• astri

Missfärgning på golvet.

Tyvärr klantade jag mig och hade in barnvagnen i köket, men tänkte inte på att den hade lufthjul...
    Naturligtvis blev det himla fula fläckar, precis som de varnar för
    (i alla affärer utom i den där jag köpte min vagn.)

Vad kan man göra för att få bort dessa fläckar, går det över huvudtaget?

• Svar på tråden Missfärgning på golvet.
  • mammacatta

måste tyvärr meddela ätt det är en kemisk reaktion i mattan som inte går bort... man måste byta ut.
    som att klorera färgade kläder, det blir inte ovanpå som en fläck utan inne i.

• Glassbåten

Svårt fall, det beror ju också på vilken typ av golv det handlar om.

Plastgolv: pröva tvättnafta eller lacknafta skubba med scotch-britesvamp

Linoleumgolv: som ovan eller T-sprit. På linoleum kan du också slipa bort fläckarna med ett fint slippapper, men då måste du lägga på lite ny polish efteråt för att skydda golvet.

Kom ihåg bara att alltid prova kemikalier på en liten yta där det inta syns så mycket först för att se att det inte blir någon färgreaktion i golvet.

Lycka till!

• Nervis

Hm, kemikalisk reaktion? Vi fick nån fläck på vårt golv (trägolv) när W styrde vår vagn med låset i över golvet så det lixom gled. jag gjorde som jag alltid gjort och tog en vit skosula och liksom suddade bort det? Men det kanske är nåt annat som drabbat TS?

• Glassbåten

Klackmärken (skuffmärken) kan man få bort med nästan vilken sko som helst även svart!
    Eller med suddigum.
    Men har vagnen stått ett tag kan det vara en annan typ av märke, svårt att säga utan att ha sett golvet.

• astri

Det är som om något har frätt in i golvet... Det har blivit små spår var 15:e cm med en gulaktig fläck genom hallen och köket.
    Nu har jag provat med lacknafta, aceton, T-röd, kemisk bensin och stålull - inget har funkat!
    Får nog acceptera att korkmattan är förstörd.
    *buhu*

• mammacatta

gummi - särskillt nytt gummi - är reaktionskänsligt. man kan inte ha nytt gummi mot golv med pvc-innehåll. de reagerar med varandra och ger de där gula fläckarna. man kan säga att det är som ett brännmärke. det är inte ytligt som trä mot klack, utan en reaktion på djupet. färgen ändras precis som när man bränner nåt. eller klorbleker.

vi hade sånna i en lgh för några år sen. nån idiot hade lagt nya däck i hallen direkt mot golvet. vi fick nya hallmatta där, det går inte att ta bort tyvärr.

• mammacatta

kom på en till variant: ni vet när d blir gult där mattor har legat på nya plastgolv? samma, fast det är soljuset som är orsaken där. eller avsaknaden därav under mattan.

Svar på tråden Missfärgning på golvet.