• Maria Myran

Koka ris på Induktionshäll(HJÄLP)

Hej! Vi har precis köpt en induktionshäll, och jag lyckas bara inte få till ett bra ris. :(
    Försöker idag med basmati, min normala rutin var koka upp, skruva ner plattan till 1'an
    och låt stå, klart! Nu.. nej jag har provat att koka upp, och sedan köra på 3'an, då vart riset torrt
    och inte klart efter hela 25 minuter, sen provade jag 2'an, tänkte att vattnet kanske kokade bort
    för tidigt innan, nej, då vart det vatten och ris, som om inget hänt.

Hur gör ni? :D

• Svar på tråden Koka ris på Induktionshäll(HJÄLP)
  • läkarstudent

Men gör det lite längre på tvåan då kanske?

Vi använder basmatiris och stormkokar det i 5,5 - 6 minuter. Sedan sköljer vi det i massor med kallt vatten och lägger det i en skål som vi täcker med plastfolie och micrar i 2 minuter. Sedan rör vi om det och micrar i 1,5 min till. Det blir alltid helt perfekt.

• LillaNovaK

Gör alltid basmatiris, kokar upp på hög värme (måste verkligen passas hela tiden då det går så snabbt) sen sänker jag till 2:an kanske 2,5 och låter stå tills allt vattnet är borta. Blir bra!

• Butterscotch

Koka riset som du kokar pasta - mycket vatten så att det inte riskerar att koka torrt, häll av i durkslag när det kokat i x antal minuter enligt förpackningen. Lätt som en plätt.

• Maria Myran
    läkarstudent skrev 2012-07-08 22:03:22 följande:
    Men gör det lite längre på tvåan då kanske?

Vi använder basmatiris och stormkokar det i 5,5 - 6 minuter. Sedan sköljer vi det i massor med kallt vatten och lägger det i en skål som vi täcker med plastfolie och micrar i 2 minuter. Sedan rör vi om det och micrar i 1,5 min till. Det blir alltid helt perfekt.
    Ska testa det här, tack :)
  • maximum

Kokar upp ris, vatten,olja och salt.
    Jag tar alltid hälften vatten/ris
    Kokar upp på 10:an och sänker sen till 2-3:an där det får stå och svälla. Visst det kanske tar en 15min men man lär ju sig att sätta på det i tid.
    Och jag är jättetacksam för det, då jag alltid förr brände fast riset i grytan.   

Svar på tråden Koka ris på Induktionshäll(HJÄLP)