• En struts

En pojk som springer omkring i klänning och prinsesskläder varje dag och har gjort i flera år

Vi har en grannpojk som har klänning och prinsesskläder alltid alltid, helst rosa och lila (jag tror att han har det på dagis också) och även om han var med på skolavslutningen här (han är väl i femårsåldern).
    Handen på hjärtat, skulle ni uppskatta det som förälder, eller skulle ni kanske ha lite emot det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En pojk som springer omkring i klänning och prinsesskläder varje dag och har gjort i flera år
  • tideloo

Äh!! Det hade jag nog inte brytt mej om!! Huvudsaken är att han är nöjd och trivs i kläderna!!

• Pinguicula

Nja. Min dotter får inte ha prinsessklänningar ute bland folk (på stan t.ex). Tycker det är alldeles för mycket av ett utklädningsplagg...
    Så varför skulle min son få det?

Jag har dock en son som älskar rosa och rött. Han är ofta klädd i rosa kläder, har rosa skor och nagellack. Han älskar den färgen och det gör inte mig något. Jag är bara glad att han vill klättra ur sin elefantpyjamas och klä på sig öht.

• En struts
    Pinguicula skrev 2012-07-09 19:11:24 följande:
    Nja. Min dotter får inte ha prinsessklänningar ute bland folk (på stan t.ex). Tycker det är alldeles för mycket av ett utklädningsplagg...
    Så varför skulle min son få det?

Jag har dock en son som älskar rosa och rött. Han är ofta klädd i rosa kläder, har rosa skor och nagellack. Han älskar den färgen och det gör inte mig något. Jag är bara glad att han vill klättra ur sin elefantpyjamas och klä på sig öht.
    Fast pojken har vanliga klänningar, helst väldigt flickaktiga.
  • Kaffegalningen

Jag tycker det är synd när barn snöar in på en könsroll, det är så begränsande. Det är inte fel att ett barn vill vara prinsessa, det är däremot viktigt, enligt mig, att vidga barnets identitet till mer än en "fin" prinsessa. Detta gäller oavsett om det är en tjej eller kille, oavsett om det är Spiderman eller prinsessa.

• En struts
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-09 19:11:38 följande:
    Ingen förälder här men jag kan inte säga att jag skulle bry mig mer än att konstatera att det var ovanligt.
    Jag tycker det är rätt ovanligt ja.
  • Queenie70

Jag hade ärligt talat nog tyckt att det vore att ta i. Skulle nog försöka ta reda på om det bara handlade om klädslar eller om det var så att grabben identifierade sig själv som flicka och om klädvalet i såna fall var ett sätt för honom att manifestera detta på. Skulle förövrigt inte vara förtjust i om min flicka heller alltid sprang omkring i rosa prinsesskläder och jag skulle försöka styra upp detta på ett vettigt sätt.

• En struts
    Kaffegalningen skrev 2012-07-09 19:12:36 följande:
    Jag tycker det är synd när barn snöar in på en könsroll, det är så begränsande. Det är inte fel att ett barn vill vara prinsessa, det är däremot viktigt, enligt mig, att vidga barnets identitet till mer än en "fin" prinsessa. Detta gäller oavsett om det är en tjej eller kille, oavsett om det är Spiderman eller prinsessa.
    I o f s så har den här killen väldigt tjejigt hår också, och gärna hårspännen och sånt, så man ser ju inte att det är en kille, och egentligen så är det ju ingen som reagerar då.
    Fast när man vet, att det är en kille, så reagerar man.
    Killkompisarna kommenterar det. Det berättade min dotter idag.
    "Men han får väl ha flickkläder om han vill" konstaterade hon.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    En struts skrev 2012-07-09 19:13:01 följande:
    Jag tycker det är rätt ovanligt ja.
    Det är ovanligt. Det är det en hel del beteenden som är. Som att gå i vinterjacka på vintern, vuxna personer som  springer i högsta fart mot kiosken för att senare komma ut med en glass i handen och långsamt strosa hemåt eller att alltid slänga sina sopor efter tömningen.

Men liksom med allt detta så skulle jag som sagt inte bry mig om det mer än att konstatera att det är ovanligt.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-09 19:15:45 följande:
    Det är ovanligt. Det är det en hel del beteenden som är. Som att gå i vinterjacka på vintern, vuxna personer som  springer i högsta fart mot kiosken för att senare komma ut med en glass i handen och långsamt strosa hemåt eller att alltid slänga sina sopor efter tömningen.

Men liksom med allt detta så skulle jag som sagt inte bry mig om det mer än att konstatera att det är ovanligt.
    Vinterjacka på sommaren ska det vara förstås.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
Svar på tråden En pojk som springer omkring i klänning och prinsesskläder varje dag och har gjort i flera år