• USB

Stående eller liggande råspont?

Har en långsmal hall där jag tänkt sätta upp råspont på väggarna. Funderar nu om man ska ha den liggande eller stående....Kommer inte riktigt ihåg åt vilket håll man ska lägga den för att få rummet att kännas större. Vill inte att hallen ska kännas längre än den är. Är det stående som gäller då?

• Svar på tråden Stående eller liggande råspont?
  • Liteniapril

Stående ger känslan av högre i tak, liggande förlänger väggarna. Så enligt vad du önskar hade jag valt stående

Tänk bara på att du måste ha ngt mer än typ gipsskivor att fästa i. Skulle rekommendera dig att försöka "hitta" reglar att spika/skruva i. Lycka till

• USB
    Liteniapril skrev 2012-07-08 15:41:06 följande:
    Stående ger känslan av högre i tak, liggande förlänger väggarna. Så enligt vad du önskar hade jag valt stående

Tänk bara på att du måste ha ngt mer än typ gipsskivor att fästa i. Skulle rekommendera dig att försöka "hitta" reglar att spika/skruva i. Lycka till
    Vi har ett betonghus och har spikat massor med panel direkt på väggarna. Funkar hur bra som helst!

Det lutar åt att det blir stående....

Tack för hjälpen!
  • Liteniapril

Då funkar det såklart! Vi bor i ett trähus från sekelskiftet och då är det lite klurigare kan jag lova. Mkt byggt med "luft"

• USB
    Liteniapril skrev 2012-07-08 16:57:34 följande:
    Då funkar det såklart! Vi bor i ett trähus från sekelskiftet och då är det lite klurigare kan jag lova. Mkt byggt med "luft"
    Då får man nog leta reglar....Skulle också vilja ha ett gammalt trähus.
  • Liteniapril

Ja, det är klart mysigt, men ett aber att renovera när ingenting är rakt. Iofs är det ju charmigt, men inte helt lätt med ex mönsterpassning när man tapetserar

Dock har ngn märklig typ en gång i tiden tyckt att det var lämpligt att fixa tilk fasaden genom att sätta Mexi-tegel på vårt lilla hus från 1900. Behöver jag ens berätta att jag ser fram mot den dag vi får råd att återskapa träfasaden!!

Svar på tråden Stående eller liggande råspont?