• Anonym (oroliga jag)

Hur länge var du kvar på BB efter ditt kejsarsnitt? Hur mådde ni?

Jag kommer ev. bli förlöst med kejsarsnitt och är så orolig... =/ Detta att man blir "förlamad" i benen av spinalbedövningen, ligga på sjukhus... hu! Hur länge var du kvar på BB efter ditt kejsarsnitt? Hur mådde ni?

• Svar på tråden Hur länge var du kvar på BB efter ditt kejsarsnitt? Hur mådde ni?
  • Trazzel

Jag var kvar på BB 3 dagar efter mitt urakuta kejsarsnitt. Första dagarna mådde jag väldigt dåligt och hade väldigt ont och klarade mig inte utan smärtstillande, men detta är väldigt individuellt. Många mår väldigt bra efter kejsarsnitt.
    Man får väldigt bra stöd av personalen efter ett snitt.
    Det går nog bra ska du se!

• Trazzel

Jag blev alltså helt sövd så jag var inte vaken. Men fick ryggmärgsbedövning med andra barnet som förlöstes vaginalt, och jag blev inte förlamad i benen eller någon annanstans, det tog bara udden av de värsta värkarna.

• Litenåfin

Sonen är född med akutsnitt och ryggbedövning kl 3 på natten vid sju på morgonen duschade jag själv :) stannade två nätter. När pappan började jobba igen efter två veckor hade jag bara ont när jag skulle ur sängen :)

• Gladskit

Att bli förlamad i benen är ingen vanlig komplikation så det bör du slippa.
    Jag hade redan fått en ryggbedövning under förlossningen och när det beslutades om kejsarsnitt så fyllde de bara på med mer bedövning i samma nål.
    Min son föddes tidigt en måndagsmorgon och vi åkte hem torsdag eftermiddag så drygt tre dygn stannade vi.
    Jag var uppe och gick på måndag efter lunch nånting. Duschade och gick på toaletten.
    Över lag så gick allting kring snittet väldigt bra, det läkte fint och jag hade inte ont särskilt länge.

• Anonym

Mitt första barn kom vaginalt. Efter 45 timmar så avstannade värkarbetet och de slet ut henne med sugklocka. Jag sprack, de klippte sönder mig ytterligare och jag fick skador på svanskotan. Mitt underliv kändes som om de hade behandlat det med stavmixer. Efter det så låg jag på sjukhus i sex dagar. Om man räknar in det dryga dygnet som jag låg på sjukhus med värkar så var jag totalt en vecka på sjukhus. Läketiden totalt var nästan ett år av läkning + sjukgymnastik innan jag kände mig bra igen.

Mitt andra barn kom med snitt pga förlossningsrädsla som jag fick av första förlossningen. 2,5 dygn efter att vi kom innanför dörren så kunde vi åka hem med vår tvåa. Snittet gjordes på morgonen och jag duschade själv på kvällen. Två dagar senare så kunde vi åka hem med bäbis och en ask alvedon. Läketiden var ca 6-7 veckor. Hela grejen kändes bara så bra och säker och trygg. Förlamningen var obehaglig, men jämfört med 45 timmars värkarbete så gjorde det absolut ingenting. Värsta var när känseln kom tillbaka.

Mina båda var som natt och dag. Jag ångrar bittert min första förlossning. Jag skulle ha litat på min rädsla och begärt snitt redan då, men jag tänkte som man gör, ni vet, det klarar jag och man ska inte tänka på det för mycket och alla är väl rädda osv. Än idag har jag men efter förlossningen. Jag har en hel del ärrbildning i slidan, kanten av den ser ojämn ut och jag kan inte direkt säga att samlag är jätteskönt längre. Jag känner det som att min kropp blev förstörd av förlossningen. Snittet var en operation - varken mer eller mindre.

• krompa

Jag snittades tisdag kl. 17 och på torsdag em blev jag utskriven/utsparkad för då behövde de min plats till någon annan. Jag hade blivit utskriven redan på onsdagen om jag inte hade haft så ont, hela torsdagen frågade de mig när jag kunde åka och ifall jag kunde tänka mig att åka redan kl.11...

Det är ingen hit att snittas vid midsommar =)
    Andra jag känner som blivit snittade på samma ställe fast annan tidpunkt har fått stanna flera dagar/ så länge de velat. Enligt min bm var det vanligaste att man stannade 5-6 dagar efter snitt.
    Bedövningen i benen släppte efter en timme.

• Furstinna

Jag åkte hem dagen efter gör personalen sinkade allt, jag vill åka hem samma dag. Jag mådde kanon och behövde ingen smärtlindring.

• Coruscant

Jag gjorde ett planerat snitt och var uppe på benen och nyduschad och tog emot besök 6 timmar efter snittet. Hade inga problem alls, mådde på topp och hade inte ont. Hade kunnat åka hem direkt, men sonen fick gulsot så vi fick stanna... Men det är verkligen olika hur det blir - men önskar dig all lycka!

• Silee

Jag blev igångsatt på en tisdag, sonen kom med akutkejsarsnitt på torsdagen klockan 16:52 ( alltså efter två dagar).
    På fredagen ville personalen se att jag kunde gå på toa och duscha själv, vilket jag kunde och sen blev jag utskriven samma dag Glad 

Silee.blogg.se --Mamma till Isaac 120216, i England
  • YokohamaNr2

Jag akutsnittades nedsövd med min yngsta och jag mådde jättebra efter, hade ont precis efter men det läkte supersnabbt. Var tvungen att stanna 2 dagar för det 'skulle' man efter snitt även om jag absolut inte ville stanna Var på picnic med vänner och familj dag 3 med nyfödingen. Lycka till

• Anonym (norge)

Jag fick ett akut snitt och skulle stannat i 3 dagar (regel här vid snitt/första barnet), men det blev lite längre för att amningen inte kom igång och sonen fick en infektion. "Snittmässigt" mådde jag dock ok efter 3 dagar även om jag gick lite konstigt ...

• Anonym (oroliga jag)

Tack för era råd!! :) Hur ont hade ni efteråt? När kunde ni typ börja promenera, gå ut på stan osv efter snittet?

• Anonym
    Anonym (oroliga jag) skrev 2012-07-10 20:54:49 följande:
    Tack för era råd!! :) Hur ont hade ni efteråt? När kunde ni typ börja promenera, gå ut på stan osv efter snittet?
    Efter den vaginala... 2 månader.  Jag kunde inte sitta ordentligt på 2 månader utan speciella kuddar och då var det inte kul att gå promenader heller...

Efter snittet så var jag på stan efter 1 vecka och provade kläder. ^^
Svar på tråden Hur länge var du kvar på BB efter ditt kejsarsnitt? Hur mådde ni?