• melani
    Äldre 9 Jul 22:19
    3877 visningar
    6 svar
    6
    3877

    Copenhagen Fertility Clinic

    Önskar gärna information om CFC.
    Har läst en massa på Internet men inga svar på mina frågor.
    Jag undrar:
    a) hur mycket information kan man få om donatorn?
    b) har de lång väntetid?
    c) kräver de några hälsotest? vilka?

    Har mailat dem men de verkar inte ha tid att svara på alla ens frågor:/ Förstår att de har fullt upp!

  • Svar på tråden Copenhagen Fertility Clinic
  • Äldre 20 Jul 15:45
    #1

    Jag har gjort fem ins på CFC

    a) Antingen bara ögonfärg och längd ELLER om du köper sperma själv via t ex www.europeanspermbank.se så kan du få veta massvis. Eftersom CFC är en läkarledd klinik så får de bara använda anonyma donatorer, men även de anonyma donatorerna på ESB har lämnat mkt info i sina profiler. Att köpa sperman själv är dock lite dyrare.

    b) När vi gjorde våra ins 2008/2009 så hade de ingen väntetid. Var till att tuta och köra bara!

    c) Du måste ha ett resultat från ett blodsmittoprov (hepatit, HIV och ngt till) som är max 3 månader gammalt när du skrivs in på kliniken.

    De danska klinikerna brukar vara snabba på att svara på frågor som rör din behandling när du väl är inne i rullorna.

    Rekommenderar annars www.trianglen.dk - lite dyrare, men jag upplevde dem som lite mer noggranna än CFC. 


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 26 Jul 15:50
    #2

    Från och med oktober 2012 kan man använda öppna donatorer även på läkarledd klinik :)

  • melani
    Äldre 27 Jul 11:05
    #3

    Fru Kask: Tack! Ja de sa det till mig via mail men undrar givetvis vilken avgift de kommer att ta, något som de inte vet eller vill svara på i nuläget!

    Gaytjej: tack snälla du för all information!

  • Äldre 10 Aug 19:47
    #4

    Gaytjej och ni andra

    Är det något förutom priset som är bättre med CFC jämfört med Trianglen? Och har någon någon erfarenhet av Dansk fertiliticentr www.danfert.dk?

  • Äldre 10 Aug 19:57
    #5

    Nej, inget är bättre än priset skulle jag säga.

    CFC klantade sig adminsitrativt med mig - missade t ex en av mina tider och skickade påminnelse på en räkning två ggr, trots att jag hade betalat kontant i receptionen. På bekanta gjorde de en värre miss, stoppade in två embryon trots att paret uttryckligen bett om ett! Har här på FL sett CFC låta patienter gå till ÄP när det varit dömt att misslyckas och vi är flera som upplevt en löpande-band-känsla när vi varit där.


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 10 Aug 20:34
    #6

    Ja, jag är skeptisk till CFC efter vad jag läst här på FL.

    IVF för min del.

    Men min läkare rekommenderade dem och det har ju ett gott rykte (bra men inte bäst statistik?) Om de är så slarviga och löpande band så undrar jag hur noggranna de är på deras lab?!

    Och just att man inte behöver skicka in provsvar (FSH eller AMH etc) Hiv och hepatit förstås. De får mig att tro att de är lite för mycket ute efter mina pengar.

    Jag har vart i Finland och på kliniken betalade man inte om det inte gick till äggplock. Förstår att man i Danmark betalar fast mindre om det avbryts.

    Vad betalar man egentligen för då? Ordination av mediciner och telefonsamtal?

    Funderar på varför Spanien har så höga/goda resultat på sina kliniker. Bättre utgallning? Dvs tar inte patienter med sämre värden? Eller har de andra mediciner som inte är tillåtna här?

Svar på tråden Copenhagen Fertility Clinic