• Madge

Vad kan man förvara i ett kallskafferi, vad ska stå i kylen och vad ska inte stå kallt?

Sen vi flyttat till denna lägenhet har vi ett skafferi med ventil så det blir kallt i skafferiet (hur kallt beror lite på utetemperaturen). Först ställde jag in allt som inte behövde stå i kyl och frys där, men sen plockade jag bort mjöl, pasta och liknande för de kanske inte ska stå kallt?
    Så, vad ska stå i skafferi, vad ska stå i kylen och vad ska INTE stå kallt?

• Svar på tråden Vad kan man förvara i ett kallskafferi, vad ska stå i kylen och vad ska inte stå kallt?
  • lata kocken Johanna

bananer ska inte stå kallt - de blir brungrå och trista i skalet

men annars kan man ha det mesta i skafferiet - jag har vin och öl där för vi har mellan 3 och 15 grader i skafferiet på vintern beroende på utetemp och vilken hylla

sen knölar jag in allt annat som får plats

• Madge

Dryck har vi också där, blir perfekt temp. Apelsiner och äpplen har vi också där... samt lite annat smått och gott.

• mamma till emmsis

Jag ha oxå ett kallskafferi och jag ha de mesta därinne som konserver, kattmat,, vällingpulver,, pasta och potaits, mjöl och gryner,, dricka, kaffepaket, saft, tunnbröd mm och inget av de ha blivit dåligt iallafall och så ha jag gjort sen vi flyttat hit för ca 3-4 år sen...

Svar på tråden Vad kan man förvara i ett kallskafferi, vad ska stå i kylen och vad ska inte stå kallt?