• Saaran

    Hur förvara nybakt bröd för bäst resultat?

    Ska ha kalas imorgon och tänkte servera buffé, tänkte baka brödet imorgon men funderar på att göra det ikväll för jag har tillräckligt att göra imorgon!!
    bara det att lägger man i påse blir det ju mer mjukt och lite instängt bröd, mer kompakt eller vad man ska säga...Tänkte om det finns något annat sätt att förvara det på än platspåse? så att det är bra även imorn :)  Tänkte göra på vetemjöl, durumvetemjöl, vatten, jäst och kryddor.

    Kan jag göra det idag men ändå ha bra resultat imorn?  

  • Svar på tråden Hur förvara nybakt bröd för bäst resultat?
  • Frontline

    Rent spontant kan jag tänka mig att en papperspåse funkar, eller att du har det liggandes framme med en handduk på...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Saaran

    Har tänkt på det, bara funderar på så att det ist inte blir för tort eller hårt?

  • cloudberry79

    För nybakt bröd som ska ätas inom en dag eller så är det bäst att först lägga i papperspåse, sen knyta en plastpåse tätt runt papperspåsen. Då bevaras fukten inuti påsen, men ev kondens sugs upp av pappret.


    Sur, grinig och på smällen.
  • vivianne

    Jag hade fryst in det direkt när det svalnat och tinat ngn timme innan servering.

    Först papperspåse, sen plastpåse väl försluten är bästa sättet att förvara bröd. Tycker jag i alla fall.

  • Saaran

    Så om det har en hårdare skorpa med mjukt inne så blir det alltså inte helt hårt om man bara har i handduk?  Är det bara att vira in i handduk då?  eller pappaerspåse och plastpåse?

  • vivianne

    Ett alternativ är ju att sätta degen i kväll och låta den kalljäsa i kylen över natten. Halva jobbet gjort, bara att baka ut imorgon för varmt, doftande nygräddat bröd!

Svar på tråden Hur förvara nybakt bröd för bäst resultat?