• Anonym (???)

    Barn i lastbil

    Vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråd....

    Men min undran gäller huruvida man får ta med sig ett barn på 5 år i lastbilen?

    Vad säger regler och lagar?

    Observera; detta gäller tung lastbil.

           

  • Svar på tråden Barn i lastbil
  • Virus85

    Min bror har sin dotter på snart 6 månader i lastbilen vet inte om de är någon skillnad på lagarna och reglerna...

  • Coyote

    Hur menar du? Varför skulle man inte få göra det? Däremot ska barnet sitta i en godkänd och lämplig stol förstås.

  • Anonym (..)

    tror nog att det är betydligt mer säkert i en lastbil än  en personbil. (givetvis med stol)

  • Lillan090815

    Jag hittar bara regler om vad som gäller i lätt lastbil, det var därför jag hoppades att någon här skulle veta.

    Det har aldrig varit något som jag behövt funderat på förrän nu... Men då vet jag att jag kan ta med mig min son till jobbet på måndag .

  • bastardized
    Lillan090815 skrev 2012-07-08 00:13:37 följande:
    ...gick inte så bra att vara anonym via iphonen...men vad gör det

    Nej det är ju inte analsex som avhandlas direkt,,,,men det funkar med stol o lastbil utan bekymmer.
  • u77

    Det beror ju på om den som kör har egen lastbil eller om han/hon är anställd och jobbar som lastbilschaufför?

    Om han/hon är anställd så brukar det inte finnas några försäkringar som gäller vid olycka om man har med sig ett barn. 

    Annars så gäller det väl som en vanlig personbil, rätt bilbarnstol för rätt vikt. 

  • Moniqe1979

    säger som tidigare så länge godkänd barnstol används för barn under 135 cm är det lagligt ok.
    Dock på företaget jag jobbar får våra chaufförer INTE ha med sig några minderåriga i hytten pga försäkringen inte tillåter det. samt de flesta terminaler /större företag vi lastar på inte heller tillåter minderåriga att vistas där.

  • Lillan090815

    Det om större terminaler är jag medveten om. Jag behöver bara lasta en gång vid en stor terminal, resten av dagen är det till att lossa till mindre godmottagningar. Så det löser sig.

  • Coyote

    Så länge din arbetsgivare tycker det är okej med försäkringar och liknande, samt barnet sitter i en godkänd stol så är det ju okej.

  • RosaBabyfilt

    Känner själv ingen som gör det men har inte hört något dåligt om det heller. Så länge barnet mår bra och sitter tryggt och säkert (utan airbag i passagerarsätet) så är det väl inte värre än om man har sitt barn på kontoret hela arbetsdagen :)


    Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Anonym (...)

    Hej, att inte ta med sig barn till jobbet är ju en självklarhet. Det har med säkerhet att göra.

    Detta med barn i företags lastbil har med försäkringar att göra. Så händer det en olycka och barnet skadas eller i värsta fall dör finns det ingen försäkring som täcker. Polisen gör en anmälan och Transportstyrelsen kan ge företaget grova böter för obehörig/ minderårig passagerare. Å det kan gå så långt att företaget kan förlora sin åkeri licens för att driva sin verksamhet.

    Därför ska man inte ha barn i bilen.

Svar på tråden Barn i lastbil