• Förtrollad

Är "fint skick" detsamma som helt? (begagnade kläder)

Efter sonens ankomst har jag blivit en flitig köpare på tradera och olika loppissidor. Gång på gång har jag blivit besviken när paketet kommit och upp packar jag en noppig pyjamas eller en tröja med slitet tryck.
    Är det ett vedertaget uttryck att alla kläder utan hål är i "fint skick"?

Själv skulle jag aldrig sälja sonens kläder som hunnit bli sådana för jag antar att ingen vill köpa dem. Så varför tror folk att jag vill köpa sånna kläder? Allt här hemma som inte går att misstaga för relativt nytt åker till klädesinsamling.

Är det så att jag ska börja anta att "fint skick" inte betyder annat än att kläderna är hela och istället behöva springa runt på riktiga loppisar för att hitta kläder som i min smak är i fint skick?

Vad betyder "fint skick" för dig?

• Svar på tråden Är "fint skick" detsamma som helt? (begagnade kläder)
  • MoaElis

Men det är väl bild på kläderna? Fint skick ska ju vara som nytt, tycker jag. 

• Lemio

Säkert olika för olika personer. Själv skriver jag "nyskick" om det är så fint :)

Men står det inte om någon skavank så ska det inte finnas någon heller, tycker man.. Men det går ju alltid att maila säljaren och fråga. Och kolla omdömen, är folk nöjda så är nog säljaren bra :)

• Lavish

Nja, lite tycker jag man får göra ett överslag mot priset. Är det en pyjamas från HM för 5 kr så hade jag nog räknat med några noppor även om det stod fint skick. Men överlag ska det väl vara nästan-ny skick om priset ligger där.

Sen på en mer generell nivå finns det ju andra saker som spelar in. Hade jag köpt vintage från 20 talet till ett bra pris hade jag räknat med ganska mycket skador när det står "fint skick". Men det gäller ju inte när man köper barnkläder från 2000 talet...

• Mrs TH

Fint skick är i min värld kläder som ser mer eller mindre oanvända ut, inte blekta eller noppiga. Om kläder är använda men ff hela, rena och "okej" så skulle jag skriva i bra men använt skick och sedan beskriva. Hellre beskriva för mkt än för lite så slipper det bli missförstånd. Jag själv skulle aldrig sälja ett plagg som jag inte skulle kunna tänka mig att betala för själv. Noppiga och urblekta kläder åker till röda korset.

Har också upplevt att "fint" skick är en väldigt bred beskrivning men känner samtidigt att det är en del av secondhand shoppingen. Ibland får man tag på kläder som ser helt sprittnya ut ibland lite sämre .

• ialia

Skriver man ut fint skick så ska de inte vara nopprigt eller urtvättat.

• Nyfiken gul

tyvärr gäller det att man som köpare måste vara väldigt kritisk.

är man på tradera så får man kolla noga på bilderna dom lagt ut, verkar det stämma överens med beskrivningen? är bilderna dåliga av någon orsak - maila säljaren och be om nya bättre bilder.
    Kolla omdömen,, verkar säljaren vara schyssst? 

billigt pris betyder inte alltid att man gör ett fynd, det kan lika gärna betyda att man får exakt det man betalar för.  Våga vara kritisk till priset, är det för billigt så köp det inte.      

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lemio

Joo man kan verkligen köpa billiga kläder på tradera! Har köpt hur mkt fint som helst och kläder med lappen kvar för 1 kr st! Det är ju det som är det bästa med tradera! :p

• Nyfiken gul
    Lemio skrev 2012-07-07 00:21:56 följande:
    Joo man kan verkligen köpa billiga kläder på tradera! Har köpt hur mkt fint som helst och kläder med lappen kvar för 1 kr st! Det är ju det som är det bästa med tradera! :p

ah men javisst kan man fynda och har man lappen kvar på kläderna så då kan man väl givet anta att dom är noppfria och fina i skicket.  Men jag är själv väldigt kritisk till allt för billiga utropspriser när det bara står "begagnat skick" och inte så mycket mer.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Är "fint skick" detsamma som helt? (begagnade kläder)