• Ida1984

för kallt ute??

Börjar bli riktigt kallt ute nu. Igår var här -11 grader. Min lilla dotter är 4 månader nu. Brukar vara ute och gå ca en timme varje till varannan dag. är det för kallt för att gå ut med henne nu?? givetvis klär jag ju henne varmt och har tjockt täcke men har hört att man inte ska gå ut med dom små när det är mer än -10 grader.....hur gör ni??

• Svar på tråden för kallt ute??
  • volleymadde

Jag tror inte dem små fryser när man pälsar på dem massor kläder o dem ligger i vagnen, förutom om kinderna..o där e det inte så lätt att klä på dem om de inte tycker om att ha en filt över huvudet.
    men jag tror att så länge det inte blåser så kan man gå ut med dem även om det är 12 minus..(om man inte själv tycker att det e för kallt förstås...=)
    jag hade gärna gått ut min dotter e bara 2 månader, men här fixar de inte till trottoarerna o jag vill inte gå mitt på vägen...

• saira27

Vi går ut ändå, alva är 6v. Jag känner efter så att det är lä i vagnen och bäddar ner henne ordentligt. Kinderna känns lite kalla när vi kommer in, men inte röda eller frusna på nåt sätt. Hon älskar att sova ivagnen och jag blir tokig om jag inte får komma utanför lägenheten på en hel dag

• Amorella

Det verkar vara lite olika beroende på var man bor. Här i Umeå rekommenderas man att inte gå på långpromenader eller låta babyn sova ute om det är runt - 20 grader eller kallare. - 10 grader ska inte vara något problem.

• mammatilldig

det handlar väl om inandnigsluften att det blir för kallt i de små lungorna. Bär man barnet innanför sin jacka (isjal/sele) så blir inandningslufetn varmare.

• Amorella

Sedan är det ju skillnad om man har en nyfödd baby eller en flera månader gammal baby. På nyfödda är luftrören för korta för att hinna värma upp inandningsluften innan den når lungorna och då ska man kanske vara försiktigare än när man har en lite större baby.

• Den mysiga

Ja det är ju gränsfall .. beror väl ochså på hur varmt du har i vagnen, hur djup vagn du har.
    Riktigt klädd så går ju 15 minus en kort stund.. minus 11 en lite längre stund men vill nog inte vara ute mer än 30 minuter tror jag..
    Syns på kinder då han är kall.

• Maadde

Men hur länge är man "nyfödd" då? Upp till 1 månad?

• Amorella

Maadde:
    Det är nog bäst att höra med BVC om rekommendationer för olika åldrar. Jag har ju en baby född i april så jag behövde inte bekymra mig om kylan i början. Men nog tror jag att man ska kunna gå och handla i alla fall, oavsett ålder.

Svar på tråden för kallt ute??