• Maria Myran

Känns som jag inte får nog med luft.

Hej! Är i v 40, Bf beräknat på måndag. Senaste veckorna har jag haft stora problem med sömnen som inte bara inefattar det det vanliga av ständigt kissande, foglossning och konstiga drömmar utan nu vaknar jag med andnöd och kippar efter luft med panik-känslor i kroppen. Bebbe är sedan länge fixerad och jag har ingen känsla av att den trycker mot lungorna eller liknande. Snarare känslan av att jag inte får nog med syre trots andning utan problem. Pratade med förlossningen som föreslog sömnapné och att jag skulle testa en plastgrunka i näsan som vidgade gångarna. Testat den i en vecka nu men det är fortfarande lika dant. Ska nämnas att jag har ett hb runt 100 sträcket som jag inte verkar få upp ens med järntillskott. Vet inte om det är relaterat alls dock.

Tex, i natt, vaknat sekunder efter jag somnat in, varje gång, blir som en dimmig dvala av vakenhet och sömn, varje gång jag somnar så vaknar jag och kippar efter luft efter nån minut. Stor panik känsla i kroppen, massor av hjärtklappningar. Har funderat på om det kan vara panikångest? Men när man sover? suck, någon där ute som känner igen det här?

• Svar på tråden Känns som jag inte får nog med luft.
  • jguz

Har likadant.

Jag har noll problem med att andas, men det är som att luften jag andas inte innehåller tillräckligt med syre.

Jag har problemet även när jag sitter i soffan... Inte bara när jag ska sova.

Jag är bara i vecka 33+5

• HB

Magnesiumtillskott har gett mig bättre sömn. Även stretcha bröstmusklerna lätt för att 'öppna upp' för lungorna är skönt.

• Ayyla

Ditt hb kan ju säkert vara en del av förklaringen. Det är ju dom röda blodkropparna som binder syre och för det ut i kroppen. Detta med hjälp av hb, så har du låga hbvärden kanske du inte syresätter dig optimalt. Har dom tagit en pox på dig?

• Maria Myran
    Ayyla skrev 2012-07-07 11:46:09 följande:
    Ditt hb kan ju säkert vara en del av förklaringen. Det är ju dom röda blodkropparna som binder syre och för det ut i kroppen. Detta med hjälp av hb, så har du låga hbvärden kanske du inte syresätter dig optimalt. Har dom tagit en pox på dig?
    Vet inte vad en pox är så jag antar att dom inte har det.

Jag sover på vänster eller höger sida, fogarna hindrar mig från ryggläge.
    Dock inatt så var andnöden där även i sittande läge, precis som jguz skriver. :(

Lördag idag så finns ingen att ringa, men på måndag har jag tid hos BM, vet inte hur
    jag ska kunna klara mig tills dess utan sömn dock..
  • Maria Myran
    jguz skrev 2012-07-07 11:55:18 följande:
    Jag har oxå rätt lågt hb 102 sist hos bm
    Jag var nere på 94 men fick upp det till 104, dock står det still där, så det låter som det är rätt lika för oss
  • jguz

Jag sover oxå alltid på sidan...

Kanske beror det på vårat dåliga HB... Jag har oxå tid hos BM på måndag. Jag ska fråga henne då...

Jag drar djupa andetag hela tiden för att få i mig mer syre... Min man tycker det känns som att jag är uttråkad och sitter och suckar hela tiden.
    Svårt att förstå att jag inte får luft, jag andas ju helt uppenbart och vi andas ju samma luft

• jguz

Vad hade du för ferritin värde?

Mitt var på 19 vid inskrivning.... Gränsvärde som gravid.
    Skulle vara roligt att se om det oxå har blivit sämre.

• Gatto

Hej. Jag lider av "andnöd" eller hur jag ska beskriva det. Är dock bara i V 27 så jag är inte alls lika långt gången som du är. Detta är vad läkarna sa till mig när jag sökte vård.

Andnöd vid graviditet är ofta helt ofarligt och ofta kopplat till att lungorna expanderar något samt att blodmängden ökar i kroppen. Ofta inträffar det senare under graviditeten. Har man dåliga järnvärden (under 110) kan detta förstärka känslan av att man inte får den luft man behöver trots att man kan andas fritt.
    Viktigt är dock att söka hjälp om man anser att problemet är bestående (mer än ett dygn) eller att det blir värre. Det kan då vara en propp i lungan, något som kan leda till en akut situation (dock väldigt ovanligt, men man är mer "proppbenägen" som gravid).

Att tänka på: Ligg på vänster sida, då lutar livmodern bort från kroppspulsådern, ät så mycket järnrik mat du bara kan. Drick mycket. Försök att vara uppe och röra på dig, det gör att blodet strömmar bättre i kroppen och då syresätter man sig bättre.

För mig har det blivit lite bättre, speciellt har paniken lagt sig nu när jag vet att det inte är något farligt. Jag blev dock inlagd på bevakning under ett dygn och man röntgade lungorna för att utesluta propp. Nu är det bara jobbigt men jag får inte panikattacker på samma sätt utan kan andas igenom det lättare.

Hoppas det blir bättre.

• Maria Myran
    jguz skrev 2012-07-07 13:11:49 följande:
    Jag sover oxå alltid på sidan...

Kanske beror det på vårat dåliga HB... Jag har oxå tid hos BM på måndag. Jag ska fråga henne då...

Jag drar djupa andetag hela tiden för att få i mig mer syre... Min man tycker det känns som att jag är uttråkad och sitter och suckar hela tiden.
    Svårt att förstå att jag inte får luft, jag andas ju helt uppenbart och vi andas ju samma luft
    Ja precis så sitter jag med, och drar djupa andtetag, "suckar", måste vara rätt irriterande för våra gubbar haha :)  Ferritin? Ingen aning, aldrig hört talas om förut :o Måste väl legat ok då antar jag, min BM är inte särskilt bra på att prata om de prover hon tar, hon tar dom men jag måste alltid fråga om jag vill veta resultatet. Först när HB var nere på 94 som hon sa ngt alls.
  • Maria Myran

Ska ringa förlossningen nu och be om råd, jag orkar bara inte ha det såhär hela helgen. Smått panikkänsla hela tiden, blä

• Maria Myran

Jaha nähä, hon verkade inte ta mig på allvar utan drog snabbt slutsatsen att det var psykiskt.
    Det kan det väl kanske iofs vara, men då känns det lustigt att det i huvudsak är när jag sover.
    Jaja, dom skulle ringa upp senare, så jag får vänta och se. Irriterande när man märker att trots
    att man är tydlig och saklig så dras det slutsats att man bara är hysterisk.

• Maria Myran

Jepp nu ringde hon och deklarerade att det nog inte var graviditetsrelaterat alls utan jag fick åka till akuten om
    jag var orolig. Sedan läxade hon upp mig ang vart man ska ringa och inte, försökte förklara att jag trodde jag ringt rätt och att det var graviditetsrelaterat men då fräste hon åt mig.

• jguz

Maria:
    Var det din bm som var otrevlig??
    Min bm har sagt åt mig att ringa så fort jag är orolig för något. Ring en gång för mycket än en gång för lite... Sa hon.

Synd att inte alla är som henne...

• Maria Myran

Nej det var en BM på förlossningen. Jag kan inte nå min vanliga BM på helgen tyvärr, eller inte annars heller faktiskt, jag kan bara ringa, lämna mitt nummer, bli uppringd förhoppningsvis samma dag av random BM på KH, som sedan kan lämna ett meddelande till min BM. Och jodå, jag har blivit tillsagd att det är OK att ringa en gång för mycket,. tills såklart man råkar ringa till en riktigt tjurskalle som skäller ut en :)

Tycker det är svårt att veta vart man får och inte får ringa. Jag ringde 1177 en gång för att jag hade jätteont i magen och inte kunde sluta kräkas, när jag sa att jag var gravid så vart hon skitförbannad och skällde ut mig efter noter, är man gravid så ska man ringa förlossningen, inte 1177 skrek hon åt mig. Det visste inte jag, och har inte vågat ringa 1177 sen dess.

Svar på tråden Känns som jag inte får nog med luft.