• Jeena

Brio Zento i baksätet, trångt ifram..

Har precis köpt (hyrköpt) en brio Zento via vårt försäkringsbolag. Alltså typ på avbet. Verkar jättebra o allt så det är inget bekymmer men airbagen i fram i vår bil går, enl. bilfirma, inte att koppla ur alltså sitter bilstolen i bak.
    Fick den installerad av nån från NTF, alltså antar jag att den sitter rätt, men det blir så himla trångt i fram. Rätt kort för benen och stolsryggen står rakt upp. Funkar för mig att sitta kortare sträckor men gubben får inte plats alls.

Blir det så här med alla bilstolar man sätter i bak? (Vi har en sk mellanklass-bil, mazda 6)
    Hur viktigt är det här med klackarna på stolen, vågar man "putta fram" stolen några cm så att det iaf går att fälla framsätet nått hack bakåt. Skulle ni "våga" eller bör man inte ändra på nått om ett proffs installerat stolen?

Självklart är detta ett litet problem och självklart går lillans säkerhet först i alla lägen, men jag blir lätt åksjuk i bak och skulle därför föredra att kunna sitta någorlunda okej i fram.

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Brio Zento i baksätet, trångt ifram..
  • saga1984

Tyvärr så är det skrämmande trångt framför en bakåtvänd bilstol i de flesta familjebilar...
    Vet inte hur zenton ser ut, så där kan jag inte råda. Däremot kan man ju fundera på hur de Som bygger bilar och bilstolar tänker...

• Loreena

Jag tycker att det borde finnas en funktion så att man kan dra bak baksätet en bit istället för att få mer plats. Vi har samma problem i vår Renault Megane.

• Joico
    Loreena skrev 2012-07-06 22:15:52 följande:
    Jag tycker att det borde finnas en funktion så att man kan dra bak baksätet en bit istället för att få mer plats. Vi har samma problem i vår Renault Megane.
    Det finns det i många nya bilar jag kan ställa mitt baksäte precis som ett framsäte, alltså skjuta framåt & bakåt samt ändra vinkeln på ryggstödet.

TS: Ja, det brukar kunna bli trångt beroende på vilken bilbarnstol och vilken bil man har. Åk till närmasta bilbarnstolsaffär och fråga om de kan hjälpa er, om ni känner er osäkra. Kanske går det att ordna till.
Svar på tråden Brio Zento i baksätet, trångt ifram..