• SIN74

Lära barn att inte smaska när de äter?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lära barn att inte smaska när de äter?
  • Queenie70

Beror på ålder. Skulle inte ta upp saken med en 4åring. Däremot med en 8 åring.

• Lattjo

Jag vet inte när jag började säga åt sonen att inte smaska men såfort jag ansåg att han förstod. Det har lyckats för han äter med stängd mun och smaskar inte. Han har en kompis som ofta är här som äter med munnen på vid gavel och smaskar så jag blir tokig, skulle bli galen att höra det vid varje måltid men säger självklart inte till honom, det är upp till hans föräldrar utan jag står ut :) Jag har dessutom extremt svårt för att lyssna på ljud vid matbordet så för mig är det nödvändigt om jag ska kunna äta själv att folk runtom inte smaskar en massa.

• Kjellgren

Det är självklart viktigt. SÅ förtvivlat svårt är det inte att lära även små barn att hålla munnen stängd när man tuggar och lättare att lära sig tidigt än i tonåren.

Så äckligt att sitta bredvid folk som smaskar! 

• Slagathor

5 var den äldsta när hon fick in rutinen att sluta smaska. Nu är hon 6 år och vi säger till om vi stör oss på det om hon skulle komma av sig.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Mercurialis

Våra barn har ännu inte smaskat när de äter, så det är inte en problematik jag har funderat så mycket kring. Men om de skulle göra det så skulle vi föräldrar säga ifrån.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mörksuggan

Min dotter är snart två. Har inte ens tänkt på om hon smaskar eller inte. Men sen är inte jag sådan attjag stör mig på sånt. Tugga med stängd mun kommer jag däremot lära henne.

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Underbar

En kvinnlig vän till mig som är över 30 (!) smaskar nåt fasansfullt.
    Jagglar med tuggummin så jag blir tokig, dessutom om hon äter något krispigt så "smäller" det typ ur munnen. Vet inte hur många ggr jag faktiskt påpekat detta för henne pga att jag har så svårt för det och hon ändå aldrig slutat. 

• SIN74

Tack alla för era inlägg.

Håller med - det är svårt att äta när man hör dessa ljud. Om det kommer någon gång helt ok men hela tiden?
    Att äta med stängd mun som du skriver Mörksuggan är ju jättebra - det tar bort mycket ljud.
    Vuxna borde ju kunna hålla igen på smaskandet. Det finns dock de som har svårt att äta med stängd mun har jag fått lära mig men man kan ju alltid göra så gott man kan.
    Har också flera på jobbet som är hopplösa. Det lät som du Underbar beskrev min arbetskompis.

• Underbar
    SIN74 skrev 2012-07-06 14:22:47 följande:
    Tack alla för era inlägg.

Håller med - det är svårt att äta när man hör dessa ljud. Om det kommer någon gång helt ok men hela tiden?
    Att äta med stängd mun som du skriver Mörksuggan är ju jättebra - det tar bort mycket ljud.
    Vuxna borde ju kunna hålla igen på smaskandet. Det finns dock de som har svårt att äta med stängd mun har jag fått lära mig men man kan ju alltid göra så gott man kan.
    Har också flera på jobbet som är hopplösa. Det lät som du Underbar beskrev min arbetskompis.
    Haha, ja vem vet...det kanske är samma person .
    Hon KAN äta med stängd mun, det låter dock en hel del då med men bättre än med öppen mun.
    Jag står inte ut att vara i samma rum som henne när hon äter chips...alltså den decibelen, jag vet inte hur hon lyckas
  • SIN74
    Underbar skrev 2012-07-06 14:32:05 följande:
    Hon KAN äta med stängd mun, det låter dock en hel del då med men bättre än med öppen mun.
    Jag står inte ut att vara i samma rum som henne när hon äter chips...alltså den decibelen, jag vet inte hur hon lyckas
    Nä det är egentligen fascinerande. Men huga!
  • Rödnäbba

självklart! Smaskande vid matbordet går helt bort.

• Kjellgren
    Underbar skrev 2012-07-06 14:32:05 följande:
    Om jag äter popcorn i min ensamhet äter jag också med öppet mun för själva krasljudet ökar på njutningen (ja, jag stoppar in popcornen en och en också och hugger till på dem). Men att göra det när andra hör på -nä, bara om jag retas med maken.
  • SIN74
    Kjellgren skrev 2012-07-06 15:13:53 följande:
    Om jag äter popcorn i min ensamhet äter jag också med öppet mun för själva krasljudet ökar på njutningen (ja, jag stoppar in popcornen en och en också och hugger till på dem). Men att göra det när andra hör på -nä, bara om jag retas med maken.
    Skrattande
  • Pimpinellan

Finns nästan inget vidrigare ljud än smaskande när man äter! Kräks Vi har två i nära släkten-far och dotter- som man inte vill sitta bredvid vid middagar för aptiten ryker ut genom dörrn... Hur det ska gå när jag får egna barn och de ska äta banan återstår att se,det är verkligen ett hemskt jud,men så små barn kan man ju inte säga åt. Obestämd

• vivianne

Mer eller mindre sen barnen börjat äta själva har jag förklarat att när man väl har stoppat maten i munnen vill ingen se den igen. Tugga med stängd mun med andra ord. Smaskade har jag inte hört så det har jag inte behövt säga till om.

• Mowmow

Det har jag varit noga med från start, så första slutade tugga med munnen öppen och smaska runt 1,5, hon är nu 3 och är väldigt duktig. Minsta är 6 mån, så den diskussionen tänker jag inte ta riktigt än ;)

• Cloudyberry

Är de under 4-5 så visst då är det väl inte så noga men är de över så ska de kunna äta som folk.

• Underbar
    Kjellgren skrev 2012-07-06 15:13:53 följande:
    När man är själv stör man ju ingen annan med sitt smaskeri .
Svar på tråden Lära barn att inte smaska när de äter?