• Anonym (Äcklad)

Vuxna släktingar med dåligt bordsskick

Behöver lite tips hur man kan ta upp detta med släkt på min mans sida som vi träffar ganska ofta... Det rapas rakt ut vid matbordet, ju högre desto bättre. Besticken som man ska ta mat med från serveringskärlen används som extrabestick, slickas på och stoppas sen ner i kärlet igen. Det finns inte en tanke på att vänta tills alla har tagit mat innan man börjar äta, oftast är det redan påbörjat innan alla har satt sig ner vid bordet. Dessutom smaskas det flitigt och högt, gärna sörplas det också om maten tillåter... Jag vet att jag är uppfostrad med ganska rigorösa regler gällande bordsskick, men att inte rapa vid bordet är väl ändå vanligt förbannat hyfs? Jag blir så sjukt äcklad av detta och drar mig för att äta tillsammans med dem. Min man har oklanderligt bordsskick nu, så det går att låta bli med äckel vid matbordet om man bara vill... Hur ska jag ta upp detta utan att låta som en dryg typ?

• Svar på tråden Vuxna släktingar med dåligt bordsskick
  • Anonym

Fast varför ska du ta upp det?? De är vuxna människor. Men jag håller med - det låter vidrigt.

• Anonym

Om det var hemma hos mig skulle jag bara säga ifrån: vid mitt bord vill jag faktiskt inte att du rapar vid bordet, jag får be dig sluta med det.
    Nej, jag vill inte att du stoppar ner skeden som du slickat på i maten igen, ge mig den så lägger jag fram en ren serveringssked. 
    Ställ inte fram maten förrän alla har satt sig vid bordet. 

Vad gäller smaskande och sörplande finns nog inte så mycket att göra. De låter som sociala missfoster. 

• Nape

Fruktansvärt äckligt är det. Jag hatar sörplande, när folk äter med öppen mun eller rapar. Och jag är INTE uppfostrad med rigorösa etikettsregler, men vanligt hyfs ska varje vuxen människa ha.

Jag har varit med om att en vuxen man FES vid matbordet! Inte en "olycka" utan han lyfte på ena skinkan för att verkligen demonstrera. Hemskt!

Det är tyvärr svårt att säga åt folk, egentligen är det inte speciellt god hyfs att säga till andra. Men det värsta äcklet borde man väl kunna be om att de låter bli.

• Anonym (Äcklad)
    Nape skrev 2012-07-09 22:22:05 följande:
    Fruktansvärt äckligt är det. Jag hatar sörplande, när folk äter med öppen mun eller rapar. Och jag är INTE uppfostrad med rigorösa etikettsregler, men vanligt hyfs ska varje vuxen människa ha. Jag har varit med om att en vuxen man FES vid matbordet! Inte en "olycka" utan han lyfte på ena skinkan för att verkligen demonstrera. Hemskt! Det är tyvärr svårt att säga åt folk, egentligen är det inte speciellt god hyfs att säga till andra. Men det värsta äcklet borde man väl kunna be om att de låter bli.

Precis, lite moment 22 det där. Vill inte verka "ohyfsad" genom att säga till. Får vara glad att de inte fiser i alla fall, då tror jag att jag hade spytt! :)
  • Anonym

Vi har en viss släkting som beter sig så men vi skulle aldrig våga säga till. Så istället säger vi till varandra och hoppas att denna släkting ska förstå hinten. Typ "Simon, kan du stänga munnen när du äter. Det är så jäkla äckligt! Jag blir så TRÖTT när folk inte kan bete sig!" Sådär sitter vi och säger till varandra och alla (utom möjligtvis) släktingen förstår ju vad vi egentligen menar.

• Anonym

jag tror det kan bli väldigt fel ifall det är du som säger till, men din man kanske kan påtala de grava bristerna i bordskicket?
    tex
    *kan vi inte vänta med att ta för oss till alla har hunnit sätta sig?
    *snälla brorsan, kan du stänga munnen när du tuggar?
    *sätt inte tillbaka skeden du slickat på i grytan, jag ska genast ta fram en ny sked!
    *men snälla farbror Herbert, du är inte ensam vid matbordet.. (ifall någon rapar högljutt).

Kommer det från dig så blir det ju lite "den pryda ingifta kvinnan som tror att hon är bättre än oss", medan din man har större möjlighet att påverka sin släkt utan att de tar lika illa upp:) han kan ju även prata diskret med släkten om att uppföra sig vid matbordet innan måltiderna, tex att han inte uppskattar rapar vid matbordet att "vi allihop måste tänka på hur vi uppför oss" (dvs inkluderar även dig och honom trots att ni uppför er vid matbordet, så att släktingarna inte känner sig lika utpekade). 

Svar på tråden Vuxna släktingar med dåligt bordsskick