• Anonym

hur ska man klä 2 barn på begravning

2st tjejjer 6 o 9år, hur ska jag klä dem, inte hört nån klädkod än men sj ska jag ha svarta byxor, vit tröjja och svart kofta, svarta skor, min sambo lika fast svart skinnjacka,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 22:57
    tanten sj har alltid sagt att "ska man inte få behöva ha vilka kläder man vill på begravning" så hon var sj emot att folk klädde upp sig till begravningar.

• Svar på tråden hur ska man klä 2 barn på begravning
  • Anonym

Barn ska inte vara sorgklädda,  klä dem i vanliga barnkläder (eller finkläder om ni föredrar att vara lite mer uppklädda)

• Anonym

Kan du inte klä dem i mörkare klänningar, strumpbyxor och svarta skor?
    Måste inte vara svart när det är barn men kanske mörkblått, mörkgrönt eller andra mörkare färger.

Jag har bara varit på få begravningar där barn varit med, men då har de varit ganska "vanligt" klädda. Lite finare klädsel än vardags och lite mörkare färger bara. Inte gult, rosa o.s.v.

• Anonym

jaha det visste jag inte, varför ska barn inte vara det då? så dom kan komma i typ rosa blommig klänning?

• Suri

Gärna finklädda, men neutralt. Inga disneytryck eller prinsesskläder typ. Svart behövs inte.

• Anonym

varför ta med dem? Kan du inte fråga näraste släkning.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 12:11:20 följande:
    jaha det visste jag inte, varför ska barn inte vara det då? så dom kan komma i typ rosa blommig klänning?
    Nja, det tycker jag inte passar riktigt. Enfärgat eller enklare mönster typ prickar är väl OK men inte för "glatt". Lite neutralt och inte för skrikiga, glada färger.
  • Mother of 4

Vår dotter hade mörkblå sjömansklänning och vita strumpbyxor samt röda lackskor ( hennes gammelmormor älskade fina skor )

Barn ska lätta upp lite.

• Suri

Ingen skulle väl reagera om Maja 3 har en rosablommig klänning på sin mormors begravning. Ofta när barn är med är det en nära anhörig till dem, de får de gärna bestämma lite själva. Kanske mormor hade köpt klänningen? På många beg jag varit på har folk klätt sig precis som de vill.

• Anonym

för att begravnigen sker på vår semester 30mil härifrån så jag har ingen barnvakt , för alla ska på begravningen,hade arnars låtit dem varit hemma men har nu inget val tyvärr.

• Insatt
    Anonym skrev 2012-07-06 12:11:20 följande:
    Jag hade klätt dem i enfärgade finkläder gärna i nån nedtonad färg, typ gräddvit, marinblå, vinröd o.s.v. Inte cerise  och liknande. På min farmors och pappas begravning som jag var på när jag var 10 år (de dog med ett par månaders mellanrum) hade jag en gräddvid sjömansklänning med marinblå band. Det var fint.
Svar på tråden hur ska man klä 2 barn på begravning