• Anonym

Hur påverkar deltidsjobb kommande A-kassa?

Många jobb som finns att söka är bara på 30-50%.
    Idag kan man ju inte stämpa upp längre så undrar hur det fungerar:
    - hur påverkar deltidsjobb min kommande SGI och A-kassa?

Ni andra som arbetar så få timmar - hur klarar ni er?
    Hur ska ni klara er om ni blir arbetslösa?

• Svar på tråden Hur påverkar deltidsjobb kommande A-kassa?
  • Anonym

Jag har aldrig fått ihop mer än ca 20% på en månad (jobbar timmar). Klara sig? Det gör jag inte egentligen. Men skippar du nöjen etc, har billig hyra, knappt ringer något och äter billigt går det runt. Trist som fan. Kommer givetvis inte upp i något a-kassegrundande.

• Anonym

Jag vill också ha svar på ts fråga... nån som vet? 

• KaSaM

Sgi och akassa baseras väl på det man faktiskt arbetat, dvs har du inte arbetat heltid får du givetvis inte akassa för heltid.

• Anonym

OK. Men vill gärna veta mer. Menar de flesta deltidsjobb är bara visstids eller på timmar.
    Jag har idag uppsägningstid - sedan kommer jag att gå på A-kassa med inkomstförsäkring.
    Klart jag helst hade velat jobba.
    Men om jag då söker deltids t ex 30% (många är det) innan mina dagar från mitt fasta heltidsjobb är slut innebär det då att jag "skjuter mig själv i foten" utifrån att jag senare med största sannolikhet blir arbetslös igen.

Deltidsjobben är inte säkra eller fasta - enbart ett sätt ta sig tillbaka till arbetsmarknaden i tuffa tider.
    Himla dumt möjligheten att stämpla upp deltidsarbete togs bort...

Någon annan som börjar arbeta deltid utifrån att precis blivit arbetslös från fast heltidsjobb med inkomstförsäkring? 

• Anonym

jag har varit sjukskriven tidigare och nu har jag ett tidsbegränsat deltidsjobb på 50%... inser just att jag förlorat min gamla (bra) sgi samt kommer få pissigt dålig a-kassa om ett tag när jag blir arbetslös igen... Jippie...

Svar på tråden Hur påverkar deltidsjobb kommande A-kassa?