• Daddys Girl

240 dagarsvillkoret?!

Jag fattar inte vad som menas med 240 dagarsvillkoret.
    Jag började jobba heltid den 15 okt och kommer att jobba heltid fram till den 6 maj. Alltså ca 6 mån och 20 dagar.
    Innebär detta att jag INTE kommer att få min föräldrapenning baserad på min nuvarande inkomst för att jag inte hinner jobba 240 dagar i sträck innan förlossningen? Ska ha barn den 25 maj.
    Har det alltid varit så här?
    För att göra min fråga alldeles klar, måste man ha jobbat 240 dagar sammanhängande innan förlossningen för att få FP baserad på sin lön?

Har inte jobbat heltid innan. Pluggat och gått på A kassa!!

Jätte tacksam för svar!!
    Kram på er!!!

• Svar på tråden 240 dagarsvillkoret?!
  • theo05

Jag ringde och frågade hur min sambos fp kommer se ut.. Han jobbar bara 50% nu, men ev kommer han få heltid från sommaren.. Svaret jag fick var att han ska jobba iett år för att få höja sin sgi från noll, men om hans tjänst höjs ska han jobba på den tjänsten i 6 mån, ELLER kunna bevisa att det varit meningen att han SKULLE jobbat så även i fortsättningen..

• Jennie Brunflo

Du måste jobba 240dagar i rad före barnets födelse för att få SGI-baserad föräldrapenning de första 180 dagarna du tar ut.
    När du tagit ut de första 180 dagarna får du resterande dagar baserade på din SGI (din lön alltså). Lägsta-nivådagarna är fortfarande värda 60kr/dag oavsett hur mycket du jobbar.

• spes

Lär finnas ett undantag om du nyss utbildat dej till ditt nuvarande arbete... Snacka med FK om detta - det kan löna sej.

• Snova

Tror också att det kan bero på vilken handläggare man får iom att de bedömer lite som de vill. En snäll kanske släpper igenom det medan en "dum" ej gör det...

Är i exakt samma situation...

• glasbubblan

240-dagars regeln är väl ändå en av de tydligare reglerna hos FK tycker jag (eller så beror det på att jag har ältat den regeln med dem ett antal vändor...). Har du en tidsbegränsad anställning som kommer att vara i mindre än 240 kalenderdagar blir det ingen fp enligt SGI för de första 180 dagarna. Däremot måste man inte de facto ha jobbat i 240 dagar, det är så att säga okej att vara sjuk/tjänstledig pga graviditet etc under anställningen. Kan inte tänka mig att FK skulle tillämpa 240-dagarsregeln godtyckligt. Faktiskt. Antingen har man varit anställd i 240 dagar eller så har man det inte.

Du skriver att du inte har jobbat heltid innan. Men det behöver man ju inte ha gjort. Om du har haft ett deltidsjobb innan du pluggade och gick på a-kassa så grundas fp på den sgi du hade då (förutsatt att den anställningen varade i minst 240 dagar). Fast om du aldrig har jobbat över huvudtaget så ser det ju mörkare ut förstås...

• Mistii

behöver man alltså inte arbeta 240 dagar? Utan räcker det att anställningen räcker så långt och sedan kan man vara sjukskriven om det behövs?

• Jennie Brunflo

Återigen:

Det står ju svart på vitt att du måste ha arbetat minst 240 dagar i rad för att få SGI-baserad FP de första 180 dagarna.

Antingen har du ju gjort det eller inte. Tycker regeln är ganska klar och jag tror inte de tolkar den godtyckligt.

• LillaÄrtan

Men jag har ju inte haft ngt jobb förutom korta springvik & sommarvik, men jag fick FP´n baserad på min SGI... Fast jag har också varit sjukskriven innan graviditeten & även under graviditeten. Hur har det gått till?

~ Mamma till Världens finaste Julie 051215~
  • Jennie Brunflo

LillÄrtan:

Min bästa gissning är att du fick barn före 1/1-06 då inte 240-dagarsregeln fanns.

• Carisma95

Jennie:

Men t.ex a-kassa emellan jobb och BF är överhoppningsbar, va...?

Svar på tråden 240 dagarsvillkoret?!