• Alvi

Föräldrar till barn med klumpfot?

Finns det fler föräldrar till barn med enkel -eller dubbelsidig klumpfot här?

Jag vet att det finns iallafall EN till, hon vars son slingrade sej ur gipset tre dagar i rad - för att inte nämna några namn... =)
    Men finns det fler....?

Min dotter som snart är fyra veckor, gipsades åtta timmar efter att hon var född, hon har dubbelsidig klumpfot, varav iallafall den ena foten Troligtvis inte behövs opereras, men man vet aldrig....

Ni som har lite äldre barn - hur har de behandlats och hur har det gått?

• Svar på tråden Föräldrar till barn med klumpfot?
  • Prillan73

Hej !!! Jag har en tjej som fyller 8 i december som föddes med "klumpfot" på båda fötterna.Hon har haft gips o skenor,opererats....haft OT-skor tills hon fyllde 6 ungefär.......fortfarande är hennes små fötter inåt men de säger att det ska växa till sig.........
    Ni kan tro jag ska bråka annars..........

• LottaRos

Min bästa kompis har en tjej på 6 år som föddes med klumpfot på bägge fötter. Efter år av gips, skenor, speciella skor o operationer är hennes fötter jättefina idag! Ser helt normala ut förutom att de är små - men hennes mamma har stl 35 så det kan ju skyllas på det oxå!

• JosefinU

Föddes med det själv pa en fot. Blev opererad 1 gang som soädeis, som blev lite fel, sa de var tvungen att göra det en gang till. Sen gick jag med skena och gips ett tag. Under kanske 5 ar, sa gick jag med nan slags specialskor tror jag, (vet inte riktigt vad de var bra för). Och skor med olika storlekar hade jag i nagra ar till. För "klumpfoten" var en storlek mindre än den andra.

Foten är fortfarande en storlek mindre. Men jag lider inte av den idag! Kunde vara med pa gympan som vanligt och idrotta som vanligt. Nan elitidrottare kan jag nog aldrig bli, med det lider inte jag av

• Alvi

LottaRos: Åh, det bådar gott... =) Känns skönt att veta att det kan bli helt okej tillslut...! =)

JosefinU: Tack för ditt svar...!
    Tyckte du att det var jobbigt att ha skena o spec.skor osv...?

Prillan73: Gipsades din dotter oxå en gång i veckan? Hur funkar skenorna?
    Vad är det för spec. skor de ska ha...? Ser de mycket "ovanliga" ut....?

Till er alla: Vet ni om det har gått i släkten??

• Prillan73

Min dotter gipsades om en gång i veckan ett bra tag.....
    Skenorna är som gipset fast man kan ta av o lufta oftare ! De är jättefina med gulliga små mönster !!
    Specialskor får man från ortopeden....de ser ut som vanliga skor ! Finns jättefina att välja på ! Tom lacksandaler !! :) De hjälper foten att hålla sig rakt ut och inte innåt som vanliga skor......
    Min tjej är med o springer o leker med de andra men kan ha perioder som hon har det jobbigt tycker det är jobbigt att springa osv.....men oftast går det bra ! Hon är ju rätt medveten nu...hon fyller 8 i december !
    Hon har accepterat rätt bra att hon inte kan ha små söta sandaletter.....då de oftast är för smala o trånga.....

Det finns ju massor som man kan göra som inte har med fötterna att göra när man blir större o vill ha aktiviteter ! Ridning o cross tex !! :)

• Alvi

Prillan: FÅR man specialskor från ortopeden?
    Använder din dotter fortfarande specialskor? Har hört att barn i allmänhet är "färdigbehandlade" vid 6-7-årsåldern....?

Hur var det med hennes "gå-träning"? Lärde hon sej gå senare än andra barn?
    Kröp hon ivid "normal" tidpunkt?
    Har hört om ett barn som hatade att bli berörd på benen, eftersom gipset hade suttit där så länge... Hur var/är din dotter med det?

Tack för dina svar!!

• Prillan73

Min dotter har alltid varit känslig på fötterna.....tyckte det var obehagligt att vara barfota i gräs o så när hon var pyttis ! Men nu är det inte speciellt känsligt !
    Japp,skor får man !! Perfekt !!! :) Hon fick det tills hon var ca 6 !
    Jo,jag tror det flesta brukar vara "färdiga" till 6-7 år.
    Hon kröp o gick precis som vilket annat barn ! Hon strutsade runt med gå-vagn i sina skenor !! Innan hon fick sina första skor ! Hon var 1 år o lite mer än en vecka när hon gick helt själv första gången !

• Prillan73

Vet ingen som har haft det varken i min släkt eller hos hennes pappas släkt.........

• Monie

Hejsan !
    Jag har en dotter på tolv år som har dubbelsidiga klumpfötter. Hon genomgick totalt 4 operationer varav 2 var stora. De lossade i stort sett på hela foten och stramade och rättade till fötterna. Hon hade ortopediska skor tills hon var 8 år. Idag ser fötterna mycket bra ut det enda är att tårna går inåt men hon skall få inlägg i skorna nu.
    Malin hon hade skenor istället för specialskor innan hon blev ett år. Hon lärde sig att gå dagen innan hon blev 1 år. Då traskade hon runt i sina skenor. Det enda som hon har lite besvär med idag är när hon skall gå långpromenader då blir hon trött i vaderna och får ont i fötterna men annars har hon gjort allt som hon vill göra.

I maj fick jag en liten kille som oxå hade dubbelsidiga klumpfötter. Han blev gipsbehandlad och är nu opererad för 1 vecka sedan då man skar av hälsenorna för att få ner hälbenet och räta ut foten. Har nu gips och skall ha det till 3/8 då han skall få Dennis Brown skor som han skall ha tills han är ca 10 månader om det går.

Jag har även en pojk på 10 år och hans fötter är helt ok.
    För oss är klumpfötterna ärftligt. Det sägs att det går i 3:e ledet.
    Jag tröstar mig med att detta är något som går att fixa till och det är bra att de gör det medan barnen är små. Malin kommer nästan inte ihåg något från sina operationer.
    Kramar från Monica

• Fru Larzzon

Japp här är jag med gossen som smet ur sina gips 3 dagar i rad och sen 2 dagar i rad =)
    Riktig liten Houdini!
    Han har gips och har fått opererat hälsenorna.
    Nu ska han ha skenor..men dessa skenor är två skor fastskruvade på en metallskena som går UNDER skorna..
    Känns INTE roligt :(
    Hur ska han kunna krypa och sparka med benen då fötterna sitter i ett par skor som sitter fast på en och samma skena?

• Venus

Har inga barn med klumpfot, men har en lillasyster som opererat sina hälsenor för att de var förkorta och sedan opererat fötterna 2 gånger till pga missbildningar i fötterna...

Ville bara säga till oroliga föräldrar att trots gips och skenor så lär sig barnen hantera dem... De känner inte till så mycket annat och anpassar sig bättre än vad vi vuxna gör... Min lillasyster har sparkat sönder sina gips jag vet inte hur många gånger, tror att rekordet på gipset var 3 dagar innan det var tvunget att bättras på...
    Skenor och specialskor har inte hindrat min lillasyster från att röra på sig, hon lärde sig krypa med tunga gips på fötterna upp till knäna, hon lärde sig gå med skenor och specialskor...
    Hon fyller snart 16 och har fortfarande specialskor, och hon trivs bra med dessa... Man kan ju få tag på så mycket snyggt idag...

Svar på tråden Föräldrar till barn med klumpfot?