• Anna8700

Fler med BMI över 38 och gravid?

Tänkte kolla om det finns fler med bmi över 38 som man kan prata lite och byta tankar och
    idéer med..

Då jag varit in på andra trådar där det pratas om övervikt men inte riktigt tycker att det passar mig då jag har ett bmi på 42 och dom har en övervikt på 10 kg.

så vill hitta som som är lite mer lik mej om det finns :D

Gravid i 14+3 vill tilläggas

• Svar på tråden Fler med BMI över 38 och gravid?
  • Alby

BMI 42 och bara 10kg övervikt? Jag är gravid i v 21 med BMI 50. Har inte känt mig riktigt hemma i gravidtrådar på fl pga min övervikt.

• Anna8700

Nej vart lite fel där..

jag har en stor över vikt med ett bmi på 42 men tittar man i dom andra trådarna där det står att är för överviktiga
    så är det för dom med typ 10 kg övervikt och då passar det inte riktigt mig :)

Hur har din Graviditet  varit hitills da?

• tomsfru

jag har bmi på 31 och grät när jag gick ut ur rummet från hälsosamtalet i vecka 8. vi hade lyckats först på 5 ivf:en och jag var överlycklig när jag skulle dit men bm sa till mig att "även om du inte bör banta under graviditeten så tycker inte jag att du ska gå upp något alls i vikt eftersom du kan ge ditt barn diabetes" tyckte det var fruktansvärt att få höra och tog verkligen udden av lyckan en aning även om jag förstod lite vad hon menade,

jag vill ju naturligtvis inte gå upp mer än jag måste men det var hårt just då och jag tyckte inte det hjälpte med att läsa trådar där övriga hade så lite övervikt. eftersom allt som kommer i samband med barnet tillsammans med det väger runt 10 kilo så sa hon ju egentligen att jag skulle banta men jag har bestämt mig för att leva sunt utan skräpmat och med mycket näringsrik mat så barnet mår bra så kan jag inte göra så mycket mer. dessutom har jag ett fysiskt jobb som tidiningsbud med cirka 50 trapphus att springa i per natt, sex dagar i veckan, så motion får jag.

så ville bara säga att jag inte tycker det är lätt med övervikten för även om det kanske inte låter så mycket med 31 så har jag ändå minst 25 kilo i övervikt eller kanske nästan 30 om det skulle vara ultimat enligt bm iaf.

förstår om ni inte tycker jag passar in här men det skulle vara skönt med några att ventilera med     

• Alby
    Anna8700 skrev 2012-07-10 20:54:50 följande:
    Nej vart lite fel där..

jag har en stor över vikt med ett bmi på 42 men tittar man i dom andra trådarna där det står att är för överviktiga
    så är det för dom med typ 10 kg övervikt och då passar det inte riktigt mig :)

Hur har din Graviditet  varit hitills da?
    Då missförstod jag, läste lite snabbt på mobilen. Glad
    Min graviditet har än så länge varit jättebra, har dock fått mycket syrliga kommentarer från sjukvården
    för att jag är gravid och överviktig.
    Jag var på rul för en vecka sen, tyvärr så såg sköterskan inte bebisen så bra p.g.a min övervikt. Det gjorde mig lite ledsen, men jag har ju tyvärr ingen annan att skylle på än mig själv. Kommer att få komplettera med ett vaginalt ul. 
    Hur går det med din graviditet? 
    Vet inte om du har läst denna tråden, men jag rekommenderar den: www.familjeliv.se/Forum-4-252/m64677552.html 
  • Pillis 22

Här är en till som är gravid med högt bmi. Har ett bmi på 38 nu och väntar mitt 2:a barn. Vid min första graviditet hade jag ett bmi på 45 !

Jag har gjort en tidig glukosbelastning och jag ligger på gränsen att utveckla gravid diabetes. Ska göra en till belastning i v 28, är i v,17 nu.  Hoppas innerligt att slippa diabetes :( 

• Anna8700

Tomsfru: alla får skriva i tråden som vill :)
    men tänkte även att det finns dom med mer i bmi som inte tycker att dom passar in i en annantråd som kan få skriva av sig lite :) 

Alby: Joda det har varit jämn och plågsam, illamående till och från hela dagarna!
    en hemsk växtvärk och så sjukt trött så va jag ganska less ett tag på att ens va gravid :/
    Har varit väldigt orolig och bara väntat på att missfall då vi fick ett  missfall i oktober..
     men efter ett vul i v8 och ett vul i v14 så börjar allt sakta men säkert kännas bättre :)

Men så tråkigt! Vilken vecka fick du komma in på rul da?

Pillis22: Hur va din första graviditet da?
    Jag ska in på glu.test på fredag.. vill inte heller ha diabetes!

Hade en hemsk barnmorska, tårarana spruta när jag gick därifrån, tillochmed min karl sa att allt kändes som en enda stor risk!
    Det enda hon tjata om va min vikt, så man va ju inte längre rädd att få missfall när vi gick därifrån, vi va mer rädd att behålla den lilla :/
    Jag kunde inte göra något rätt,
    Hon sa att jag ite skulle småäta godis och snacks när jag mådde illa.. men berättade att godis och snacks fick mej att må ännu mer illa så tog hellre en banan! nej men då va det fel, jag skulle ju äta apelsin eller äpple!
    Hon va bara ute efter att trycka mej genom marken! Urk!

• Alby

Anna8700: Jag blev också väldigt ledsen efter mitt hälsosamtal. Jag jobbar själv inom sjukvården och vet det mesta om hälsan, men jag är ändå alltid öppen för tips. Bm frågade ingenting om mina hälsovanor utan tog för givet att jag drack coca cola dagligen och pizza ett par gånger i veckan. Det finns så många sätt att äta fel på, man kan inte ta förgivet att alla överviktiga äter för mycket pizza och cola.  Mitt problem är mest att jag äter på oregelbundna tider, småäter och har svårt att motionera mer utöver mina promenader.
    Hon sa i början att överviktiga får förr eller senare högt blodtryck, och då så växer inte bebisen som den ska i magen, så att den blir för liten helt enkelt. 
    Och sen sa hon att pga min övervikt så skulle jag få en för stor bebis för att jag åt för mycket socker.
    Och att föda vaginalt var inte att tänka på, och kejsarsnitt det var ännu värre.
    Även om jag vill veta riskerna så gillar jag inte när det bara är negativt.
    I vilket fall som så tyckte jag att hon var så kränkande att jag sen bytte till en annan barnmorska. 

Jag var på ultraljud i v 12 och v 19, och ingen av gångerna så har ultraljud på magen funkat så bra.
    Sist gick det bättre, men hon kunde inte se njurarna och hjärtat.

Fick du direkt göra vul i v 14 eller försökte dem på magen?
    Jag var också livrädd för att få missfall, har haft det innan. Men nu börjar jag äntligen att koppla av, är dock lite rädd för att bebisen ska dö i magen. 

• Alby
    Pillis 22 skrev 2012-07-11 08:08:25 följande:
    Här är en till som är gravid med högt bmi. Har ett bmi på 38 nu och väntar mitt 2:a barn. Vid min första graviditet hade jag ett bmi på 45 !

Jag har gjort en tidig glukosbelastning och jag ligger på gränsen att utveckla gravid diabetes. Ska göra en till belastning i v 28, är i v,17 nu.  Hoppas innerligt att slippa diabetes :( 
    Fick du inte äta från 20.00-10.00 då?
    Blev du inte hungrig? Jag ska ha glukosbelastning om två veckor,
    och tror att det kommer bli jobbigt att inte få äta frukost. Vill inte heller ha diabetes... 
Svar på tråden Fler med BMI över 38 och gravid?