• Katte

Bröstmjölk kvar - lång tid efter avslutad amning?

Någon här som varit med om att det fortfarande är lite mjölk kvar i brösten, ganska lång tid efter amingen har avslutats? Jag slutade amma när dottern var runt året, nu är hon 2,5 år. Trots att det är såpass länge sen så är det  lite kvar..? Dottern är fortfarande ganska "bröstfixerad" och vill fortfarande gärna hålla/känns på brösten när hon är trött och ska sova. Försöker få henne att vänja sig av vid det också men det är inte heller det lättaste. Vet inte om det är så nödvändigt heller men känns som det börjar bli dags att sluta med det också så småningom.

Det är inte mycket men det märker ändå att det finns lite där..om jag klämmer på dem själv så kan det spruta ut lite..Men försöker undvika att klämma själv för att inte stimulera produktionen. Hur länge kan det finnas kvar egentligen, känns som det varit kvar lite väl länge? Kan det ha att göra med att dottern tar och klämmer på brösten, att det liksom "hålls igång"? 

Någon med liknande erfarenheter?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 22:12
    Oups - beklagar alla stavfel osv, såg det först nu..:)
  • Svar på tråden Bröstmjölk kvar - lång tid efter avslutad amning?
  • NiklaasKaroliine

Samma för mig, jag har en son på 2 år, ammade honom i ca 6 mån, om jag klämmer på brösten så kommer det lite ur dom, och då har han inte rört dom sen han var så liten :p vet inte alls varför det är kvar så pass länge, men nu är jag gravid igen o prata med BM om detoch hon fråga om jag tyckte det var jobbigt, isf kunde man få något som gjorde att de sluta,Men mig stör det inte ett dugg, det läcker inte och spänner inget i brösten så , då kan de vara :) hade du mycket mjölk när du amma? Det hade jag, så jag tror de är anledningen till att det liksom finns kvar .

• Katte

Aha okej intressant att man kan få något mot det, det har jag aldrig hört om. Hade ganska mycket mjölk under amningsperioden ja, men har inte heller några direkta besvär av att det är kvar fortfarande. Det varken spänner eller läcker men är mest förundrad över hur det kan hålla i sig så länge. Märkligt!

• Cecese

Första barnet ammade jag bara 4 veckor, sen blev hon sjuk och kunde inte äta utan fick mat i sond. Jag försökte pumpa men det funkar inget bra för min del så mjölkmängden minskade snabbt. Efter ungefär 8-9 dagar blev hon pigg nog att kunna äta själv igen men vägrade då ta bröstet så jag fick tabletter som skulle göra att jag slutade tillverka mjölk. Det tog ändå tills hon var 3,5 år innan mjölken slutade helt.

Mitt sista barn blir 4 år i höst och jag ammade honom ett halvår och jag kan fortfarande få fram liiiiite mjölk. 

Svar på tråden Bröstmjölk kvar - lång tid efter avslutad amning?