• gosemamman

Någon som känner till patienthotellet i Karlstad?

Jag har tänkt föda i Karlstad trots att jag egentligen hör till NÄL, bl a för att jag vill bo på patienthotell istället för vanligt BB där man oftast får dela rum med flera andra. Dessvärre vet jag inte så mycket om patienthotellet mer än att man betalar en viss summa per natt och att man får köpa mat själv. Undrar nu om någon kan svara på dessa frågor:

Vad kostar det per natt?
    Betalar man per rum eller person om pappan stannar?
    Betalar man den vanliga patientavgiften också?
    Får man låna kläder till bebisen och sig själv eller måste man ha egna kläder?
    Får man blöjor till bebisen och sig själv eller måste man ha sånt med sig själv?
    Får man ta emot andra besök än pappa och syskon till barnet?
    Till sist, delar de fortfarande ut baby bags eller vad det heter?

• Svar på tråden Någon som känner till patienthotellet i Karlstad?
  • Muminski

Hej jag vet inte så mycket men detta vet jag,
    Du betalar 80 kr per person och natt. Maten ingår iaf för dig
    Det är det som är patient avgiften. Pappan får nog betala extra för mat.
    Blöjor finns, men jag tror att de använder tygblöjor, de flesta har med sig egna kläder och blöjor.
    Andra besök är tillåtna
    baby bags vet jag inget om..

• gosemamman

Tack för informationen! Konstigt att min barnmorska sa att mat inte ingår om man bor på patienthotellet istället för BB.
    Är det någon som legat där som har synpynkter (bra eller dåliga) på stället?

• Muminski

Oj, då kanske det är ändrat.. Ring dit och fråga allt du vill veta. Be att få komma på besök!
    Lycka till

• ceha

Mamman betalar 80:-/dygn, då ingår all mat. Dock är det som på hotell, inget ingår till dig och bebisen (typ kläder, blöjor, bindor etc) det måste du ha med själv. Det finns däremot personal dygnet runt som man kan ringa på och fråga om hjälp med amning osv.
    För pappan tror jag att det kostar 225:-/dygn, då ingår frukost men ingen annan mat.
    Jag tror att du får ta emot besök i stort sett när som helst på patienthotellet.

• camile

När vi var på info där så sas det att för oss mammor så betalar vi den vanliga patientavgiften, dvs 80kr. Pappan är jag inte riktigt säker på för en del har hört 150kr och andra 225kr. Men då ingår det bara frukost. Patienthotellet funkar som ett vanligt hotell så du får ta emot hur mycket besök du vill. Ett tips är att man kan passa på att be folk komma och hälsa på när man är där så slipper man få så många besök när man kommer hem och kanske vill ta det lugnt. Att det är som ett vanligt hotell innebär även att du får själv ta med dig det du behöver själv och till bebisen. Men precis som ceha skriver så finns det personal som man kan ringa på om man behöver hjälp med något.

Kan oxå tala om att det finns en sak som patienthotellet får kritik för och det är att många känner sig ensamma för man träffar inte andra mammor på samma sätt som när man ligger på avd. Man är på sitt rum och ser inte så många andra. Kanske inte så kul om allt funkar och man har ett barn som sover och äter som det "ska". Sen är det ju så att det är ju ingen garanti för att man hamnar där efteråt bara för att det finns. Är det några komplikationer under förlossningen så hamnar man på avd. iaf.

• gosemamman

Vad bra, nu vet jag lite mer! Jag har redan packat ner mer kläder till mig och bebisen, så nu fattas bara att inhandla blöjor och jättebindor. Får man inga jätteblöjor med sig från förlossningen? Har svårt att förstå hur man ska klara sig med vanliga bindor första dagarna...

Det där med att det kan bli ensamt kan jag förstå, men för min del tror jag att det är värt det för att få vila ut några dagar (har en treåring och en femåring hemma). Jag sov nästan ingenting på tre dygn när min dotter föddes på NÄL, för jag delade rum med två andra och det kom nya mammor som skulle visas rutiner mm mitt i natten. Dessutom vill jag inte skicka hem pappan att köra 10 mil om barnet föds på natten, så det vore skönt om han kunde stanna. Till sist är det besöksförbud på NÄL och mina föräldrar som ska passa de andra barnen vill nog gärna träffa bebisen innan de åker hem 40 mil igen. Så jag hoppas att allt går bra och att jag hamnar på patienthotellet. Har förresten knappt 8 mil till Karlstad och ca 10 mil till Trollhättan, så det är också avgörnade för valet.

• ceha

Kollade i min info.folder från Patienthotellet igår och hittade lite mer info:
    Barn 0-2 år bor gratis
    Barn över 2 år betalar 100 tror jag) och betalar halva priset i restaurangen.

Dessutom ingår även kvällsfika för mannen, inte bara frukost alltså.
    Jag har hört att maten är helt fantastisk på Patienthotellet.

Svar på tråden Någon som känner till patienthotellet i Karlstad?