• Mala1

Treåring som blinkar mycket?

Hej, vår 3-åring har börjat blinka otroligt mycket med ögonen. är oroliga tt det ska vara nåt med synen. Varken jag eller min sambo hade dålig syn som barn. Kan det ha med den torra luften som är inomhus pga kakelugn? Nån som har liknande erfarenheter? Kan det vara en fix idé?

Svara gärna!

• Svar på tråden Treåring som blinkar mycket?
  • mammutten81

Nu chansar jag bara, är ingen expert alls på detta.
    Men det kan ju vara torra slemhinnor.

• sweedy

Kan också vara allergi. Min styvson har väldig ögonallergi och blinkar mycket.

• TweleGirl

torr luft (=torra slemhinnor) eller bara en ren vanesak? nånting som irriterar, kanske allergi. men förmodligen inte dålig syn för då hade han kisat och det hade visat sig på andra sätt.

• TweleGirl

jag har förresten linser, och så fort jag kliver ur duschen eller har somnat med dom i så blir jag supertorr i ögonen. så kakelugnen kanske har med saken att göra, eftersom det kanske blir en annan luftfuktighet med den.

• Max mamma

KAN åxå vara ett "tics",ngt barnen får för sej ibland.

Låt det vara ett tag tycker jag,får se om det försvinner.

C.

• vikkis

Min snart 4-årige son har också börjat blinka mer med ögonen. vet inte heller vad det beror på. Ska nog fråga på 4-års kontrollen som kommer snart. Det är ingenting han klagar på att det kliar eller något i den stilen.

• Mala1

Tack för svaren! jag ska låta det vara ett tag och vänta och se. Vi eldar mycket i kakelugn så antagligen är det pågrund av det. Måste bara hejda mig, det blöir inte bättre av att jag är på henne.

Mala1

• Catrine

Macke har ochså börjat (snart 3). Jag läste att de brukar få lite tics i den åldern. Kanske det?

• kär o galen

det finns en sjukdom som heter TIX o då blinkar man mycket behöver inte vara det men en kompis till mig hennes farfar har det.tror det hette tix

• mludvigs

Om det är den torra luften så finns det en receptfri salva på apoteket som smörjer ögonen.

• Mala1

Hej,
    Det har faktiskt försvunnit så det var nog bara en fix idé, som tur é.
    /Mala1

Svar på tråden Treåring som blinkar mycket?