• Anonym (osäker)

Läsa hälso- och sjukvårdsadmin. - ekonomiskt försvarsbart?

Jag har blivit antagen till en 2årig YH utbildning (hälso- och sjukvårdsadministration) och tanken är att jag ska börja plugga till hösten.  Efter att ha läst en hel del om hur lönen är så väldigt dålig inom detta yrke har jag dock blivit en smula osäker. Jag skulle eg. aldrig välja yrke efter lön eftersom det är viktigt att man trivs med sitt jobb MEN jag har studerat tidigare (3år) och har därför redan ett CSN-lån som flåsar i nacken..

Är väldigt nyfiken på
    - Om det finns någon som arbetar inom området och har en bra lön - är det möjligt liksom? Vart arbetar ni isf?
    - Er som liksom jag skolade om er till detta och således också får dras med ett stort CSN-lån..hur tycker ni att det fungerar ekonomiskt? Är det "värt" omskolningen?

Tycker arbetet verkar jätteintressant och slås av hur få människor det är som verkar vantrivas med jobbet som sådan..verkar alltid vara lönen man är missnöjd med..  

Vore jättetacksam för svar! :)  

• Svar på tråden Läsa hälso- och sjukvårdsadmin. - ekonomiskt försvarsbart?
  • Anonym

Hej!
    Jag jobbar inte inom det men är insatt i utbildningen och jobbet pga vänner. Det är olika vad man tjänar men vad jag förstått ska man vara nöjd om man kommer upp till 21 000. (ej privata sektorn- där vet jag inte)
    Jag har aldrig hört någon som vantrivs med jobbet, tvärtom. Många stannar i yrket under många många år för att de trivs. Men lönen är inte bra. Man får väga fördelar mot nackdelar. Det är en fördel om man är väldigt social, glad, gillar att vara "spindeln i nätet"... och kunna skriva snabbt =) Mycket ensamarbete också.

• Anonym (osäker)

Hej och tack för ditt svar! :)
    Jo allt det där passar in på mig..antar att det enda man kan göra är att ge utbildningen ett halvår och fatta beslut under vägen.. Pengar är naturligtvis inte allt men att ha läst i sammanlagt fem år och sen tjäna 20 000 före skatt..  

• mymy

Jobbar med detta och har just nu 22.500 i lön. Det är dåligt betalt för oss medicinska sekreterare. Bäst betalt naturligtvis om man jobbar skift, dvs dag

• Anonym (osäker)
    mymy skrev 2012-07-11 15:32:02 följande:
    Jobbar med detta och har just nu 22.500 i lön. Det är dåligt betalt för oss medicinska sekreterare. Bäst betalt naturligtvis om man jobbar skift, dvs dag

"Jobbar skift, dvs dag"
    Hur ser de skiften ut? :) Och får man fråga på vad för slags ställe du arbetar- vårdcentral, sjukhus, privat..? 
  • Anonym

Är du duktig och verkligen vill jobba så kan du få högre lön. Högsta får man  hos dom privata. Men även landstingen kan betala mer än 22.000 kr. jag hade över 30.000 hos en privat vårdgivare, men då fick man verkligen jobba för lönen. Ensam att skriva alla diktat åt 4-5 läkare, ta all post, introducera ny personal, datasupport, mm mm....
    När jag jobbade inom landstinget så fick jag 25.000 kr.  

• Anonym (sthlm)

Jag har jobbat som medicinsk sekreterare i 12 år. Jag har 21 700 före skatt vilket jag tycker är riktigt dåligt. Bor i Stockholm och vet att sekreterare på vissa privata vårdcentraler har 25 000 vilket är väldigt bra, själv jobbar jag på sjukhus. Om man ska ha en bra lön som medicinsk sekreterare så ska man inte jobba inom landstinget. Problemet med de privata är att de kan stänga ner helt plötsligt p g a att de inte får förlängt avtal och då står man utan jobb. 

Jag älskar mitt jobb, tycker det är det bästa jobbet någonsin, men p g a den otroligt dåliga löneutvecklingen (man blir ju bara fattigare och fattigare p g a att löneförhöjningarna inte täcker upp för ökade matpriser, hyra, busskort etc) så skulle jag inte rekommendera någon att plugga till medicinsk sekreterare. Tyvärr. Men om man bortser från lönen så är det ett väldigt roligt och givande jobb. 

• mymy

Anonym (osäker)
    Vet inte vad jag tänkte när jag skrev där :) Skift är alltså inte dag utan dag-kväll eller dag-kväll-natt osv :)
    Jag jobbar 8-17 på en mottagning på ett sjukhus i Skåne. Har ganska nyligen bytt så här har jag inte hunnit få/ta några ansvarsområden.

• Anonym (osäker)

Tack Anonym och Anonym (sthlm) för svaren, verkar alltså som att man KAN få en bra lön men att det är mer undantag än regel..vilket jag misstänkte från början. Har bara aldrig läst en arbetsbeskrivning som passar så bra in på vad det är jag vill göra så att jag får nog ge det en termin ändå..!

mymy: misstänkte att du egentligen tänkte slänga in ett "inte" i ditt första meddelande :) Men är 22 500 eg så dålig för ett jobb man tycker om + med bra arbetstider? Man slipper storhelger, kvällar osv..undersköterskor på exemelvis äldreboenden tjänar väl inte så mycket mer..?

• Anonym

Rent ekonomisktär det ju uppenbarligen inte försvarbart att läsa totalt 5 år med studielån för att ha en lön i nivå med de som nämts här. Du måste väl åtminstone över 40k/månad inom 5-10 år för att det ska vara värt det? Och helst mer.

• Anonym (jag också!)

Hej!

Jag är i nästan samma situation som du! Har ett csn lån från treårig utbildning, men är nu föräldraledig och fick precis reda på att jag är antagen. Har tänkt att plugga och vara föräldraledig och hoppas att det ska funka iaf ett halvår för att spara in på lån. Är det umeås utbildning du eventuellt ska gå?     

• Anonym (osäker)
    Anonym (jag också!) skrev 2012-08-09 21:57:45 följande:
    Hej!

Jag är i nästan samma situation som du! Har ett csn lån från treårig utbildning, men är nu föräldraledig och fick precis reda på att jag är antagen. Har tänkt att plugga och vara föräldraledig och hoppas att det ska funka iaf ett halvår för att spara in på lån. Är det umeås utbildning du eventuellt ska gå?     

Hej, såg inte ditt meddelande förrns nu!

Det var förhoppningsvis en bra lösning du hade där! Nej jag ska inte läsa i Umeå utan snarare nere i andra änden av landet.. Har bestämt mig för att ge det ett halvår och se vad jag tycker..är det drömjobbet så är det - dålig lön eller ej. När har ni kursstart? :)
  • Anonym

Nu vet jag inte vart du bor, men i Stockholm kan man tjäna hyffsat om man hamnar på rätt ställe. Många vårdcentraler betalar 25 tusen och uppåt. Lönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar.

Själv fick jag en ingångslön på 21 tusen och har nu efter 2 år 22.200 kr. Jag jobbar på ett mindre sjukhus.   
    Tar man på sig extrauppgifter, kan man ofta få lönetillägg på kanske 1000-2000 kr/månad. Där jag jobbar har den möjligheten inte funnits, men har en vän som har just ett sådant tillägg.

• Anonym

Min fundering är om det kan funka att jobba extra och ta mindre lån?

Om du dels har studievana, och dels är inställd på ett jobb där man behöver vara bra på att "hugga i", så borde du va rätt person för att göra något extra utöver studierna. Nu har jag inte läst i tråden om du har barn eller djur osv som hindrar ett sånt upplägg, men det är i allla fall mitt råd.

Vården kommer aldrig dö ut som bransch, det är viktigt för oss alla i Sverige att bra folk söker sig dit, på alla positioner. Titta på sjuksköterskeupproret, det kommer inte hålla i längden att lönerna är såhär låga. Tycker du ska satsa, du verkar redan va insatt i vad yrket innebär, och sedan när man går en utbildning så växer yrket och man förstår att det finns fler möjligheter än de man trodde innan.

Lycka till!

• Anonym (osäker)
    Anonym skrev 2012-08-16 20:51:16 följande:
    Nu vet jag inte vart du bor, men i Stockholm kan man tjäna hyffsat om man hamnar på rätt ställe. Många vårdcentraler betalar 25 tusen och uppåt. Lönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar.

Själv fick jag en ingångslön på 21 tusen och har nu efter 2 år 22.200 kr. Jag jobbar på ett mindre sjukhus.   
    Tar man på sig extrauppgifter, kan man ofta få lönetillägg på kanske 1000-2000 kr/månad. Där jag jobbar har den möjligheten inte funnits, men har en vän som har just ett sådant tillägg.

Jag är otroligt flyttbar (åtminstone i detta nu) så vi får väl se vart man hamnar efter utbildningen. Tack för ditt pepp! Hur trivs du med jobbet, har du kommit rätt? :)
  • Anonym (osäker)
    Anonym skrev 2012-08-16 21:00:25 följande:
    Min fundering är om det kan funka att jobba extra och ta mindre lån?

Om du dels har studievana, och dels är inställd på ett jobb där man behöver vara bra på att "hugga i", så borde du va rätt person för att göra något extra utöver studierna. Nu har jag inte läst i tråden om du har barn eller djur osv som hindrar ett sånt upplägg, men det är i allla fall mitt råd.

Vården kommer aldrig dö ut som bransch, det är viktigt för oss alla i Sverige att bra folk söker sig dit, på alla positioner. Titta på sjuksköterskeupproret, det kommer inte hålla i längden att lönerna är såhär låga. Tycker du ska satsa, du verkar redan va insatt i vad yrket innebär, och sedan när man går en utbildning så växer yrket och man förstår att det finns fler möjligheter än de man trodde innan.

Lycka till!

Hej och tack för alla dina uppmuntrande ord!

Jo ett extrajobb kommer stå på önskelistan om några månader..tänkte först se hur mycket pengar jag kan klara mig på som student..var trots allt några år sedan jag studerade sist! Har varken barn, djur eller gubbe så tiden bestämmer jag helt själv över :) 
  • Anonym
    Anonym (osäker) skrev 2012-08-16 21:56:08 följande:

Jag är otroligt flyttbar (åtminstone i detta nu) så vi får väl se vart man hamnar efter utbildningen. Tack för ditt pepp! Hur trivs du med jobbet, har du kommit rätt? :)

Det är ett riktigt bra yrke! Jag stormtrivs när jag får göra olika saker och jobba väldigt brett, vilket jag också får göra.
    Sedan finns det dem som enbart vill sitta och skriva journaler heltid 8-17 jämt, sådana jobb finns det också.  

Jag känner att jag absolut har valt rätt yrke och trivs super! Glad Utbildningen var dessutom riktigt rolig och jag sög i mig allt jag kunde lära mig! Många blir erbjudna jobb av praktikplatsen, jag blev tillfrågad om mitt heltidsjobb över ett halvår innan utbildningen var klar. Det var riktigt skönt att veta att jag hade ett heltidsjobb direkt efter studierna! Jobbade dessutom extra, efter första praktikperioden, parallellt med utbildningen. Så hittar du inget extrajobb på annat håll, så kan du säkert jobba extra på praktikplatsen efter din praktikperiod.    

Passar på att önska dig ett stoort lycka till! Glad  
  • Anonym (osäker)
    Anonym skrev 2012-08-16 23:57:52 följande:

Det är ett riktigt bra yrke! Jag stormtrivs när jag får göra olika saker och jobba väldigt brett, vilket jag också får göra.
    Sedan finns det dem som enbart vill sitta och skriva journaler heltid 8-17 jämt, sådana jobb finns det också.  

Jag känner att jag absolut har valt rätt yrke och trivs super! Glad Utbildningen var dessutom riktigt rolig och jag sög i mig allt jag kunde lära mig! Många blir erbjudna jobb av praktikplatsen, jag blev tillfrågad om mitt heltidsjobb över ett halvår innan utbildningen var klar. Det var riktigt skönt att veta att jag hade ett heltidsjobb direkt efter studierna! Jobbade dessutom extra, efter första praktikperioden, parallellt med utbildningen. Så hittar du inget extrajobb på annat håll, så kan du säkert jobba extra på praktikplatsen efter din praktikperiod.    

Passar på att önska dig ett stoort lycka till! Glad  
    Det är det som gör det extra spännande - i princip alla man läser om/pratar med trivs så väldigt bra med detta jobb! Jag är som du och älskar när arbetsuppgifterna är varierade, när man både får prata med människor samt knappa på datorn.. Ahh det ska bli skoj att plugga, till och med utbildningen verkar ju kul :) Tack tack igen för allt pepp!
Svar på tråden Läsa hälso- och sjukvårdsadmin. - ekonomiskt försvarsbart?