• Kinderägg

Ska man vara orolig ? (myggbett)

Min dotter blev myggbiten(vad vi tror iaf) i fredags, hon fick tre bett i pannan, ett vid hårfästat och två lite längre ner. Igår morse var hon lite svullen vid ena ögonbrynet, det spred sig i pannan och nedåt ögat under dagen. Nu på morgonen är ögat igensvullet och svullnaden är även under ögat och det börjar bli svullet på det andra ögonlocket.
    Vad kan man göra åt det hela ? Märker på henne att hon tycker det är jättejobbigt och hon vill helst bara sitta i soffan, hon har ingen feber och det verkar inte klia. Hon är öm och varm över svullnaden. Vill gära ha tips på vad man kan göra ?! Hur länge brukar det fortsätta att svullna ? 

• Svar på tråden Ska man vara orolig ? (myggbett)
  • Busbellan

Så blir min dotter av alla myggbett, har varit hos läkare med det och hon får allergimedicin mot betten, det hjälper.
    Och nej man behöver inte vara orolig så länge bettet inte sätter sig på halsen då ska man vara uppmärksam så det inte svullnar för mycket 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Kinderägg
    Busbellan skrev 2012-07-08 09:09:11 följande:
    Så blir min dotter av alla myggbett, har varit hos läkare med det och hon får allergimedicin mot betten, det hjälper.
    Och nej man behöver inte vara orolig så länge bettet inte sätter sig på halsen då ska man vara uppmärksam så det inte svullnar för mycket 

Det som oroar mig är att det sprider sig så mycket hela tiden, verkar inte finnas någon hejd på det.
  • Busbellan

Oftast sprider sig svullanden nedåt innan den försvinner

• lightfish

Om det är första gången så söker du läkare, svårt för oss genom nätet att "se" hur illa det ser ut. Vi var tvungen att ge sonen höga doser allergimedicin och 1 1/2 dos kortison för att han skulle kunna använda sin hand igen (den var dubbelt så stor, blåaktig och han hade jätteont efter just ett myggbett). Nu, en vecka efter, syns det fortfarande men han använder handen normalt. Och sonen brukar se för djäklig ut av myggbett och vi har redan läkarkontakt eftersom han är allergisk .

• vikarien

Tycker nog du skall skall åka in med det där faktiskt. Fick själv en reaktion av ett bett på foten där halva benet svullnade, fick då allergimedicin (trots att jag redan åt det sen innan) och kortison. Ögonen är ju rätt känsliga också

• Busbellan

Om du åker in så kan i alla fall läkaren rekommendera allergimedicin, finns ju receptfritt att köpa men vet inte från vilken ålder den är så det kan ju vara bra att läkare rekomenderar det. Dottern får medicin varannan dag, det räcker för att hålla nere betten under myggsäsongen

• Astrogirlie

Säger som fler ovan, åk till jourcentralen så en läkare eller distriktssköterska får kolla på det. Troligen får ni allergiläkemedel och kortison för att häva det.

• gabardin

Vad är dealen med att fråga familjeliv snarare än att ringa sjukvårdsupplysningen? Ring dem och följ deras rekommendationer.

• Astrogirlie

Går det inte ner, åk till jourcentralen ändå, det finns bättre medicin än kallt vatten!

• lightfish

Alltså, jag har varit inne med liknande och då fick sonen kortison... Har svårt att tro att kallt vatten skulle hjälpa. Tycker rådgivningen borde börja med att ta emot bilder om man ställer frågan via nätet eller ha en mms-tjänst.

• Kinderägg

Har fått tid på jouren 14.40 och om det blev värre så skulle vi åka direkt till akuten.

• lightfish

Toppen! Lycka till! Skulle tippa på att det är en bra idé för er att ge allergimedicin i förebyggande syfte resten av säsongen.

• Kinderägg

Det blev som några av er sade, kortison och allergimedicin. Nu ser hon betydligt mycket bättre ut.

• carola78

Om jag var du skulle jag åka in med henne. Det påminner om min dotter för några år sedan. Dom ringde från dagis och sa att hon svullnat upp. Hon sov middag och när hon vaknade såg det ännu värre ut. Jag fick en chock när jag hämtade henne. Vi diskuterade om det var ett bett av någon insekt eftersom dottern fick enorma svullnader av myggor.
    Jag åkte in. Det visade sig att hon hade fått en infektion i mjukdelarna. Förmodligen på grund av ett bett som hon sen kliat på och så har det kommit in bakterier. Jag skulle inte lyssna på rådgivningen utan åka in direkt. Dom ser inte hur det ser ut.

Svar på tråden Ska man vara orolig ? (myggbett)