• Indiansommar

Baka med rödavinbär?

Har fått en hel hög med röda vinbär, och är inte sugen på att göra saft men finns det någon som har något smarrigt recept som jag kan använda dem i?

• Svar på tråden Baka med rödavinbär?
  • Indiansommar

Bakade muffinsen med vit choklad och rödavinbär idag, de blev kanon goda! Nästa gång ska jag ta i lite mera röda vinbär och choklad! Gjorde halv sats idag för jag hade inte tillräckligt med ingredienser hemma.

• Ann Lee
    Indiansommar skrev 2012-07-15 13:50:23 följande:
    Bakade muffinsen med vit choklad och rödavinbär idag, de blev kanon goda! Nästa gång ska jag ta i lite mera röda vinbär och choklad! Gjorde halv sats idag för jag hade inte tillräckligt med ingredienser hemma.
    Indiansommar! Vad roligt att du tyckte om dem!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Indiansommar

De var helt UNDERBARA!! Har bakat dom en gång till och har vinbär i frysen till ytterligare en sats, sedan är bären slut =(

• Fluffguf

Vad bra med tips, jag har tre buskar och ingen aning om vad jag ska göra med bären!

• Rimfolina

Här kommer något enkelt och gott! Jag brukar göra 1,5 sats då min långpanna är ovanligt stor.

4 ägg 
    4 dl strösocker           vispas luftigt
    4 dl vetemjöl              blandas i smeten

Bred ut i långpanna.

5 dl vinbär                 strös över

100 g smör/margarin hyvlas över kakan

4 äggvitor vispas hårt med 2 dl strösocker och marängsmeten breds över kakan

Grädda ca 30 minuter i 175 grader

I originalreceptet finns inte marängsmeten utan man strör ½ dl socker över bären. Vilka bär som helst går att använda, är supergod med t.ex. blåbär också men när jag bakar den med rabarber eller röda vinbär är det supergott med maräng över. Serveras med lite vispgrädde, glass eller vaniljvisp.   

• kakar

Såg att denna tråden är gammal. Men jag undrar om det är någon som har receptet på Röda vinbärsmuffins med vit choklad som det finns länk till. Har gjort dessa muffins förut men inte skrivit av receptet och nu går det inte att gå in på den sidan. 

Ann Lee skrev 2012-07-06 23:06:27 följande:
    Detta bakade jag med röda vinbär förra sommaren:

Krämig rödvinbärspaj   frostrosor.blogspot.se/2011/07/kramig-rodvinb...

Röda vinbärsmuffins med vit choklad: frostrosor.blogspot.se/2011/07/roda-vinbarsmu...

• IsDimma

Jag kom in på länken iaf så jag provar att kopiera in receptet...

Dessa saftiga muffins baseras på ett recept på supersaftiga rabarbermuffins, som jag har här på bloggen. Jag har modifierat receptet till att innehålla röda vinbär, vit choklad och vaniljsocker istället för rabarber och kanel. Den vita chokladen blir tillsammans med vaniljsockret en len och söt kontrast till de friska, aningen syrliga vinbären. En rykande åtgång blev det på dessa både bland våra gäster i söndags, som åt glatt av dem, fick med sig ett gäng och sen njöt vi av resten själva! Det ni! Dessa är rent utav farligt goda!

Röda vinbärsmuffins med vit choklad, 24 stycken
    250 gram smör
    3 dl socker
    4 ägg
    5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker

Fyllning:
    350 gram röda vinbär
    1 dl socker
    200 gram hackad vit choklad

strösocker till toppning (1 tsk per muffins) Hoppa inte över sockret, det ger en härlig yta på muffinsen

Rör smör och socker pösigt med en elvisp. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör sedan ner detta i smeten. Blanda röda vinbär och socker och vänd ner i smeten tillsammans med den hackade vita chokladen. Lägg en bullform i botten på varje hål på en muffinsplåt. Klicka ner smeten i bullformarna och toppa med 1 tsk strösocker på varje. Grädda på 175 grader i cirka 20-25 minuter.

• Ann Lee
    kakar skrev 2013-08-31 11:04:32 följande:
    Tack för hjälpen. Jag kom också in senare. 
    Receptet länkar till min blogg. Ledsen att du inte kom in tidigare. 29-31/8 gjorde mitt webbhotell uppdateringar, som gjorde att bloggen inte var tillgänglig hela tiden under den tiden. Nu ska det funka igen!

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Baka med rödavinbär?