• Anonym (ingen medicin)

Är det farligt att skippa smärtstillande efter en operation?

Bara undrar lite eftersom detta är precis vad min dotter roar sig med. Hon är sex år och då jag är själv med henne har jag varken ork eller möjlighet att brotta ner henne för att tvinga i henne medicin.

Tycker lite att hon faktiskt får känna efter själ då jag kan förstå avogheten mot medicin. Vi har helt enkelt ingen vana i vår lilla familj att äta sådant.

Fler som klarat sig utan? Hon är inne på andra dagen nu och jag känner mig bara som en överorolig mor när jag ringer och undrar hela tiden.

• Svar på tråden Är det farligt att skippa smärtstillande efter en operation?
  • Anonym (Ana)

Om det är smärtstillande så bör det ju inte vara några problem så länge hon inte har ont. Om det där emot är något mer i de smärtstillande (typ inflamationshämnande) bör hon kanske äta det.

När jag hade opererat mig så slutade jag rätt snabbt med smärtstillande och sjukhuset ville inte heller ge mig det om jag inte hade ont.  Självklart så varierar det också beroende på vilken typ av operation som hon har genomgått.

För att vara på den säkra sidan hade jag ringt och kollat!

• pluvdo

Nu vet jag inte vad som gäller, men jag gissar i alla fall att man får smärtstillande för att ta bort smärtan. För att göra det enklare efteråt för den som blivit opererad. Jag tror således inte att den är någon fara för henne att låta bli medicinen om hon nu känner att hon inte behöver den. Men jag VET inte.

• lelodi

Farligt är det väl knappast. Det beror väl på varför hon får smärtstillande och orkar hon brottas så kan den primära smärtan knappast vara enorm, eller?
    Men kan ta som exempel: Efter mitt kejsarsnitt hade jag så ont att jag inte kunde resa mig utan smärtlindring. Det i sin tur gjorde att jag inte kunde gå på toa och blev förstoppad = ännu mer smärta och risk för ännu mer skada.

• Anonym (ingen medicin)

Hon mår inte bra - varken äter eller dricker eller för den delen sväljer.

Jag har ringt men då är jag bara överorolig, eller så tolkar jag svaren jag får. Det är vanligt med feber efter operation och de tror inte på att hon sväljer blod eftersom jag inte kan se det (hon vägrar öppna munnen).

Tänkte lite mer att det här med komplikationer kunde vara mer vanliga om man "fuskade" med medicinen. Hon blev ordinerad full dos av alvedon och ipren men jag har inte fått i henne något alls.

Usch! Klarar inte av att ta hand om mitt barn

• Lilith Dark

Även om man själv inte känner smärta, så kan kroppen göra det och det kan bli väldigt otrevliga reaktioner. När jag, tredje dagen efter en operation, tackade nej till smärtstillande intravenöst och istället tog två tabletter så tog det ca 2 timmar innan jag fick frossa, kramper så att jag skakade, kallsvettades och spydde. De trodde först att det blivit komplikationer efter operationen, men det var helt enkelt kroppen som inte kunde hantera den smärta som var. Kroppen kan känna det starkare än man själv gör.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym (ingen medicin)
    Lilith Dark skrev 2012-07-06 20:39:43 följande:
    Även om man själv inte känner smärta, så kan kroppen göra det och det kan bli väldigt otrevliga reaktioner. När jag, tredje dagen efter en operation, tackade nej till smärtstillande intravenöst och istället tog två tabletter så tog det ca 2 timmar innan jag fick frossa, kramper så att jag skakade, kallsvettades och spydde. De trodde först att det blivit komplikationer efter operationen, men det var helt enkelt kroppen som inte kunde hantera den smärta som var. Kroppen kan känna det starkare än man själv gör.
    Det där var intressant! Tror helt klart att hennes kropp reagerar på smärtan.
Svar på tråden Är det farligt att skippa smärtstillande efter en operation?