor. Sista psykologtestet visade ju ändå att vår pojke är så mycket starkare när han får visuellt stöd. Har ni några tips på bildscheman? Hur detaljerade scheman har ni?
Precis! Man skulle behöva bläddra i Hejlskov varje månad i alla fall, det dyker gärna upp nåt nytt varje gång. Jag hade halkat lite snett (blivande 6-åring med mycket ångest som biverkan från nyss påbörjad adhd-medicinering...), men kom direkt "på banan" igen efter föreläsningen. Alla personer inblandade kring barnen (alla som var tänkta att vara inblandade i alla fall, visar sig att ytterligare ett par skulle behövt gå men men...) fick gå på föreläsningen, och det känns jättebra. Jag får många idiotförklarande blickar här hemma ibland, där assistenterna tycker att jag är för "slapp". De går gärna in spontant och "uppfostrar" i saker de inte bör, det kommer liksom av bara farten. Vi pratar dock mycket om det, och efter föreläsningen så har antalet idiotförklaringar påtagligt minskat...

Istället har en av assistenterna lånat i Problemskapande beteende-bok, för att hon behöver stöd i sitt eget föräldraskap kring yngsta dottern. Det är en utveckling värd att hylla tycker jag!
Det som var bra för oss att repetera var grunderna; låt henne känna att hon behåller kontrollen, och jobba lågaffektivt - gå för allt i världen inte igång..! =) I OTROLIGT många situationer när hon är "på väg upp i varv" och jag känner att det blir tokigt, så fungerar det klockrent att bara vara helt lugn och fråga om hon vill sitta och kramas en stund. Hon är världens goaste, dras igång av ålderstypiska impulser och riskerar lätt att fastna men hon kommer ner fort om man vet hur man ska hantera situationen. Hon mår sämst själv där ju, och lyssnar man på hennes "fråga om hjälp" så tar hon gladeligen emot den. För att hon ska känna det meningsfullt och som att hon får vara med och bestämma jobbar vi väldigt mycket med val (val mellan två saker ofta, två näraliggande saker oftast - helt MAGISKT när hon har lite svårt, hjälper henne ur situationen på ett bra sätt), vi försöker ge henne en bild av framtiden (såsom i val kring vad hon kan göra i bilen, fråga vem hon ska leka med på skolan etc). Vi fick efter en hel del förskolan/skolan att prova också, de ville gärna jobba vidare såsom de gjort tidigare... =) och det löste situationerna där också. Träningsvägran gick på en dag över i samma arbetsvilliga tjej som tidigare, genom att helt enkelt ge henne ett val på vilken av två erbjudna övningar hon vill börja träningspasset med... Rätt häftigt.
När det gäller schema... Vi är också för dåliga. På skolan har hon ett lite mer detaljerat schema, och sonen kommer få på skolan. Förhoppningsvis i iPad då. Idag har vi ett varsitt veckoschema bara, där dotterns visar vem som skjutsar, om det är skola eller hemma-dag, vem som ska vara med henne på skolan, och vem som hämtar, i grunden. Utöver det läggs det in när vi ska åka och hälsa på någon, åka till badet, åka till doktorn etc. Ingen detalj över dagen alltså, men jag funderar på att prova lite i sommar. Måste bara få till det på iPaden i så fall, jag HATAR HATAR HATAR kardborre-bilder..! J-la stök, och bilder som alltid försvinner.
För sonens del finns på schemat väldigt specifika aktiviteter såsom på dotterns, och dessutom vilken assistent som kommer den dagen. Skulle behöva testa att lägga in matsedel där och se om han blir mer flexibel gällande maten då. I dagsläget äter han bra, men de gånger han är inställd på något annat än det som erbjuds så går han direkt därifrån och vägrar äta. Jag behöver testa om det går bättre om han från morgonen är inställd på en maträtt.
Utöver schemat ritpratar vi hellre om det är något. Där kan man vara HELT flexibel och bilderna blir precis det de behöver bli. Det är också ett sätt för oss att bli bättre på att faktiskt ANVÄNDA ritprat, vilket såsom Maggie säger är HELT MAGISKT. Speciellt för dottern, helt otroligt.