• Callina

Ni som gift er borgligt, hur lång vigsel hade ni och hur gjorde ni med fotograferingen?

Ni som gift er borgligt, hur lång vigsel hade ni och hur bestämde ni vad som skulle sägas/göras?

Hade ni fotograf? Fotades ni före, under eller efter vigseln? Jag vill helst fotas efter men då har jag säkert fällt för många tårar och vill inte se mosig ut på bröllopskortet :) och så känns det mysigast att min blivande man inte ser mig förrän jag väl är klar och det gör han ju om vi fotar innan.

Vi har bestämt datum för vigseln som är snart (snabba puckar här..) och ska nu försöka hitta en fotograf. Många är ju redan uppbokade och dom som inte är det vill veta hur lång tid det tar, om dom hinner mellan uppdragen antar jag..  Vi måste nog boka in någon nu, bröllopet är 1 september, för att inte behöva känna att vi bokar någon som nästan kommer rusa igenom vårt bröllop.

Anledningen till frågorna är såklart först för att jag vill få tips och är nyfiken hur andra gör, jag har aldrig varit på en borglig vigsel och ska nu ha en själv Vi har inte hunnit prata med vigselförrättaren ännu.

• Svar på tråden Ni som gift er borgligt, hur lång vigsel hade ni och hur gjorde ni med fotograferingen?
  • Majsan70

Det tog 5 minuter för vigseln och vi körde standard paketet.  Barnen fotade under och efter. Enkelt och smidigt! Vi gifte oss i största hemlighet och inte ens barnen visst nåt förens några minuter innan det var dags.

• cloudberry79

Vi hade ett ganska stort bröllop, med mer än bara själva det juridiska i vigselakten (vår vigsel tog ca en timme med sångnummer, diktuppläsningar etc.). Vi hade fotografering både före, under och efter De bästa bilderna togs före!

Sur, grinig och på smällen.
  • Cisslan

Vi fotograferades före och det var skönt och avslappnande! Lite nervositet släppte!

Vår vigsel var runt 30 min. Då hade jag skrivit lite om hur vi träffades, vår förlovning och lite roliga saker vi gjort. Sedan sjöng min vän, så kom själva vigselakten, ringarna och vi avslutade med en dikt. Vi gick in och ut till Ronja Rövardotter melodin.

• FruganH

Vi fotades hos fotograf innan. Sen till rådhuset och där hade vi valt den "långa" ceremonin. Tog väl drygt 1,5 minut ;)
    Sen hem där vi bjudit närmsta släkten på "lussefika" som helt oväntat (för dom) visade sig vara bröllopsfest :)

• Callan

Vi hade en kompis med som vittne som fotade och filmade.
    Sedan gick vi till en fotograf och tog "riktiga" foton. 

• Callina
    Majsan70 skrev 2012-07-09 22:34:08 följande:
    Det tog 5 minuter för vigseln och vi körde standard paketet.  Barnen fotade under och efter. Enkelt och smidigt! Vi gifte oss i största hemlighet och inte ens barnen visst nåt förens några minuter innan det var dags.
    Vi hade också funderingar på att ha det hemligt men vissa omständigheter gjorde att det inte blev så.
    cloudberry79 skrev 2012-07-09 22:39:05 följande:
    Vi hade ett ganska stort bröllop, med mer än bara själva det juridiska i vigselakten (vår vigsel tog ca en timme med sångnummer, diktuppläsningar etc.). Vi hade fotografering både före, under och efter De bästa bilderna togs före!
    Oj, det var länge Vad härligt! Vi kommer ha ett pyttelitet bröllop så så länge blir nog för långt för just oss :)
    Cisslan skrev 2012-07-09 22:46:44 följande:
    Vi fotograferades före och det var skönt och avslappnande! Lite nervositet släppte!

Vår vigsel var runt 30 min. Då hade jag skrivit lite om hur vi träffades, vår förlovning och lite roliga saker vi gjort. Sedan sjöng min vän, så kom själva vigselakten, ringarna och vi avslutade med en dikt. Vi gick in och ut till Ronja Rövardotter melodin.
    Ja det kan jag tänka mig när jag tänker efter, att det kanske tom är lite skönt att ha lite egentid med sin blivande man precis innan... Du skriver att du hade skrivit? Som vigselförrättaren läste upp eller som du berättade om? Gick in och ut ja.. det har jag inte ens tänkt på.. vi gifter oss ute och vet inte hur vi ska "försvinna" innan vi träffar familjen i det mysiga lilla brygghuset vi ska vara i.
    FruganH skrev 2012-07-09 22:48:19 följande:
    Vi fotades hos fotograf innan. Sen till rådhuset och där hade vi valt den "långa" ceremonin. Tog väl drygt 1,5 minut ;)
    Sen hem där vi bjudit närmsta släkten på "lussefika" som helt oväntat (för dom) visade sig vara bröllopsfest :)
    Vad mysigt! :)
    Callan skrev 2012-07-09 22:48:32 följande:
    Vi hade en kompis med som vittne som fotade och filmade.
    Sedan gick vi till en fotograf och tog "riktiga" foton. 
    Gick ni till fotografen på bröllopsdagen efter bröllopet eller senare?
  • Callan

Vi gifte oss hemligt kl 14 och hade fotografen inbokad kl 15.
    Däremellan ringde vi några av våra närmaste och bad dem komma och äta på restaurang med oss på kvällen sen, det blev vår bröllopsfest liksom.
    Så samma dag som bröllopet. 

• Cisslan

Jag skrev och vigselförättaren läste upp. Det blev en väldigt fin och personlig vigsel. Den var väl ganska lik en kyrklig med in- och utgång till musik, musik, dikt och ringväxling. Hade även tärna och bestman.

• Callina
    Cisslan skrev 2012-07-09 23:57:03 följande:
    Jag skrev och vigselförättaren läste upp. Det blev en väldigt fin och personlig vigsel. Den var väl ganska lik en kyrklig med in- och utgång till musik, musik, dikt och ringväxling. Hade även tärna och bestman.
    Hur lästes det upp då? Som om det var vigselförättaren som hade skrivit det och berättade om er? Ursäkta många frågor, blir så nyfiken bara Låter fint.
  • Fröken Susidus

Jag undrar också om det personliga, fick vigselförättaren det en tid innan eller hur gjorde ni? Låter fint att ni fick lägga in lite eget :)

• Cisslan

Vi träffade vigselförättaren innan och berättade hur vi ville ha vigseln. Då sa han att vi skulle skicka texten lite innan så han hann läsa på.

På vigseln började han med att hälsa välkomna och sa sedan ungefär att nu ska ni få höra hur det kommer sig att vi är samlade här idag. Kommer inte ihåg exakt hur han uttryckte det men nåt sånt. Sedan läste han upp det jag skrivit.

Våra gäster sa efteråt att det var den finaste och roligaste vigseln de varit på!

• FruLindell

Vi gifte oss borgligt, utomhus uppe på en fästning mot havet. Vi hade bokat solist som sjöng två låtar, en av tärnorna läste en dikt och vi skrev våra egna löften som vi gav varandra. Vi mötte vigselförättaren några veckor i förväg och gick igenom hur vi ville ha det - och han var väldigt tillmötesgående och tyckte det var roligt att vi ville ha en lite mer innehållsrik vigsel än de vanliga kort-korta borgliga vigslarna. Allt som allt tog vår vigsel kanske 15 minuter vilket var bra för vi behövde inte ordna med sittplats åt alla gäster. 

Ang. fotografering så tänkte jag som dig, att jag ville att min man skulle se mig först under vigseln egentligen. MEN vi hittade en (tycker jag) bra lösning ändå. Vi gjorde i ordning oss i varsitt hotellrum, mannen med sina marskalkar och jag med mina tärnor och hade under denna  tiden en fotograf som fotade förberedelserna. När vi var klara gick vi ut till en supervacker trädgård utanför hotellet där min man stod med ryggen mot mig och väntade. Fotografen stod så att hon kunde fota hans reaktion och när jag var kanske 10 meter från honom fick han vända sig om och se mig. Det var fantastiskt! Vi fick det där ögonblicket som man vill ha när man ser varandra klara i bröllopsoutfit, vi fick det på bild på ett helt annat sätt än vi hade kunnat få om vi skulle ha fotat det under vigseln och dessutom var vi ensamma (bortsett från tärnorna och marskalkarna som stod och grät några meter bort) och kunde verkligen låta oss sugas upp av ögonblicket. 

Efter det fotades vi tillsammans med brudföljet och sen själva under någon timme innan det var dags för själva vigseln. När vigseln satte igång kunde vi gå in tillsammans och det kändes jättebra allting! 

• PolyPond

Vår vigsel var ca 20-30 minuter. Vi hade två vänner som fotograferade oss, vilket jag djupt ångrar. Ytterst få av bilderna är dugliga, trots att de är rätt duktiga på att fota.

• cloudberry79

Vi träffade också vår vigselförrättare i förväg, en gång en månad i förväg och en gång dagen innan vigseln då allt var klart och spikat. Utöver det juridiska läste hon en längre text om kärlek, min syster läste en text, en vän sjöng en låt och vi hade två allsångslåtar. Plus att vi hade in- och utträdeslåtar. Som en kyrklig vigsel, men utan gud inblandad, drygt 70 gäster.

Sur, grinig och på smällen.
  • Callina

Vad spännande att läsa om alla
    Har försonats med tanken att fota innan nu och ser fram emot det, det är nog som någon skriver att lite av nervositeten släpper och det kan bli ett riktigt fint ögonblick. Vi får ju se varandra för första gången och enda skillnaden är att inte gästerna ser oss se varandra.

Fotografen stannar även under vigseln.

Sedan vet jag inte än, vi har hittat en fin text/kärleksdikt som vi gärna vill att den läses upp. Vi träffar vigselförrättaren på fredag kväll, får se om han har lite tips. Jag vill gärna har lite mer innehåll.

Var bokar man solist? Vi känner tyvärr inga.

• Cisslan

Ett tips är att om ni har en låt ni tycker mycket om så kan man läsa upp den som dikt! Min man överraskade mig med att hans bestman läste upp delar av en av mina favoriter! Då kom tårarna!

• Gladskit

Ni som gift er borgligt, hur lång vigsel hade ni och hur bestämde ni vad som skulle sägas/göras?
    Vi gifte oss borgerligt i rådhuset och jag tror själva vigseln tog 10 minuter. Men då avslutade vigselförrättaren ceremonin med att läsa en väldigt fin dikt. Nu fick vi veta det redan innan, att det var så han brukade lägga upp sina vigslar. Hade han inte gjort det så hade vi nog valt att ta med oss en egen text/dikt och be honom att läsa den för oss, för jag tycker det blir väldigt kort och opersonligt annars.
    Men det är ju det som är det fina med borgerliga vigslar. Man kan få ceremonin precis som man vill ha den. Väva in textläsning och musik. Komma överens med vigselförrättaren exakt hur man vill ha det.
    Jag tycker inte det skiljer sig nämnvärt från vigslar i kyrkan. Enda skillnaden är att man läser texter ur Bibeln och psalmböckerna, men bortsett från det så går det att skapa samma maffiga känsla även utan att gifta sig kyrkligt!!

Hade ni fotograf? Fotades ni före, under eller efter vigseln?
    Jag har en vän som är professionell bröllopsfotograf och hon fotade i ca 1h innan vigseln, samt även under och en stund efter själva ceremonin.

Några tips om du har svårt att få tag i en duktig fotograf eller om du tycker att det blir för kostsamt;

* be att få boka in en porträttfotografering på 1-2h och inte en bröllopsfotografering! Ordet bröllop saltar priset något enormt! Givetvis kollar du upp fotografens hemsida innan så att du vet att han/hon är bra på bröllop

* googla på bloggar och sökord som fotografstuderande, portfolio, bröllop etc. Innan det var klart att min kompis kunde den här dagen så hade jag haft kontakt med massor av folk som jag hittat via deras bloggar. Många av dem ville ha bilder till sina portfolios och kunde tänka sig att fota oss enbart mot reseersättning. Andra låg LÅNGT under de proffsen i pris men hade ändå helt underbara bildserier på sina hemsidor och jag tvekar inte en sekund på att de hade gjort jobbet minst lika bra!

Svar på tråden Ni som gift er borgligt, hur lång vigsel hade ni och hur gjorde ni med fotograferingen?