• Anonym

Ska jag hjälpa till med resorna vid umgänge?

Pappan flyttade 30 mil då sonen var några månader. Till fast jobb. Sålde bostaden här och köpte en villa där.
    Startade en vårdnads-boende och umgängestvist.
    Utredning är klar och FR tycker sonen ska bo här och fortsatt umgänge varannan helg. Men de anser också att jag ska hjälpa till med att hämta sonen varannan MÅNDAG.

Jag jobbar heltid och jag har två till barn och en halvdålig bil som lägger av hela tiden.

Pappan uttrycker att om jag går med på detta så går han inte vidare med detta till tingsrätten.

Vad tycker ni? Jag kan gärna hjälpa till med den ekonomiska biten om de anser att jag ska men just att köra.

• Svar på tråden Ska jag hjälpa till med resorna vid umgänge?
  • Anonym

rent juridiskt så ja då har du skyldighet om ekonomin är tillräcklig att hjälpa till vid umgängesresor.

det är upp till dig att fixa den biten helt enkelt, sen om du cyklar, går, tar taxi, flyger, lånar en bil, åker buss , blir skjutsad eller liknande - det är ju helt upp till dig. Jag tror inte pappan bryr sig om HUR du gör det - bara ATT du gör det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 19:05:37 följande:
    rent juridiskt så ja då har du skyldighet om ekonomin är tillräcklig att hjälpa till vid umgängesresor.

det är upp till dig att fixa den biten helt enkelt, sen om du cyklar, går, tar taxi, flyger, lånar en bil, åker buss , blir skjutsad eller liknande - det är ju helt upp till dig. Jag tror inte pappan bryr sig om HUR du gör det - bara ATT du gör det.
    Så du tror att tingsrätten kan komma att döma mig till att köra? Inte bara att betala?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 20:12:00 följande:
    Så du tror att tingsrätten kan komma att döma mig till att köra? Inte bara att betala?

finns det särskilda skäl till att du INTE ska hjälpa till?

Om det nu finns skäl för att han vill att du ska hjälpa till med hämtning/lämning så låter det ju för mig  som att det är den praktiska biten han är ute efter. I det läget tror jag inte att några hundralappar insatta på hans konto är det som han är ute efter.

nu vet inte jag vad ni har för relation till varandra men att inte godkänna en sån lösning - hur den nu kan se ut rent handgripligen - så kan det vara skäl för att han ska dra det vidare till högre instans och hävda umgängessabotage , det vill jag verkligen varna dig för. Gör istället vad du kan för att hitta en bra lösning som kan fungera. Kanske du själv har några ideer?      
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 20:12:00 följande:
    Det kan bli beslutat att du ska köra.
  • Nyfiken gul

Min man och hans ex blev båda dömda till att köra för hämtning/lämning och då mötas halvvägs.  Så ja du kan bli dömd till det i tingsrätt.  (maken o exet bor 25 mil ifrån varandra)

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nemi77

Vet inte vad "lagen"säger men kan ju tycka att man hjälps åt om man kan... Jag hämtar alltid min bonus när hon skall till oss och hennes mamma jämtar alltid när hon åker hem till henne. Om det behövs så byter vi ibland. Det händer även att jag både hämtar och lämnar om det passar bättre. Vi brukar kalla det "ge och ta", alltså vill man att umgänget skall gå så smidigt som möjligt får man också vara beredd på att offra lite när det behövs förhoppnibgsvis får man ju tillbaka det någongång ;)

• Anonym

ur föräldrabalken:
    15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-07 14:32:04 följande:
    ur föräldrabalken:

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. 

Och? Ts kan få dom på att hon ska köra, vilket var vad hon frågade.
  • Anonym

att dömas att köra är ju ett sätt att ta del av kostnaden - så ja du kan dömas till det helt klart.

• vetvadjagvill

ja men ditt ombud fär lägga fram omständigheterna om att du inte kan  så får man se vad rätten dömer...

och om du inte kan hämta... så faller väl det på uf att avsluta umgänget i tid enligt dom.

Fr tycker så mycket..   prata med ditt ombud istället.

• Anonym (99)

Lagen är skriven ur perspektivet att umgänget börjar och slutar på den adress där barnet är skriven. Någon citerade lagen här ovan och där framgår det att boendeföräldern ska ta del av KOSTNADEN (inte själva transporten).

Det finns några få domar där boendeföräldern dömts till att sköta en del av resorna, då har det handlat om att boendeföräldern har flyttat ifrån umgängesföräldern. Det finns även några domar där bf dömts till att transportera barnet till tex järnvägsstationen eller till flygplatsen, för att barnet sedan själv ska kunna åka med tåg/flyg och hämtas upp av uf.

Men risken är minimal att ts döms till att köra varannan gång när det är uf som har flyttat. Jag förstår att FR tycker att det är en bra idé, de som jobbar där är socialsekreterare och inte jurister.   

• Anonym

Pratat med min advokat idag som faktiskt höll med mig. Jag har vänt och vridit på tanken hur jag skulle kunna hjälpa till men det är så svårt. Finns ju ingen lösning där jag kan varje gång.

Då jag inte ens har en bil som jag kan lita på. Min ekonomi, mina barn osv.

• Anonym (99)
    Anonym skrev 2012-07-09 21:30:27 följande:

Pratat med min advokat idag som faktiskt höll med mig. Jag har vänt och vridit på tanken hur jag skulle kunna hjälpa till men det är så svårt. Finns ju ingen lösning där jag kan varje gång.

Då jag inte ens har en bil som jag kan lita på. Min ekonomi, mina barn osv.

Gå till huvudförhandling. Det kan inte gå sämre än vad han erbjuder just nu.
Svar på tråden Ska jag hjälpa till med resorna vid umgänge?