• Lärka

När och hur fick ditt barn snutte?

När tog ditt barn till sig en snutte och visade att den var speciell? Hur valdes objektet ut, och av vem?

Nåt annat snuttigt att säga? Solig

• Svar på tråden När och hur fick ditt barn snutte?
  • MammaSandra1989

Sonen fick många snuttar men tog inte till sig någon men så hittade jag en jätte söt på lindex då sonen var 2 månader och den ville han ha på en gång. Och det måste vara just den snutten går inte ens med en som är likadan.1

• Mercurialis

Mina barn har varit två år gamla, när de valde sitt gosedjur.

Första barnet valde en liten svart-brun hund, som vi redan hade hemma bland en massa andra gosedjur. Efter ett par månader försvann hunden spårlöst. Då hittade sonen en gorilla i stället. Den hade funnits hemma i nästan ett år utan att han hade brytt sig om den. Nu är han fem år och gorillan, Illis, plockas fortfarande fram ibland.

När andra barnet fyllde ett år fick han en gosedjurshund av sin pappa. Men det var först när han var två år (för sex månader sedan) som han började bära omkring på den och ha den med sig i sängen. Den har inte fått något namn än utan går under epitetet vovven. Han tycker också om den orangea teddybjörnen som maken hade som barn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tainted

Det var i samband med inskolningen (lite drygt 1 år) som hon helt plötsligt inte ville vara utan sin blåa lilla myskudde. Hade ju köpt massa goa filtar o snuttar men hon valde just den. Lite kul eftersom MIN mormor sydde den till min mamma när hon var bebis, och även jag har sovit med den som liten.. och nu tog dottern den :)

• stjierna

För äldsta barnet blev den första betydande snutten en nalle som han fick av sin farmor på Lalandia när han var strax över 2 år. Idag gör han inget utan den nallen.

Andra barnet fick av en slump låna min använda tunna sjal en kväll när hon vägrade somna, hon var runt 1 månad. Sedan dess sover hon aldrig utan den sjalen - som för övrigt var min favoritsjal :P

• Faile

Båda barnen fick snuttarna direkt efter födseln, då de var tidigt inköpta av svärmor.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • BELLAm2

Vi har haft täcken i vagnstorlek med påslakan från rätt start. Dessa har vi köpt under graviditeterna och täckena har följt med överallt utom till lekplatser och dagis och så. Fortf. följer de med på resor och vid läggning är de "ett måste" även om barnen givetvis KAN somna utan :)
    Äldsta barnet är 8,5 nu och det påslakanet fick vi byta ut till nytt för ca 2 år sedan. Det gamla hänger i fullständiga trasor men ligger kvar i sängen fortfarande

• engladprick

jag tror även att föräldrarnas agerande spelar in.
    om man som förälder alltid erbjuder samma snutte/gose vid gnäll, ledsamhet och sovdags tror jag den med tiden kan bli viktig :) 

• Amlin

Första fick snutte när hon föddes och tog till sig den direkt. Den har varit viktig länge men inte superviktigt. Liknande snuttar har funkar lika bra så länge matroalet är det samma.

Våra tvillingar fick snutar när de föddes. Tjejen tog till sig snutten direkt och den är otroligt viktig. Vi har två likadana och det spelar ingen roll vilken men andra varianter funkar inte.

Grabben struntade i sin. Den var inte rätt. När han var ca 9 mån fick han ett gosedjur i julklapp som omedelbart blev snutte. Så han valde den själv. Den är dock inte lika viktig som för syrran.

Svar på tråden När och hur fick ditt barn snutte?