• Fidelis ad urnam

Du som diskar för hand. Hur diskar du?

Jag är lite nyfiken på hur andra gör när de diskar. 
    Jag fyller upp ena diskhon med vatten och diskmedel och diskar disken där. Sedan lägger jag den diskade disken i andra diskhon och sköljer sedan en större mängd diskad disk samtidigt.
    Maken diskar också i en uppfylld diskho men sköljer disken direkt under rinnande vatten, vattnet rinner alltså hela tiden.

Hur gör du och varför? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som diskar för hand. Hur diskar du?
  • Paisley

Annat. Alla diskar väl lite för hand ibland även om man har diskmaskin...

Fyller diskhon och blötlägger allt, försköljer, diskar allt med diskmedel, sköljer allt under rinnande vatten.

Jag tycker det är jätteäckligt att man diskar disken med diskmedel innan man har försköljt den, och samma sak om man sköljer av disken i en diskho med vatten eller balja.    

Detaljerna är helheten
  • La Lola

Fyller diskhon med diskvatten, samlar en mängd diskat i andra o sköljer sen.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • NellyNelly
    Jag fyller upp diskhon (eller vad du använder) med diskvatten men sköljer direkt under rinnande vatten
  • The Green Witch

Har diskmaskin nu, men innan dess så både diskade jag och sköljde under rinnande vatten.

Varför inte liksom? Vatten är en konstant vara på vårt jordklot. Det blir inte mer, det blir inte mindre. Den enda som drabbas är jag själv p.g.a.  högre vattenräkning. 

• The Green Witch

Kan tillägga att mina föräldrar lärde mig diska med vatten + diskmedel fylld i ena, och sedan skölja i en tunn stråle rinnande vatten.

Men lik förbannat gjorde jag inte så när jag flyttade hemifrån  

• luvah33

Jag gör typ en blandning av alternativ 2 och 3.. men röstade på 3 för det är mest åt det hållet!

• Paisley

Men brukar ni förskölja eller diska direkt?

Detaljerna är helheten
  • Mynta

Jag lägger all disk i ena hon, fyller upp med vatten och sedan diskar jag under rinnande vatten i andra hon. /Miljöbov

• CAL

Häller diskmedel på porslinet, diskar, sköljer i rent vatten och ställer i diskstället. Upprepar tills disken är slut.

• Hilratrut

Diskar och sköljer under rinnande vatten.

• Paisley

Nästan alla som kommit hem till mig och hjälpt lite med disken brukar inte skölja den med vatten innan. Jag tycker inte alls om det, snällt att de hjälper till, men när diskvattnet är rödbrunt och fyllt med riskorn ja då är det inte kul. Gör verkligen folk såhär?

Detaljerna är helheten
  • IsDimma

Diskar så lite så allt sker under rinnande vatten. Men ska jag diska större mängder så fyller jag diskvatten i ena hon och sköljvatten i en balja.

• BinaBurner

Jag gör på olika sätt beroende på hur mycket disk det är, vilken typ av disk och hur smutsigt det är också. Oftast har vi disken försköljd från innan och då "sorterar" jag den bara och diskar i en ho fylld med vatten och lägger i den andra och sköljer allt under rinnande vatten när allt är klart. Är det lite disk som är rätt smutsig så diskar jag direkt under rinnande vatten. Ibland sköljer jag disken, stänger vattnet och diskar den direkt fast inte under vatten (i ho eller rinnande) och sköljer allt sen...

• Rainei

Bor i en trång studentlägenhet på 20 kvm med kokvrå, så jag måste skölja/diska under rinnande vatten såvida jag inte vill investera i en balja och diska inne på toagolvet. Skrattande

Häller lite diskmedel på en urvriden svamp, gnider in diskmedlet så det inte faller av för första biten disk. Blötlägger det jag kan och tvättar sedan med hjälp av svampen. Finns det rester som inte försvinner av denna behandlingen tar jag diskborste och skrubbar, sedan tvättar jag en extra gång med svampen. All disk sköljs före och efter rengöringen.

Vill helst kunna diska i en fylld diskhon, men man får göra det bästa av situationen Glad

• så mycket bättre

Fyller aldrig diskhon utan sköljer med varmt vatten, stänger av vattnet och sprayar sen lite diskmedelsvatten på varje grej, diskar av och sköljer i kallt.

Svar på tråden Du som diskar för hand. Hur diskar du?