• seandra82

egen chokladsås som är lite tjockare men

det skall passa till en som e mjölkproteinallergiker , va kan jag använda? ,vill inte göra den vanliga tråkiga tunna o den i affären har man köpt så många gånger så man tröttnat på den vill ha variation

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-08 14:53
    tänkte ngt i stil som grädde fast det e anpassad för en mjöölkproteinallergiker

• Svar på tråden egen chokladsås som är lite tjockare men
  • Gryntroll

Jag brukar göra e 1-2-3 variant som får puttra ganska länge och därmed blir lite lagom seg/trög... 1 del kakao, 2 delar socker och 3 delar vatten

• Gryntroll

Men det var kanske den du menade i din TS Lite vaniljsocker i är också gott men oavsett måste den puttra länge för att bli god!

• CoolJen

Oj den gör jag 111, alltså 1 dl av vatten, socker och kakao.
    Extra gott blir det att smälta i mjölkchoklad, då blir den lite tjockare.

• stjierna

Smält en bit fin choklad och spä ut med havre- eller rismjölk/grädde till lagom konsistens?

• CoolJen

Chokladen är kanske utesluten för TS del men prova att koka sirap och kakao...kanske blir tjockt?

Min chokladsås behöver inte koka länge alla, typ bara koka upp så att allt smälter samman

• supersemlan
    CoolJen skrev 2012-07-08 14:53:20 följande:
    Oj den gör jag 111, alltså 1 dl av vatten, socker och kakao.
    Extra gott blir det att smälta i mjölkchoklad, då blir den lite tjockare.
    Jag gör också den, den blir tjock och bra och passar bra att använda som bas för t ex chokladmjölk.

Tillsätt lite salt också, det förhöjer smaken, och ev. andra kryddor som passar med choklad för lite extra variation. Man kan t ex ha chilipeppar, eller lakritspulver, eller mald koriander etc. Pepparmintolja. 
  • stjierna

Och just det ang chokladen - ta en med hög kakaohalt. Sockra om du tycker sötning behövs.

• Gryntroll
    CoolJen skrev 2012-07-08 14:53:20 följande:
    Oj den gör jag 111, alltså 1 dl av vatten, socker och kakao. Extra gott blir det att smälta i mjölkchoklad, då blir den lite tjockare.

Åh där ser man Jag lärde mig 123 fr Hemmetskokbok tror jag det var, sen har det blivit de proportionerna. Kan tänka mig att konsistensen blir tjockare snabbare med mindre vatten!
  • användarnamn1

Det är ganska svårt att hitta en mörk choklad som inte "kan innehålla spår av mjölk". Med mjölkproteinallergi bör sånt nog undvikas. Kolla allergi/specialhyllan i din affär annars. Men sån med kakao, socker och vatten är ju god. Kan kanske bli ännu godare med havregrädde istället för mjölk.

• Ann Lee

Jag brukar använda Oatly iMat när jag kokar knäck eller chokladsås eller kolasås. Det tjocknar ju inte lika fort så man får vara beredd på att det tar lite tid. Men det går och smakar bra.

Recept på en choklad- och kolasås - mjölkfri 

75 gram mjölkfritt margarin

1 msk kakao

1/2 dl Oatly iMat

1 dl socker

1 1/2 tsk vetemjöl

Blanda ingredienserna i en kastrull och koka tills såsen tjocknar. Rör om då och då så att inte såsen bränner fast.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden egen chokladsås som är lite tjockare men