• Anonym

Sparande och amorteringar?

Säg att ni ska köpa ett hus för ca 2 milj, dvs en kontantinsats på ca 300 000. Delar av dessa pengar finns i nuvarande boende men isf måste det säljas först. Att få tag på en vettig hyreslägenhet är inte lätt.

Hur lång tid tar det att spara ihop till kontantinsatsen?

När ni köpt huset har ni ett lån på ca 1,7 milj. Hur mycket tycker ni är rimligt/lämpligt att amortera varje månad?

• Svar på tråden Sparande och amorteringar?
  • läkarstudent

Jag pluggar så det skulle ta 100 år för mig att spara ihop en sådan summa. Jag hade således antingen sålt huset först eller bett om en klausul i kontraktet om att min bostad måste säljas innan de kan få pengarna (visst brukar man väl göra så ibland?).

Angående amorteringen så hade det blivit 0 där också tyvärr, men generellt så är det väl smart att i första hand se till att man har ett ok sparande (man behöver ju t.ex. en buffert när man har hus, till räntehöjningar, om något går sönder o.s.v), och sedan amortera så mycket man kan utöver det.

• Anonym

Beror väl på vad du har för inkomst?

Vi köpte för 1,9 mille i vintras. Pengarna kom dels från lägenhetsförsäljning och dels från sparande. Vi kunde spara ca 100 kkr om året på våra löner utan att känna oss särskilt begränsade, så det tog ca 2 år att spara ihop till vår insats som inte täcktes av lägenhetspengarna.

• ardath bey
    läkarstudent skrev 2012-07-09 00:27:25 följande:
    Jag pluggar så det skulle ta 100 år för mig att spara ihop en sådan summa. Jag hade således antingen sålt huset först eller bett om en klausul i kontraktet om att min bostad måste säljas innan de kan få pengarna (visst brukar man väl göra så ibland?).
    Problemet är väl isåfall handpenningen på 10% som man brukar betala vid kontraktsskrivandet. Den kan vara svår att avtala att den ska betalas senare.
  • Anonym

Om man inte hittar lämplig hyreslägenhet, varken första eller andrahand så får man ju fundera på andra alternativ. - Kolla med banken om man verkligen måste ha bostaden såld för att få köpa ny? - Låna till kontantinsatsen privat? - Bo inneboende hos någon (ifall ni inte får sålt snabbt)? Föräldrarna brukar kunna ställa upp. Kanske något syskon, eller nära vänner? Någon som har en gäststuga på tomten, kanske? - Kolla om någon har en sommarstuga som står tom under vinterhalvåret, som är möjlig att bo i utan att frysa ihjäl? - Långtidshyra en campingstuga, alternativt ställa upp en husvagn på en camping? Hur mycket som är lämpligt att amortera: Jag skulle lagt mig på en nivå som klarar att någon blir arbetslös/sjukskriven/föräldraledig. Sedan skulle jag spara pengar utöver den amorteringstakten, och gjort extraamorteringar ibland. Ifall man har bunden ränta så kanske man inte har fri amortering, men då kan man amortera extra innan man binder om lånet...

• Anonym

Anledningen till varför jag frågar är att det känns som att vi sparar väldigt snabbt. Trots ganska normala löner där en av oss dessutom är föräldraledig sparar vi för närvarande 10-15 000 varje månad. Har väl insett att det inte är normalt men har inte riktigt koll på vad som är normalt heller.

Samma sak med amorteringar. Har hört kommentarer om att det inte är värt att amortera eftersom man inte märker nån skillnad men kan man betala av typ 1% av lånet varje månad (eller lägga undan det för att göra amortera klumpsummor när bindningstiden går ut) så blir man ju ändå av med det inom rimlig tid.

• Anonym

Vad som är normalt är jättesvårt att säga. Just nu pluggar jag och vi lever enbart på sambons lön och studiebidraget. Vi sparar oftast 15 000 kr/mån, men utslaget över sista året ligger vi på ca 10 000/mån ("ny" bil kostade en slant, min dator pajade, ny torktumlare och några kostsamma vet.besök fick tas från sparkontot).
    Vi är i precis den situationen du nämner, letar hus för runt 1,5-2 miljoner med en hel del pengar bundna i en lägenhet i en större stad som vi absolut vill slippa sälja just nu (stambyte på G som kommer höja värdet samt prisstagnation som lett till att många i området säljer just nu=prisfall). Vi behöver därmed samla på oss minst 300 000 kr (även en liten buffert vore på sin plats). Just nu finns 186 000 på sparkontot vilket inte är så illa med tanke på att vi bägge var studenter fram till för ett år sedan.
    Planen är att köpa hus efter min examen om ett knappt år och vi räknar inte med att kunna använda pengarna från lägenheten just då, utan vill ha 300 000 att lägga in kontant.

För en standardfamilj är nog de summorna i sparande svåra att få ihop, men vi lever för samma pengar vi gjort tidigare och har alltså inte ökat våra utgifter speciellt (eller jo, vi skaffade ytterligare en hund så lite dyrare är det :) ) så överskottet är ju i princip hela sambons lön minus det vi hade i studiemedel tidigare.
    Vår lägenhet är obelånad och värderad till runt 700 000 idag, efter stambyte och när marknaden (förhoppningsvis) återhämtat sig lite hoppas vi få minst 800 000 för den.

Svar på tråden Sparande och amorteringar?