• Anonym

Hur hjärtat jobbar efter måltider

De senaste åren har jag upplevt nåt konstigt efter varje måltid, särskilt frukost och middag. Jag skulle inte säga att jag får hjärtklappning, men nästintill. Hjärtat slår absolut inte superfort, men det slår hårdare. Typ som om man vaknar upp ur en mardröm. Oftast slår det i jämn takt, men ibland slår det oregelbundet som vid ett extraslag ni vet? Och det dyker upp direkt efter maten och håller på i ca en timme kanske.

Viss mat ger mig mer av detta än andra maträtter, osv.

Så, jag får alltså hårda (och något snabbare) hjärtslag efter att jag har ätit. Vad kan det bero på? Någon som har likdant kanske? 

• Svar på tråden Hur hjärtat jobbar efter måltider
  • Anonym (japp)

Har samma ibland. Blir värre om jag ligger ner efter maten.

• Anonym

Efter måltider kan man ofta märka att det pulserar lite mer, kroppen får en massa mat att tillgodogöra sig och bearbeta. Blodet "dirigeras" mot matspjälningssystemet som får jobba. Speciellt saltrika maträtter brukar höja blodtrycket, vet själv att det dunkar på extra efter dessa måltider.Men det brukar ju normalisera sig efter ett tag, så det är bara så kroppen fungerar.

• Anonym

Så det är något som alla har alltså? :)
    Vissa känner ju inte av det, uppenbarligen, men vad är det som gör att exvis jag känner av det väldigt tydligt?

Varje gång jag äter vitt bröd, kyckling med ris, spaghetti och köttfärrssås så får jag detta, för att nämna några maträtter. Och varje gång när jag druckit mjölk.
    I perioder är det så påtagligt att jag faktiskt lite larvigt  nog undviker just dessa maträtter. 

• Alvi

Du nämner sånt som LCHF-are undviker... Nosa lite på LCHF så kanske du mår bättre efter måltid!

Svar på tråden Hur hjärtat jobbar efter måltider