• Anonym (AA_next)

kvinna med 2.8 promille i blodet. Alkoholist?

Kan en kvinna på 32 år som är ca 175 och väger runt 75 kg ha 2.8 promille i blodet när hon kommer in till sjukhuset efter att kollapsat plötsligt, utan att ha alkoholproblem? Går det ens att veta?

Hur vanligt är det att uppnå så höga halter utan ha alkoholproblem?

• Svar på tråden kvinna med 2.8 promille i blodet. Alkoholist?
  • ThisIsMe

Självklart går det inte att veta om hon är alkoholist. Att dricka för mycket en gång gör ingen till alkoholist. Sorry.

• Anonym (AA_next)

Det handlar inte om en gång.
    Men alla vet att alkoholister bygger upp en högre tolerans än ickealkisar och kan få betydligt högre promillehalter utan att stupa ihop eller bli sjuka.
    Det jag undrar om det finns några ungefärliga promillehalter som en icke-alkis kan komma upp i?

• ThisIsMe
    Anonym (AA_next) skrev 2012-07-09 15:13:12 följande:
    Det handlar inte om en gång.
    Men alla vet att alkoholister bygger upp en högre tolerans än ickealkisar och kan få betydligt högre promillehalter utan att stupa ihop eller bli sjuka.
    Det jag undrar om det finns några ungefärliga promillehalter som en icke-alkis kan komma upp i?
    Har det hänt fler gånger så är det ju en annan sak.
    Har för mig att jag läst att runt 3 promille är när man brukar bli medvetslös, men med stora variationer då man är olika känsliga (även utan att ha jobbat upp en tolerans).
  • Anonym

Chansen att det drick en hel del alkohol är överhängande i dessa promillehalter.
    En kvinna med 2,8‰ borde vara helt väck, och detta kan endast uppnås med träning.
    Sen om den träningen kommit ifrån supa konstant i år, eller om det bara varit för många fester den senast veckan.
    kan nog vara svårt att ta reda på om man nu inte är mycket nära varandra.

• Anonym (Soc.)

Lyckas man komma upp i såna siffror utan att vara nästan död så har man under en ganska lång tid byggt upp en tolerans . Det handlar knappast om att man en enstaka gång druckit för mycket utan om att drickandet pågått ett tag. Att överhuvudtaget bli inlagd för alkoholintox är en ganska rejäl indikation på att det finns ett missbruk ./missbrukshandläggare

• Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2012-07-09 16:35:11 följande:
    Lyckas man komma upp i såna siffror utan att vara nästan död så har man under en ganska lång tid byggt upp en tolerans . Det handlar knappast om att man en enstaka gång druckit för mycket utan om att drickandet pågått ett tag. Att överhuvudtaget bli inlagd för alkoholintox är en ganska rejäl indikation på att det finns ett missbruk ./missbrukshandläggare
    Verkligen inte, finns dom som dricker extremt sällan och har svårt att veta när det ska vara stopp.
  • Anonym (AA_next)
    Anonym skrev 2012-07-09 16:35:08 följande:
    Chansen att det drick en hel del alkohol är överhängande i dessa promillehalter.
    En kvinna med 2,8‰ borde vara helt väck, och detta kan endast uppnås med träning.
    Sen om den träningen kommit ifrån supa konstant i år, eller om det bara varit för många fester den senast veckan.
    kan nog vara svårt att ta reda på om man nu inte är mycket nära varandra.
    Hon gick från att vara gående och pratade utan några större problem alls till att falla ihop medvetslös och ambulans fick tillkallas.
    Det var alltså inte alls det att hon raglade omkring innan. Klart hon inte var nykter i sitt beteende men absolut inte väck. det gick på en sekund.
  • Anonym
    Anonym (AA_next) skrev 2012-07-09 16:39:10 följande:
    Hon gick från att vara gående och pratade utan några större problem alls till att falla ihop medvetslös och ambulans fick tillkallas.
    Det var alltså inte alls det att hon raglade omkring innan. Klart hon inte var nykter i sitt beteende men absolut inte väck. det gick på en sekund.
    Låter ju som hon halsat en kvarting när hon redan var för full.
    För som du beskrev det, så är det enda logiska.

Annars då?
    Mycket fester på senaste tiden?
  • Anonym (AA_next)
    Anonym skrev 2012-07-09 16:41:30 följande:
    Låter ju som hon halsat en kvarting när hon redan var för full.
    För som du beskrev det, så är det enda logiska.

Annars då?
    Mycket fester på senaste tiden?
    Jo, mycket
  • alice85
    Anonym (AA_next) skrev 2012-07-09 16:39:10 följande:
    Hon gick från att vara gående och pratade utan några större problem alls till att falla ihop medvetslös och ambulans fick tillkallas. Det var alltså inte alls det att hon raglade omkring innan. Klart hon inte var nykter i sitt beteende men absolut inte väck. det gick på en sekund.

Så där kunde jag också bli under mina värsta festarår. Jag är liten och nätt och tål väl egentligen inte så mycket, men drack i kapp med de andra alldeles för snabbt. Då slog fyllan till plötsligt och jag gick från relativt normal till asplakat på ett ögonblick. Åt dåligt på den tiden också och det spelar ju in. Om man äter ordentligt blir inte fyllan så där plötslig, som ett slag i huvudet. Att bli alkoholförgiftad betyder inte per automatik att man är alkis, men man kanske har ett lite gränslöst förhållningssätt till alkohol och inte känner när det är nog.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2012-07-09 16:36:26 följande:
    Verkligen inte, finns dom som dricker extremt sällan och har svårt att veta när det ska vara stopp.

Nej om man dricker extremt sällan är man medvetslös innan man nått dessa siffror.
  • Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2012-07-09 17:08:50 följande:
    Nej om man dricker extremt sällan är man medvetslös innan man nått dessa siffror.
    En del är duktiga Tungan ute

Det jag egentligen ville få fram är att man inte ska per automatik anta man är missbrukare, tycker ett så lättvindlig slutsats inte är bra.
  • Anonym
    Anonym (AA_next) skrev 2012-07-09 16:42:41 följande:
    Jo, mycket
    Om det nu bara varit koncentrerat det senaste, så är det nog möjligt att uppnå en stor tolerans.
    Man ska även inse att 2,8‰ är väldigt mycket för en kvinna och tom väldigt mycket för man också.
  • tuzzla

Läste någonstans att en "normalbrukare" har svårt att dricka sig över 1,5-1,7 promille...

• LokesMamma84
    Anonym (AA_next) skrev 2012-07-09 15:04:53 följande:
    Kan en kvinna på 32 år som är ca 175 och väger runt 75 kg ha 2.8 promille i blodet när hon kommer in till sjukhuset efter att kollapsat plötsligt, utan att ha alkoholproblem? Går det ens att veta?

Hur vanligt är det att uppnå så höga halter utan ha alkoholproblem?
    En gång när jag mätte min alkoholhalt så hade jag 2,2 i promille. Jag kunde gå rakt, stå rakt och prata normalt. Sluddrade inte och såg inte dubbelt. Mådde fint helt enkelt. Och jag är inte alkoholist. Och jag väger strax under 60 kg och är 177 lång.
  • ThisIsMe
    Anonym skrev 2012-07-09 17:14:28 följande:
    Om det nu bara varit koncentrerat det senaste, så är det nog möjligt att uppnå en stor tolerans.
    Man ska även inse att 2,8‰ är väldigt mycket för en kvinna och tom väldigt mycket för man också.
    Så män tål en högre promillehalt än vad kvinnor gör?
  • LokesMamma84
    LokesMamma84 skrev 2012-07-09 23:39:42 följande:
    En gång när jag mätte min alkoholhalt så hade jag 2,2 i promille. Jag kunde gå rakt, stå rakt och prata normalt. Sluddrade inte och såg inte dubbelt. Mådde fint helt enkelt. Och jag är inte alkoholist. Och jag väger strax under 60 kg och är 177 lång.
    Minns inte under hur lång tid som jag hade druckit, men minst 8 timmar kanske. Så det var inte all mängd under en kort stund direkt. Åt dock inte spec mkt den dagen, men det brukar jag för det mesta inte göra när jag dricker.
Svar på tråden kvinna med 2.8 promille i blodet. Alkoholist?