• Anonym

Telefon - vett och etikett

Förut hade alla bara fast lina och man fick planera saker mer.
    Idag är det ju helt annorludna så är nyfiken på vad ni andra anser vara "normal social kod".
    Har själv hamnat i diskussioner då det gängse varierar. Finns faktiskt människor som bara har fast lina idag .

Jag har bara mobil. Billigare så.
    Jag har småbarn.
    Mitt vett och etikett är:
    1. För att samtalet ska vara trevligt för båda så smsar du först och kollar så att det är "snackläge" när du ringer bara för att babbla. SJälv blir jag irriterad på de som själva har barn och tycker de har rätt att ringa mig och tycka de kan få snacka av sig bara för att det funkar för dem då. Försök själv snacka med småbarn som gormar när mamma snackar i telefon....
    SMS:a först!!!!
    Självklart gör jag likadant.

2. För att man ska kunna planera dagen och hinna umgås kräver det att motparten svarar hyfsat snabbt om man frågar om nåt som kräver besked. Alla sms behöver svaras på. Tycker då jag. Men har märkt att det inte är så bland de som envisas med att ha fast lina

Sms helt enkelt. De flesta svarar inte när jag ringer för de svarar bara när de hinner prata. 
    Så vad är DIN sociala kod på telefon? 

• Svar på tråden Telefon - vett och etikett
  • Jungblom

1. Man ringer om det är något man vill ha svar på omgående, tex att ses samma dag. Inte säkert att jag kollar på min telefon mer än 1 gång per dag eller ens hör den vid sms.
    2. Man förväntar sig inte att jag har min mobil med mig överallt.
    3. Man använder inte sin telefon och sitter och sms:ar när man träffar andra
    4. Man säger hej och presenterar sig när man ringer
    5. Man säger hej då när man avslutar ett samtal
    6. Man ringer inte sent på kvällen (eller natten eller super tidigt på morgonen), då är sms bättre och kollar då om det är okej att ringa.
    7. Vid sms så skriver vem det är ifrån vid första sms:et.

Detta anser iaf jag Sedan skiljer det sig säkert.

• Kjellgren

Vill man ha snabbt svar är det väl bättre att ringa än att sms:a? Eller ja, i ditt fall då sms:a och kolla så det är ok att ringa. 

Om jag itne har tid att prata, oavsett om det är mobil eller fast telefon, så låter jag bli att svara eller säger till den som ringer att jag hör av mig senare. Svårare än så behöver det inte vara.

En del skickar långa sms som det inte går att svara snabbt och enkelt på, då är det bättre att ringa istället för att skicka sms fram och tillbaka. 

• Utropstecknet

I min vänskapskrets sms:ar vi inte i förväg och ber om lov att få ringa. Man ringer och har inte personenifråga  tid att prata säger h*n det. Sedan känner man väl 90% av de man ringer och man vet hur sent/tidigt man kan ringa etc.

Jag ogillar starkt att sms:a men en del vänner föredrar det kommunikationssättet och jag anpassar mig till dem.

• Busflickan

1. Man ringer inte före 10 eller efter 21 om man inte vet att det är okej med den personen.
    2. Vill du ha snabba svar så ring, jag kollar inte alltid min telefon.
    3. Förvänta dig inte att jag alltid svarar.
    4. På arbetstid har jag inte tid att prata och svarar vanligen inte i telefon.
    5. säg Hej och vem du är när du ringer.

• Anonym

Själv har jag mobilen på tyst för det mesta. Kan sabab en timme för mig om nån ringer och stör nattningen!
    Glömmer bort sätta på ljud när nattningen är överstökad (mitt på dan och kväll) sen stör det lunch och middag rätt mycket om det ringer då (barn gillar inte äta om mamma snackar i telefon vid bordet är min erfarenhet).
     Är stor skillnad på hur det var innan jag fick småbarn .
    Det glömmer de som inte har barn eller vars barn är stora.

Mina rutiner är exakt samma som de jag känner som också har småbarn - är de jag lärt mig koden från.
    Vi sms-chattar... 

Mobil har de flesta jag känner med sig överallt. Är klocka, kamera, internet allt - ja alla har ju iPhone numera...
    Sen tycker jag också det är oartigt när folk går ifrån att snacka i telefon när de har besök och så - men är mest de som är vana vid fasta-linan-beteendet som gör så. Sms tar ingen tid (om folk inte smygkollar sin facebook eller nåt).

• Lena
    Anonym skrev 2012-07-06 15:51:15 följande:

Förut hade alla bara fast lina och man fick planera saker mer.
    Idag är det ju helt annorludna så är nyfiken på vad ni andra anser vara "normal social kod".
    Har själv hamnat i diskussioner då det gängse varierar. Finns faktiskt människor som bara har fast lina idag .

Jag har bara mobil. Billigare så.
    Jag har småbarn.
    Mitt vett och etikett är:
    1. För att samtalet ska vara trevligt för båda så smsar du först och kollar så att det är "snackläge" när du ringer bara för att babbla. SJälv blir jag irriterad på de som själva har barn och tycker de har rätt att ringa mig och tycka de kan få snacka av sig bara för att det funkar för dem då. Försök själv snacka med småbarn som gormar när mamma snackar i telefon....
    SMS:a först!!!!
    Självklart gör jag likadant.

2. För att man ska kunna planera dagen och hinna umgås kräver det att motparten svarar hyfsat snabbt om man frågar om nåt som kräver besked. Alla sms behöver svaras på. Tycker då jag. Men har märkt att det inte är så bland de som envisas med att ha fast lina

Sms helt enkelt. De flesta svarar inte när jag ringer för de svarar bara när de hinner prata. 
    Så vad är DIN sociala kod på telefon? 

Vi skulle aldrig kunna kommunicera via telefon.

Jag smsar/mailar om jag inte behöver svar snarast. Jag ringer när jag behöver få ett svar. Jag ringer barnfamiljer 9-21 och de utan barn 10-22. Jag hade aldrig smsat för att kolla om jag kunde ringa och ibland kollar jag inte min mobil på en vecka.
  • Lena
    Anonym skrev 2012-07-06 16:18:22 följande:

Själv har jag mobilen på tyst för det mesta. Kan sabab en timme för mig om nån ringer och stör nattningen!
    Glömmer bort sätta på ljud när nattningen är överstökad (mitt på dan och kväll) sen stör det lunch och middag rätt mycket om det ringer då (barn gillar inte äta om mamma snackar i telefon vid bordet är min erfarenhet).
     Är stor skillnad på hur det var innan jag fick småbarn .
    Det glömmer de som inte har barn eller vars barn är stora.

Mina rutiner är exakt samma som de jag känner som också har småbarn - är de jag lärt mig koden från.
    Vi sms-chattar... 

Mobil har de flesta jag känner med sig överallt. Är klocka, kamera, internet allt - ja alla har ju iPhone numera...
    Sen tycker jag också det är oartigt när folk går ifrån att snacka i telefon när de har besök och så - men är mest de som är vana vid fasta-linan-beteendet som gör så. Sms tar ingen tid (om folk inte smygkollar sin facebook eller nåt).

Vad är det för problem att säga att man är upptagen om någon ringer när man äter? Bara för att någon ringer behöver man inte prata med dem....

sms tar visst tid men främst uppmärksamhet.
  • Anonym

Varför sms:a först och kolla om det är okej att ringa? När jag får svar kanske jag inte kan ringa? Varför krångla, ring och är personen upptagen kan man väl ringa senare....?

• Anonym

Som sagt - de jag känner har inte fast lina kvar .
    Kostar bara pengar.
    Billigare att ha mobil - Internet kan du lätt ha utan att ha fast lina.
    Är mycket billigare taxa på mobil idag än för 10 är sedan - finns ingen anledning ha det längre.
    Är DYRT ha fast lina.

Svar på tråden Telefon - vett och etikett