• Lufsan

När boka könsultraljud?

Jag och min sambo har bestämt oss för att boka ett könsultraljud. Vi har inte RUL förren i vecka 19 och vill så gärna veta kön att det känns som om vi vill ha eget ultraljud för bara det. Plus att vi gärna vill ha en inspelning och det känns inte som man vill be om det på RUL. 

Så min fråga när ska jag boka in ultraljudet för att få bäst och "säkraste" kollen? Tänkte vecka 16 men då kanske man inte ser ordentligt.

När fick ni veta könet? Var det osäkert eller 99%? Önskar ni att ni gjort det tidigare eller senare? 

En dag i sänder.
  • Svar på tråden När boka könsultraljud?
  • cloudberry79

Definitivt EFTER rutin-UL. Vi fick se könet i vecka 25 på 3D-ultra på spec-MV, det var ganska otydligt ännu, men läkaren var säker på sin sak. Jag tror absolut inte ni kan få tid för könsultraljud före vecka 18-20, det är bäst att vänta till dryga vecka 25.

Sur, grinig och på smällen.
  • Lilla fjunet

Man får ju ett rul i v 18-20 för att allt har hunnit utvecklas bra då så att BM ska kunna se bra, plus att alla foster är ungefär lika stora då innan dom börjar sin individuella vikt utveckling. 
    Så du får nog snällt vänta till iaf v 18 om du vill vara säker på att se vad det är, men inte ens då är det säkert att det är jätte tydligt. 

• moruppgren

Nu har vi haft turen att se könet på båda våra barn på RUL i v 18. Men skulle jag inte gjort det, skulle jag satsat på efter v 20. :)

• Lufsan
    cloudberry79 skrev 2012-07-07 17:49:40 följande:
    Definitivt EFTER rutin-UL. Vi fick se könet i vecka 25 på 3D-ultra på spec-MV, det var ganska otydligt ännu, men läkaren var säker på sin sak. Jag tror absolut inte ni kan få tid för könsultraljud före vecka 18-20, det är bäst att vänta till dryga vecka 25.
    Jaha! Det hade jag ingen koll på alls haha. Ja då blir det efteråt då! =P

Det är mitt första så har noll koll.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan

Haha, gud vad fel ute jag var! Trodde verkligen att man kunde se tidigare. Ja då finns det ingen riktigt mening att boka in det nu. Får se vad de säger på RUL och hoppas att de ser det tydligt där så slipper vi lägga ut pengar och göra onödiga undersökningar. Tack alla!! =)

En dag i sänder.
  • solstikkan

När vi var på ultraljud så trodde jag att jagvar i v19 men visade sig att det var v 17, då kunde dom se att det var en pojke men vågade inte säga helt säkert, sedan gick vi på ett till i v 23 och då sa dom att dom såg en pojke. Det är bra och vänta lite iaf för att få säkert då både pojkar och flickor kan se lika ut så tidigt som i v 16.

Svar på tråden När boka könsultraljud?