Trasan0606 skrev 2012-07-08 21:30:00 följande:
Jag tycker också det låter som en allergi/överkänslighet. Min kille hade ofta slem i avföringen och det blev från vanligt gult "senapsbajs" till diarré men det tänkte jag inte på förräns långt senare. Han är allergisk mot mjölk-, soja, och äggprotein.
Om jag vore du så skulle jag sluta med komjök och sojaprodukter på engång - soja då många barn utvecklar allergi mot det då mjölk och sojaproteinet är så lika varandra. Och ta inte bara bort mjölk, ost, creme fraiche utan ALLT som innehåller komjölksprotein (även mjölk från andra djur, fetaost, mozzarella osv) och allt från soja. I allergitrådarna (allergitråden och mjölkallergitråden) så har det skrivits om exakt vad man ska undvika, det finns allt från E-koder till sånt som heter colostrum, kasein, sojalecition osv.
I början tyckte jag det kändes hopplöst och fruktansvärt jobbigt men efter ett par veckor så vänjer man sig. Man hittar mat som man kan äta i affären, ibland tom färdigmat. Men det jag inte kunde göra under tiden jag ammade var att äta ute då man inte har 100% koll på alla ingredienser (typ buljonger osv).
De flesta ser skillnad inom ett par dagar från det man slutat men det som är orsaken till allergien (om man hittat rätt) för oss tog det ett par veckor. Man brukar säga att det tar ca 2 v innan alla spår är ur bröstmjölken och ytterligare 2 v tills det är ur bebisen.
Ju mer saker du tar bort i din kost (t ex mjölk, soja, ägg) desto kortare prövoperiod har du, tar du t ex bort bara mjölk och det inte blir bättre måste du testa att ta bort t ex soja i 4 v och sen kanske ägg i ytterligare 4 v och då har du hållit på i 3 mån och liten mått dåligt under tiden. Förstår du hur jag menar..?
Det är så jobbigt när de mår dåligt.
Och just det - min skrutt reagerar med nästäppa och snor när ha reagerar på något så det kan vara en allergisk reaktion också.
Lycka till!
Tack!
Smart att utesluta allt på en gång, så det går snabbare att se resultat.
Ska definitivt testa!
En dum fråga. Ibland när han ammar så gnäller och spänner han sig och blir ledsen. Ett ämne han är allergisk mot kan väl omöjligt ge symptom så snabbt?