• CherstinBovington

Hur gör man så pastan inte klibbar?

Lagade mat förut idag, skulle använda pasta, men det blev ris ist.
    Jag vill ha tips från er hur man gör så pasta inte klibbar! Jag har provat att ha olja i vattnet, funkar ej. Jag har provat med en smörklick, tycker det blir geggigt..

Snälla hjälp! Hur gör NI?

• Svar på tråden Hur gör man så pastan inte klibbar?
  • miss maple

Spola kallvatten över pastan när den är klar.

• zebran i Stilla havet

En viktig grej ar att man ska koka pastan i JATTEMYCKET vatten, inte bara sa att det tacks eller sa. Nara, rota fram storsta grytan sa att det finns gott om svangrum for strana att svinga sig runt - och sa lite olja direkt efter avhallningen. Borde inte klibba alls. Jum jum. Nu blev jag hungrig.

• Pallas

Släng i en buljongtärning när du kokar dem, och så mycket vatten, som zebran mycket riktigt påpekar.

• Tindrande

kan ju vara så att du kokar den för länge också. Då blir pasta lätt klibbig

• Ea30

jag har alltid en skvätt olja i vattnet när de kokar...klibbar inte när de är klart

• Nathalie32

buljontärning funkar eller en liten liten klick margarin

• norgesessan

massor med vatten!! (ville bara skriva det jag också) enligt italienare (vet inte var jag hörde det) är det NEJNEJ att skölja med vatten, och tillsätta olja (tilsätter man olja rinner såsen bara av pastan) fast vi är inte italienare.....så vi kan göra som vi vill....men enligt italiensk ettikett.....

• snobben

Skölj med kallt vatten efterråt, det är det bästa sättet....då klibbar det inte.

• Emis04

Som Ea30 tipsade om, ett skvätt olja i kokvattnet, så klibbar ej pastan ihop.

• Troll20

Jag har märkt att pastan kladdar om jag kokat den för länge. Så länge man följer exakt minut som det ska vara och använder mycket vatten brukar det bli bra.

• Iroyg

Ett annat tips som jag brukar använda mig av i kombination med att snabbt skölja pastan i kallt vatten (annars efterkokar pastan) är att inte hälla av precis allt vatten, Jamie Oliver gör så och det funkar för mig.. Om man alltså låter bli att skaka ur minsta droppe vatten och istället ser till att ha lite vatten i botten på kastrullen så blir den finemang. Och som Troll20 skriver, håll koktiden!

• Trulls

Att alltid skölja den under kallt vatten lite snabb...... Annars fortsätter pastan att "koka"....

Svar på tråden Hur gör man så pastan inte klibbar?