• Cill

Förstoppad!! Snälla, andra tips än laktulos!

Hej!
    Jag är i v.9, och min mage är helt förstörd. Är så otroligt förstoppad att jag har ständiga smärtor. Har provat laktulos, och då fungerar magen tillfälligt (om jag tar trippel dos), men jag mår så illa av den att jag sällan kan behålla den. Så snälla ni, om någon har nåt tips på medicin eller annat som funkar lika bra så vore jag otroligt tacksam!

• Svar på tråden Förstoppad!! Snälla, andra tips än laktulos!
  • Skusan

Prova att köpa Inolaxol granulat eller dospulver på apoteket, det är ett bulkmedel som inte har laxerande effekt utan ger avflringen större volym så tarmarna får arbeta mer. Laktulos är oerhört gasbildande och det vill man inte ha mer av om man redan är förstoppad/har magknip.
    Jag använder själv Inolaxol och märker stor skillnad dom dagar jag slarvar med det. Man ska helst ta mer än 1 gång per dag, 3-1 gånger står det på doseringen.
    Sen dricka massor med vatten och försöka röra på sig hjälper tarmarna med att arbeta bättre.

Lycka till!

• Missboss

Toilaxtabletter för att få en rensning sedan kan du köra med linfrön varje dag, mkt vatten, grönsaker, motion osv.

• bipsiebop

Gå på apoteket och fråga dem, tala o att du provat laktulos och hör efter alternativ....finns en hel uppsjö av olika laxativ men vet inte vilka som kan vara receptfria.

På mig funkar det bra att äta kiwi

• Skusan

Min läkare på mvc sa att man helst skulle undvika laxermedel under graviditeten eftersom tarmarna inte kommer bli bättre förrens efter barnet är fött, att det är en så lång period man kommer ha trög mage/vara förstoppad. Bilkmedel är mycket bättre bara man använder det regelbundet. Ist för att laxera sig var o varannan dag, det är inte bra för kroppen och inte för tarmarna heller.

• Skusan

Bulkmedel, jag kan inte stava idag

• Kathy1

kiwi, havregrynsgröt m katrinplommon, ett paket Läkerol, russin, messmör

• Setta

jag körde m mikrolax för att få ut det sen började jag dricka katrinplommonjuice... ett glas var kväll höll magen i trimm.
    Finns o köpa på Maxi eller ica...

Hoppas du hittar nåt bra tips

Svar på tråden Förstoppad!! Snälla, andra tips än laktulos!