• Lillagris

För varmt i lägenheten?

Hej!!!
    Har ett problem som jag hoppas ni/nån kan hjälpa mig med.

Jag och min sambo + hund bor i en 3a i ett privatägd lägenhet med ett litet företag på nedervåningen.
    Problemet är att nu på sommaren så blir det olidligt varmt i vår lägenhet, vi har 8 fönster som alla går i solen riktining vilket gör att tempraturen aldrig går under 25grader ligger alltid runt 27-30 grader.

Detta har varit jobbigt med inget promelm innan men nu har vi köpt hund och planerar barn och det är ju nästan så vi funderar på att inte kunna bo kvar pga detta. Vi stor trivs och det är en stor lägenhet 110 kvadrat med extra rum och två toaletter.

Kan jag kräva nått av min hyresvärd? Vi har provat ALLT att ha nerdraget dygnet runt och öppnat alla fönster på natten vi har tre stora fläktar inget hjälper tyvärr.

Vi har funderat på en AC men tycker inte att vi ska betala.

Tips????

• Svar på tråden För varmt i lägenheten?
  • Coyote

Finns en del att göra. Temperaturen får, kortvarigt, gå upp till 28 grader i en lägenhet, under värmeböljor och liknande. Annars ska den inte ligga över 26, långvarigt. Jag är inte helt säker på siffrorna nu, sitter med mobilen. Men, frågan är hur temperaturen mäts? Var mäts den?

Vi hade 30 grader konstant i vår förra lägenhet, efter en del bråk fick vi byta till en annan eftersom hyresvärden inte ville göra några stora ingrepp, och eftersom vi hade barn. Ring miljö- och hälsa i din kommun, de kan hjälpa er mäta temperaturen och ligga på hyresvärden att till exempel sätta upp markiser utanför.

• Lillagris

" pust "

Vi har flyttat runt termometern ialla rum och det mäster ungefär det samma. Nu står den i köket och visar 26 grader lite drygt och då är det inte ens sol ute.

• Coyote

Miljö- och hälsa hjälper er att göra en korrekt mätning, det är nämligen svårt att bevisa att man har varmt, om det inte är korrekta mätningar gjorda. Vi hade tur eftersom hyresvärden satte in egna digitala termometrar i hallen (svalaste stället) som de kunde läsa av från kontoret, och tempen loggades dessutom så de kunde se att vi haft varmt alldeles för länge också.

Svar på tråden För varmt i lägenheten?