• Emelie578

Delamma på oregelbundna tider?

Går det?

Dottern är snart 11 mån, ammas nu morgon, kväll (fast inte till sömns längre) och om hon vaknar på natten. Nattamningen ska vi avsluta nu i dagarna, hon vaknar inte varje natt och är inte hungrig utan bara lite snuttig de nätter hon vaknar.

Om ca 1 mån börjar jag jobba och hon ska vara hemma med pappan, men jag skulle gärna fortsätta delamma ett tag till! Problemet är att jag jobbar femskift (fm, em, nätter och helger) så vissa dagar kommer jag kunna amma på morgonen, vissa dagar på kvällen osv, kan det fungera eller blir det bara förvirrande för alla (inkl tuttarna ;))?

* Liv Linnéa 20110815
  • Svar på tråden Delamma på oregelbundna tider?
  • Nelia82

Favoritar då jag har samma "problem" i höst. Jobbar tvåskift och vill fortsätta delamma. Helst vill jag slippa pumpa dessutom. Går det tro?

• Hannathu

När jag tittar på hur min kropp fungerade så slutade den producera de tider jag normalt sett inte ammade. 

Så det kan ju antingen bli så att det produceras för lite eller att du får produktion hela tiden och jobbigt pga det. Men kan man tänka sig att pumpa på de tider som det passar de andra dagarna så tror jag det kan funka bra.

• Emelie578
    Hannathu skrev 2012-07-09 22:57:37 följande:
    När jag tittar på hur min kropp fungerade så slutade den producera de tider jag normalt sett inte ammade. 

Så det kan ju antingen bli så att det produceras för lite eller att du får produktion hela tiden och jobbigt pga det. Men kan man tänka sig att pumpa på de tider som det passar de andra dagarna så tror jag det kan funka bra.

Det var det jag misstänkte kunde hända! Men såklart kan jag pumpa de dagar jag jobbar ex em och natthelg, det handlar om 8 dagar på en fem-v period så det skulle inte vara någon stor uppoffring ;).

Måste prova igen då om dottern kan tänka sig dricka bröstmjölk ur pipmuggen, funkar det annars att jag ammar innan jag lägger henne och pappan ger gröt istället de dagar han lägger? Eller blir hon helt förvirrad då? Hon dricker inget annat än vatten ur nappflaska/pipmugg annars.
    * Liv Linnéa 20110815
  • Hannathu
    Emelie578 skrev 2012-07-12 15:00:58 följande:
    Det var det jag misstänkte kunde hända! Men såklart kan jag pumpa de dagar jag jobbar ex em och natthelg, det handlar om 8 dagar på en fem-v period så det skulle inte vara någon stor uppoffring ;).

Måste prova igen då om dottern kan tänka sig dricka bröstmjölk ur pipmuggen, funkar det annars att jag ammar innan jag lägger henne och pappan ger gröt istället de dagar han lägger? Eller blir hon helt förvirrad då? Hon dricker inget annat än vatten ur nappflaska/pipmugg annars.
    Min skrutt vägrade ta mjölk ur flaska med mig men när pappan och han var ensamma gick det bra.
    Tror inte att det blir förvirrande för  henne, att mamma och pappa gör olika vid nattning är ju egentligen bara naturligt, vi är ju individer så exakt samma blir det ju aldrig
  • Persemona

Jag tycker du ska ta det som det kommer. Man kan amma en gång i veckan och ändå kommer det mjölk. Hon är dessutom så stor så om det nu skulle sina så klarar hon sig bra ändå. Låt det bli en mysstund istället för stress med tider och pumpning. Att börja jobba är en tillräckligt stor omställning för er båda!

• skogsvitter

Jag delammade orgelbundet när jag började jobba och det gick alldeles utmärkt
    Oroa dig inte, håller med ovan att ta det som det kommer!

Ibland ammade jag på morgon och eftermiddag, ibland på kväll och natt, ibland bara på morgonen eller kvällen, ibland bara en gång på eftermiddagen och ja, helt enkelt extremt oregelbundet.

• skogsvitter

Pumpade dock inte normalt sett, behövde däremot göra det när jag vid ett tillfälle då hon fortfarande ammade ganska mycket var borta en heldag (ca 17 timmar) och då gjorde brösten rejält ont!

• Nelia82

Vad skönt att höra skogsvitter! Nu blev jag genast mycket mer positiv till arbetsstarten i höst. Tack!

• Emelie578

Vad skönt att läsa era svar, då låter det ju som att det kan fungera alldeles utmärkt :).

Hon äter bra med mat på dagarna, amningen verkar mest vara snutt och mys för henne numera så om mjölken skulle försvinna är det ju som någon skrev ingen katastrof! Då fortsätter jag amma så länge snuttan vill, som jag hade tänkt :)

* Liv Linnéa 20110815
  • Hannathu
    skogsvitter skrev 2012-07-12 21:42:06 följande:
    Pumpade dock inte normalt sett, behövde däremot göra det när jag vid ett tillfälle då hon fortfarande ammade ganska mycket var borta en heldag (ca 17 timmar) och då gjorde brösten rejält ont!
    Oj vad bra du hade det. Jag fick ont efter mindre än en natt...
Svar på tråden Delamma på oregelbundna tider?